Use of media in teacher education courses: alternatives via verbal interaction

Authors

  • Carlos Héric Silva Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120003

Keywords:

Teacher education, Verbal interaction, Media theories

Abstract

This work, based on Bakhtin (1999, 2003) and Mercado (2002), aims at offering students in Teacher Education programs some considerations on the use of media through teacher-student verbal interactions. The research originated from a review of the course curriculum. This showed the lack of a specific subject and / or contents that deal with the use of media and new technologies. The problem persists because this model prepares teachers who will eventually work with elementary school children in the traditional methodology of a Jesuit type of education. Therefore, we offer a study that points out the use of technologies and media in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Héric Silva Oliveira
    Mestre em Letras pelo NPGL da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão-SE, Brasil. E-mail: carlosheric@ig.com.br.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, texto e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2007.

BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008.

MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. (Org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió, Al: EDUFAL, 2002.

MORAIS, Maria Cândida. Informática educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. São Paulo: PUC, 1997.

MORAIS, Lúcia de Fátima Barbosa. LIRA, Rosangela Souza de Albuquerque. A capacitação de professores em escolas públicas participantes do Proinfo-AL. In: MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. (Org.). Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió, Al: EDUFAL, 2002.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas-SP: Papirus, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petropólis-RJ: Vozes, 2007.

VIGOTSKI, L.S. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VIGOTSKI, L.S.. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

23-03-2012

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVA OLIVEIRA, Carlos Héric. Use of media in teacher education courses: alternatives via verbal interaction. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 59–72, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120003. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120003.. Acesso em: 22 nov. 2024.