Other paths of education: the importance of field work in geography
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100030Keywords:
Field work, Perception, Interdisciplinarity, Theory and PracticeAbstract
Field work is especially important for the training of students, from elementary school to any course in higher education. This article focuses on projects developed by students of Geography. Based on the three elements that make up a class on the subject (pre-field, field and post-field), the study discusses a new standard which may guide the understanding of the theory and practice. The analyses presented in the article were oriented by trends in critical geography to arise curiosity and perception of students and implement an interdisciplinary approach, and aiming at improving their educational experience.Downloads
References
BEZERRA. P. SMITH. P. Trabalhando a Curiosidade Científica na Sala de Aula de Química: Perspectivas e Possibilidades de Mudanças? In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN LA DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 8., [2006]. ISSN 0212-4521.
CASTELLAR. S. Currículo, Educação Geográfica e Formação Docente. Desafios e Perspectivas, v.2, n.2, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://www.ffp.uerj.br/tamoios/anterior.htm> . Acesso em: 10 ago. 2010.
CUNHA. C. GUIMARÃES. O. ARAÚJO. M. VASCONCELLOS. E. MARTINS. J. REIS-NETO. J. MARTINS. F. Ensino de técnicas de análises de minerais com ênfase na interpretação de dados: teoria e prática na formação do geólogo. Terra e didática, v.4, 2008. Disponível em: www.ige.unicamp.br/terraedidatica/. Acesso em: 13 ago. 2010.
FALCÃO. W. PEREIRA. W. A Aula de Campo na Formação Crítico/cidadão do aluno: Uma Alternativa para o Ensino de Geografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA– ENPEG, 10., Porto Alegre, RS, 2009.
FEITOSA, L. Despertando a curiosidade do aluno através da problematização e projetos de aprendizagem. [s.d.]. Artigo (Mestranda, especialista em Educação). Universidade de Alcalá. Disponível em <http://www.webartigos.com/articles/30942/1/Despertando-a-curiosidade-do-aluno-atraves-da-problematizacao-e-projetos-de-aprendizagem/pagina1.html>. Acesso em: 18 mar. 2010.
FIGUEIREDO. V. SILVA. G. A importância da aula de campo na prática em geografia. ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA– ENPEG, 10., Porto Alegre, RS, 2009.
MARQUES. L. PRAIA. J. Educação em Ciência: actividades exteriores à sala de aula. Terra e didática, v.5, 2009. Disponível em: www.ige.unicamp.br/terraedidatica/. Acesso em: 13 ago. 2010.
MEMÓRIA viva. Disponível em: <http://www.memoriaviva.com.br/drummond/verso.htm> Acesso em: 20 mar. 2010.
OLIVEIRA. M. SANTOS. E. Transformações do espaço na rua XV novembro pelo “olhar” dos alunos. Relatório apresentado na disciplina de Estágio Supervisionado de Licenciatura em Geografia para o Ensino Fundamental do curso de Licenciatura em Geografia - Universidade Federal do Paraná, [2003].
ROCHA. I. Uma reflexão sobre a formação integral nas EFAs : contributos do caderno da realidade nesse processo na EFA de Riacho de Santana - Bahia. 2003. Disponível em: <http://alternanciapedagogia.blogspot.com/2009/08/plano-de-estudo.html>. Acesso em: 25 mar. 2010.
ROCHA. J. Diálogo entre as Categorias da Geografia: Espaço, Território, e Paisagem. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008.
SANTOS. M. Da Totalidade ao Lugar. 1 ed. São Paulo: Editora Edusp. 2005.
SORTEGAGNA, A.; NEGRÃO, O. Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terra e didática, v.1, 2005. Disponível em: www.ige.unicamp.br/terraedidatica. Acesso em: 13 ago. 2010.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).