Case study: analysis of the process of implementation of ISO 9001:2008 certification in a hotel in the city of Campos dos Goytacazes

Authors

  • Adriano Serra Silverio Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Letícia Ramalho dos Santos Alvarenga Ferrugem Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Camila Mendonça Romero Sales Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Tiago Gomes Barroso Carvalho Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
  • André Luis Policani Freitas Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v18n116-09

Keywords:

Quality management system, ISO 9001, 2008, Hotels

Abstract

The ISO 9001:2008 certification is designed to ensure the quality of a product / service in order to optimize results. However, there may be some barriers. Thus, the aim of this study was to explore the standardization implementation period in a small hotel in order to establish the impacts of barriers. Methodological procedures included analysis of customer satisfaction surveys, application of questionnaires to consultants, and elaboration of benchmarking on consulting and successful hotel cases. Results show that lack of employee commitment to quality, and understanding by the management of standardization as a form of company organization may be considered as key challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriano Serra Silverio, Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
    Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-maill: serrasilverio9@gmail.com.
  • Letícia Ramalho dos Santos Alvarenga Ferrugem, Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
    Graduada em Engenharia de Produção pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-maill: leticiaalvarenga@ymail.com.
  • Camila Mendonça Romero Sales, Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Engenharia e Ciências dos Materiais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professora da Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: camila_eng@yahoo.com.br.
  • Tiago Gomes Barroso Carvalho, Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ
    Mestre em Engenharia e Tecnologia Ambiental e Sanitária. Universidade do Minho - Portugal. Professor da Universidade Cândido Mendes (UCAM), Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: tiagogomes@ucam-campos.br.
  • André Luis Policani Freitas, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor da UENF, Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: andrepolicani@yahoo.com.br.

Published

01-07-2016

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVERIO, Adriano Serra; ALVARENGA FERRUGEM, Letícia Ramalho dos Santos; SALES, Camila Mendonça Romero; CARVALHO, Tiago Gomes Barroso; FREITAS, André Luis Policani. Case study: analysis of the process of implementation of ISO 9001:2008 certification in a hotel in the city of Campos dos Goytacazes. Revista Vértices, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 177–204, 2016. DOI: 10.19180/1809-2667.v18n116-09. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v18n116-09.. Acesso em: 22 jul. 2024.