Young and Adult Education: social representations about writing
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20130019Keywords:
Young and Adult Education, Writing, Social RepresentationsAbstract
This article discusses how writing is perceived by female students enrolled in the Young and Adult Education program at the Instituto Federal Fluminense, campus Centro, Campos dos Goytacazes, RJ. Following contributions of the Social Representations Theory, it was possible to analyze the social aspects th Sabrina Mendonça Ferreira, Gerson Tavares Carmoat influence the reality of those student in regards to writing, and more specifically: their ways of conceiving and perceiving it as subjects of a social identity, of justifying it in the ways they use it or fear it, and of guiding their strategies in relation to desire or fear of writing.Downloads
References
ABRIC, J.C. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A.S.P. e OLIVEIRA, D.C. (Org.). Estudos Interdisciplinares de representação social. Goiânia: A.B. Editora, 1998.
ARRUDA, Angela. Teoria das Representações Sociais e Teorias do Gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, nov. 2002.
BARBIER, René. A escuta sensível na abordagem transversal. São Carlos: UFSCar, 1998.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Eds). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 5692/71. Brasília, ago./1971.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, dez./1996.
CAMARGO, P. S. A. S. Reflexões sobre afetividade, educação de jovens e adultos – EJA e a Teoria das Representações Sociais: influências no processo de ensino-aprendizagem. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 2011. p. 9824-9842.
CARMO, Gerson T. O enigma da educação de jovens e adultos: um estudo das evasões e retornos à escola sob a perspectiva da Teoria do Reconhecimento Social. Tese (Doutorado) - PPG Sociologia Política, UENF, 2010.
CARDOSO, Cícera R. Tramas do impedimento: os sentidos da desistência entre Alfabetizandos da EJA. Natal, 2007. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós- Graduação em Educação da UFRN, 2007.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
HADDAD, Sérgio. A participação da sociedade civil brasileira na educação de jovens e adultos e na CONFINTEA VI. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, p. 355- 397, maio/ago. 2009.
JODELET, Denise (Org.). As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.
MINAYO, M. C de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
MOYSÉS, Lucia. A Autoestima se constrói passo a passo. 5. ed.. Campinas, SP: Papirus, 2001.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOURA, Dante Henrique. EJA: Formação técnica integrada ao ensino médio. Rio de Janeiro: Secretaria de Educação a Distância/MEC. Programa Salto para o Futuro, set. 2006. (Boletim n. 16).
PAIVA, Jane. Educação de Jovens e Adultos: direito, concepções e sentidos. Niterói, RJ: Tese (Doutorado) - Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação, 2005.
SIGNORINI, Inês; DIAS, Rachel Maria. “Até agora, só ferrada, cara!”: o cognitivo, o afetivo e o motivacional na alfabetização de jovens. In: KLEIMAN, Angela B.; SIGNORINI, Inês et al. O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).