Emancipatory education

Authors

  • Carlos Márcio Viana Lima Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120055

Keywords:

Education, Emancipation, Anthropological proportionality, Criticism of rationality

Abstract

Understanding that education must serve the emancipation purposes, not only relying on a sole language but dealing with the diversity of points of view and cultural languages, means to initiate a process against the unicist attempt of echnoscientific reasoning, and provide anthropological proportionality for the exercise of rationality. It is up to the emancipation task of the educational process to instigate criticism of unicist reasoning assumptions, and propose a more absolute human formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Márcio Viana Lima, Instituto Federal Fluminense
    Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1994), Especialização em Filosofia Moderna e Contemporânea pela UFJF (1997) e mestrado em Ciência da Religião - Filosofia da Religião - pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000). É professor do Instituto Federal Fluminense IFF Campos-RJ, campus Campos Centro, atuou como Diretor de Departamento de Ensino Superior das Licenciauras e, atualmente, atua como Pró-Reitor de Ensino do IFF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: clima@iff.edu.br.

References

LIMA, Carlos Márcio V. Pessoa humana e desenvolvimento social-histórico. Rhema, Juiz de Fora, v. 7, n.24, p. 109-133, 2001.

LIMA, Carlos Márcio V. Contribuição da razão estética para uma hermenêutica da religião a partir de Paul Ricoeur - Roteiro para uma pesquisa. Ética e Filosofia Política, UFJF, Juiz de Fora, v. 5, n.2, p. 62-85, 2002.

LIMA, Carlos Márcio V. e NEVES, Joel. O personalismo como proposta ética - uma aproximação entre o personalismo de Mounier e o de Paul Ricoeur. Ética e Filosofia Política, UFJF, Juiz de Fora, v. 1, n.1, p. 41-80, 1996.

RICOEUR, Paul. Amor e justiça. Lisboa: Edições 70, 2010.

RICOEUR, Paul. O si mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1991.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

RICOEUR, Paul. Indivíduo e identidade pessoal. In: VEYNE, P. et al. Indivíduo e poder. Lisboa: Edições 70, 1988.

RICOEUR, Paul. Tarefas do educador político. In: RICOEUR, Paul. Leituras 1. São Paulo: Loyola, 1995.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

LIMA, Carlos Márcio Viana. Emancipatory education. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 2 Especial, p. 229–238, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120055. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120055.. Acesso em: 22 nov. 2024.