Environmental perception of 7th graders at Benta Pereira School regarding the Vigário Lagoon, Guarus, Campos dos Goytacazes, RJ

Authors

  • A. A. Marchetti
  • V. Freitas
  • C. B. B. Azevedo
  • G. M. Arica Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)
  • R. Terra Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110024

Keywords:

Environmental Education, Recovery of Lagoons, Basic Education

Abstract

Environmental education helps to educate citizens. In research emerges the importance of using ecosystems as places of learning, recommended in the literature for effective inclusive education. We used the Vigário Lake an ecosystem impacted by urbanization, located near the College Benta Pereira, Guarus-RJ, where he was held with students from seventh grade. Applied the method of forms, of which it was perceived that students know well the pond, but shows that, by the government to give priority to other investments is not cleaning the pond. However, we detected an interest in developing environmental projects in the college stating that environmental education helps to prepare citizens reflect and participate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • A. A. Marchetti
    Aluna do curso de Pós-Graduação Latu sensu em Educação Ambiental. Instituto Federal Fluminense – campus Campos-Centro.
  • V. Freitas
    Aluna do curso de Pós-Graduação Latu sensu em Educação Ambiental. Instituto Federal Fluminense – campus Campos-Centro.  
  • C. B. B. Azevedo
    Aluna do curso de Pós-Graduação Latu sensu em Educação Ambiental. Instituto Federal Fluminense – campus Campos-Centro.
  • G. M. Arica, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)
    Professora Doutora do curso de Engenharia de Materiais. Universidade Estadual do Norte Fluminense.
  • R. Terra, Instituto Federal Fluminense
    Coordenador do curso de Pós-Graduação Latu sensu em Educação Ambiental. Instituto Federal Fluminense – campus Campos-Centro.

References

BERNER, E. K.; BERNER, R. A. Global environment. 1° ed. New Jersey: Prentice-Hall, 1996. 376 p.

CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.

CARVALHO, L.M. de. Educação e meio ambiente na escola fundamental: perspectivas e possibilidades. Projeto - Revista de Educação: Ciências: que temas eleger? Porto Alegre: Projeto, v.1, n. 1, 1999.

FARIA, T. P. Configuração do Espaço Urbano da Cidade de Campos dos Goytacazes, após 1950: novas centralidades, velhas estruturas. In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA, 10., 2005. Anais... Universidade de São Paulo, 2005. p. 4778-4799. Disponível em: <http://www.uenf.br/Uenf/Downloads/FAVELA_BAIRRO_4202_1177360740.pdf>. Acesso em: 20 maio 2011.

FEEMA. Perfil ambiental do município de Campos. 1° ed. Rio de Janeiro: Gráfica da FEEMA, 1993. 143p.

GANTOS, M. C. Modos de ver e de pensar o patrimônio agroindustrial: a usina cambahyba refletida através de um álbum fotográfico. In: SEMINÁRIO DE PATRIMÔNIO AGROINDUSTRIAL LUGARES DE MEMÓRIA, 2., 2010, São Carlos. Anais... São Carlos : SAP/EESC/USP, v. 01. 2010.

GOMES FILHO, H. Proposta de Saneamento Ambiental para a 2a Conferência. In: PESSANHA, Roberto Moraes (Org.). Campos dos Goytacazes “Uma cidade para todos”. Campos dos Goytacazes, RJ; Cefet Campos, 2005. p. 7 – 13. 150 p.: il.: 22 cm.

GROSTEIN, M. D. Metrópole e Expansão Urbana: a persistência de processos "insustentáveis". São Paulo Perspec., São Paulo, v.15, n.1, jan./mar. 2001 Disponível: <http://www.scielo.br/pdf/spp/v15n1/8585.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2011.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. São Paulo: Papirus, 1996.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

LAMEGO, A. R. O homem e o Brejo. Rio de Janeiro: IBGE, 2007, 204 p., il. (Setores de evolução Fluminense, 1).

LANNES, L. S. Hidroquímica do Sistema Alagado Urbano Vigário – Taquaruçu. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Orientador: Glauca Torres Aragon. Campos dos Goytacazes, RJ. 2002. 100 f.

LAYRARGUES, P.P. A resolução de problemas ambientais locais deve ser tema-gerador ou atividade-fim da educação ambiental? In: REIGOTA, M. Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

MAYER, M. Educación ambiental: de la acción a la investigación. Enseñanza de las ciencias, Roma, v.16, n.2, p.217-231, 1998.

MOUSINHO, P. Glossário. In: TRIGUEIRO, A. (Coord.). Meio ambiente no século 21. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2003.

PÁDUA, S.; TABANEZ, M. (Orgs.). Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. São Paulo: Ipê, 1998.

PRICE, M. R. S. Animal re-introductions: The Arabian Oryx in Oman. 1 ed. Great Britain: Cambridge University Press, 1989. 291p.

REBEA. Rede Brasileira de Educação Ambiental. 2010. Disponível em: <http://forumearebea.org/tratado-de-educacao-ambiental-para-sociedades-sustentaveis-e-responsabilidade-global/>. Acesso em: mar. 2010.

SILVA, R. C. R. S.; CARVALHO, A. M. Formação Econômica do Norte Fluminense. In: PESSANHA, Roberto M.; SILVA NETO, Romeu e (Org.). Economia e Desenvolvimento no Norte Fluminense: da cana-de-açúcar aos royalties do petróleo. Campos dos Goytacazes: WTC Editora, 2004. p. 27-75.

SIRKIS, A. O desafio ecológico das cidades. In: TRIGUEIRO, André (Org.). Meio Ambiente no Século XXI. Rio de Janeiro: Editora Sextante, 2003. p. 214 - 229

SOFIATTI, A. A. N. A. A Notícia, Campos/ RJ, 24 de novembro de 1979.

SORRENTINO, M. De Tbilisi a Tessaloniki, a educação ambiental no Brasil. In: JACOBI, P. et al. (Orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA. 1998. p.27-32.

SUZUKI, M. S. Abertura da barra na lagoa de Grussaí, São João da Barra, RJ: Aspectos hidroquímicos, dinâmica da comunidade fito planctônica e metabolismo. Campos dos Goytacazes. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Norte Fluminense, 1997. 125 p.

THIOLLENT, M.; SILVA, G. O. The Use of Action Research in the Management of Environmental Problems. Electronic Journal of Communication, Information & Innovation in Health, v.1, n.1, p.91-98, jan./jun. 2007.

VIGOTSKY, L. A Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VILAÇA, D. R. C. Lagoa do Vigário: um tesouro formal engolido pela informalidade. Monografia (Trabalho de Conclusão do curso de Geografia) - Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2008.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MARCHETTI, A. A.; FREITAS, V.; AZEVEDO, C. B. B.; ARICA, G. M.; TERRA, R. Environmental perception of 7th graders at Benta Pereira School regarding the Vigário Lagoon, Guarus, Campos dos Goytacazes, RJ. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 41–56, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110024. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110024.. Acesso em: 22 jul. 2024.