Memory of teacher education in Campos dos Goytacazes: the case of “Escola Normal” (1947-1954)

Authors

  • Fernanda Serafim Agum Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110033

Keywords:

Teacher training, Escola Normal, Oral History

Abstract

This paper aims at reviewing part of the history of a public institution of teacher education of great importance for the city of Campos dos Goytacazes and the northern region of Rio de Janeiro State – the “Escola Normal”. The methodology involved the search of primary official sources as well as oral history in order to make up new documents and retrieve memories about the institution. Through the recollections obtained in interviews with former students, we learned more about the school daily life, the academic program, the teachers, among others, in the view of people who spent most of their lives in such institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Serafim Agum, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Rio de Janeiro campus Macaé, Pós-Graduada em Literatura, Memória Cultural e Sociedade pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos-Centro, aluna do Mestrado em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil. E-mail: fernanda.agum@gmail.com.

References

AGUM, Fernanda Serafim. O Curso Normal do Liceu de Humanidades de Campos: história, memória, imagens (1947-1954). Monografia (Graduação) - UENF, Campos dos Goytacazes, RJ, 2006.

AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. In: Janaína Amado e Marieta de Moraes Ferreira (Coord). Usos & abusos da história oral..). Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.

BOSI, Ecléa. Sugestões para um jovem pesquisador. In: BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. Revista História Oral – Revista da ABHO, São Paulo, n.6, jun. 2003.

GHEMAT/SP. Os Exames de admissão ao ginásio 1931-1969. CD-ROM. São Paulo, SP, Brasil, (sem data).

LE GOFF, Jacques. Memória. Enciclopédia Einaudi, 1. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1984.

LEITE, Kílvia. Aspectos da “cultura escolar” da Escola de Professores no contexto histórico do Estado Novo. Relatório (Iniciação Científica) - LEEL, UENF, 2004.

MARTINEZ, Silvia Alícia. A Escola Normal de Campos: uma trajetória na formação de professores no Norte Fluminense (1894-1954). Relatório de Pesquisa - LEEL, UENF, 2004.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. A organização do ensino e o contexto sócio-político após 1930. In: ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). 29ª ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2005.

SOUZA, Rosa Fátima de. Os pilares da República. In: SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de Civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo: 1890– 1910. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

TANURI, Leonor Maria. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, maio/jun./jul./ago. 2000.

VILLELA, Heloísa. A Primeira Escola Normal do Brasil. In: Clarice Nunes (Org.). O passado sempre presente. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

22-12-2011

Issue

Section

Original articles

How to Cite

AGUM, Fernanda Serafim. Memory of teacher education in Campos dos Goytacazes: the case of “Escola Normal” (1947-1954). Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 189–204, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110033. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110033.. Acesso em: 22 jul. 2024.