Young and Adult Education: social representations about writing

Authors

  • Sabrina Mendonça Ferreira Instituto Federal Fluminense campus Macaé/RJ
  • Gerson Tavares Carmo Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20130019

Keywords:

Young and Adult Education, Writing, Social Representations

Abstract

This article discusses how writing is perceived by female students enrolled in the Young and Adult Education program at the Instituto Federal Fluminense, campus Centro, Campos dos Goytacazes, RJ. Following contributions of the Social Representations Theory, it was possible to analyze the social aspects th Sabrina Mendonça Ferreira, Gerson Tavares Carmoat influence the reality of those student in regards to writing, and more specifically: their ways of conceiving and perceiving it as subjects of a social identity, of justifying it in the ways they use it or fear it, and of guiding their strategies in relation to desire or fear of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sabrina Mendonça Ferreira, Instituto Federal Fluminense campus Macaé/RJ
    Mestra em Cognição e Linguagem/UENF, Assistente em Administração do Instituto Federal Fluminense campus Macaé/RJ - Brasil. E-mail: brina.m.ferreira@gmail.com.
  • Gerson Tavares Carmo, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Doutor em Sociologia Política/UENF, Professor Associado do Laboratório de Estudos de Educação e Linguagem do Centro de Ciências do Homem. E-mail: gtavares33@yahoo.com.br. 

References

ABRIC, J.C. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A.S.P. e OLIVEIRA, D.C. (Org.). Estudos Interdisciplinares de representação social. Goiânia: A.B. Editora, 1998.

ARRUDA, Angela. Teoria das Representações Sociais e Teorias do Gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, nov. 2002.

BARBIER, René. A escuta sensível na abordagem transversal. São Carlos: UFSCar, 1998.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Eds). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 5692/71. Brasília, ago./1971.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, dez./1996.

CAMARGO, P. S. A. S. Reflexões sobre afetividade, educação de jovens e adultos – EJA e a Teoria das Representações Sociais: influências no processo de ensino-aprendizagem. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 2011. p. 9824-9842.

CARMO, Gerson T. O enigma da educação de jovens e adultos: um estudo das evasões e retornos à escola sob a perspectiva da Teoria do Reconhecimento Social. Tese (Doutorado) - PPG Sociologia Política, UENF, 2010.

CARDOSO, Cícera R. Tramas do impedimento: os sentidos da desistência entre Alfabetizandos da EJA. Natal, 2007. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós- Graduação em Educação da UFRN, 2007.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

HADDAD, Sérgio. A participação da sociedade civil brasileira na educação de jovens e adultos e na CONFINTEA VI. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, p. 355- 397, maio/ago. 2009.

JODELET, Denise (Org.). As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

MINAYO, M. C de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MOYSÉS, Lucia. A Autoestima se constrói passo a passo. 5. ed.. Campinas, SP: Papirus, 2001.

MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MOURA, Dante Henrique. EJA: Formação técnica integrada ao ensino médio. Rio de Janeiro: Secretaria de Educação a Distância/MEC. Programa Salto para o Futuro, set. 2006. (Boletim n. 16).

PAIVA, Jane. Educação de Jovens e Adultos: direito, concepções e sentidos. Niterói, RJ: Tese (Doutorado) - Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação, 2005.

SIGNORINI, Inês; DIAS, Rachel Maria. “Até agora, só ferrada, cara!”: o cognitivo, o afetivo e o motivacional na alfabetização de jovens. In: KLEIMAN, Angela B.; SIGNORINI, Inês et al. O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

30-09-2013

Issue

Section

Original articles

How to Cite

FERREIRA, Sabrina Mendonça; CARMO, Gerson Tavares. Young and Adult Education: social representations about writing. Revista Vértices, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 61–74, 2013. DOI: 10.5935/1809-2667.20130019. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20130019.. Acesso em: 22 nov. 2024.