The influence of textual analysis and images in motel advertising billboards

Authors

  • Jaqueline Maria Almeida
  • Karine Lobo Castelano

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110025

Keywords:

Billboards, Humor, Textual Linguistics

Abstract

This paper presents an analysis using aspects of Textual Linguistics that influence reading and interpretation of advertising motel billboards. Twelve images of advertising pieces of various motels were used as corpus of analysis. After reviewing the images, we discuss the importance and complexity of reading and understanding utterances involving images, intertextuality, and ambiguity. These textual elements, along with the reader’s knowledge of the world, are an excellent source of production of meaning for different genres, exerting influence on the effect of textual meaning and causing, in most cases, humor effects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jaqueline Maria Almeida
    Graduada em Letras - Portugues/Literatura - Universidade Federal de Viçosa
  • Karine Lobo Castelano
    Mestranda em Cognição e Linguagem - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

References

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio eletrônico: século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Lexicon Informática, 1999.

ILARI, R.; GERALDI, J. W. Semântica. 10. ed. São Paulo: Editora Ática, 2006.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

POSSENTI, S. Humor de circunstância. Filologia e Linguística Portuguesa, v.9, p. 333-344, 2008.

SILVA, A. Interação verbal e não-verbal na leitura de histórias em quadrinhos. Vertentes, São João Del-Rei, n.30, p.138-145, 2007.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

ALMEIDA, Jaqueline Maria; CASTELANO, Karine Lobo. The influence of textual analysis and images in motel advertising billboards. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 57–78, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110025. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110025.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)