The fragmentation of knowledge and schools from the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n22023.19084

Keywords:

fragmentation of knowledge, school, education

Abstract

This study aims to discuss the role of the school in the education process of society from the 20th century and the way in which knowledge is organized and worked in these schools. Therefore, it was guided by the bibliographic technique, from exploratory objectives. The fragmented knowledge and the specialization of the modern sciences have provided, over time, improvements in the quality of life of the populations, but they have also brought some inconveniences, distancing man from reality, producing in them a crumbled conscience, this phenomenon was called by Japiassu (1976) as the “Knowledge Pathology”, something that could be fought by schools, but what we could still observe is the structuring of a fragmented teaching with well-defined and delimited school subjects worked in isolation without articulation between knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thiago da Silva, Prefeitura Municipal de São Bernardo/SP
    Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (UCSC). Professor de Educação Física na Prefeitura Municipal de São Bernardo/SP - Brasil. E-mail: titiedfisica@gmail.com.
  • Ivo Ribeiro de Sá, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul/SP
    Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Professor Titular da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (UCSC) - São Caetano do Sul/SP - Brasil. E-mail: ivo.sa@online.uscs.edu.br.
  • Wagner Cotrim Gomes, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Santo André/SP
    Mestre em Docência e Gestão Educacional pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (UCSC). Professor de Educação Física na Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Santo André/SP - Brasil. E-mail: wagnercotrimgomes1969@gmail.com.

References

BITTAR, M.; BITTAR, M. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 157-168, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.17497. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/17497. Acesso em: 24 set. 2022.

BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F.; MOROSINI, M. Apresentação. In: BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F.; MOROSINI, M. (org.). Educação Superior no Brasil: 10 anos pós-LDB. Brasília: INEP, 2008. p. 9-13.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAMBI, F. História da Pedagogia. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.

MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

PILETTI, N. História da educação no Brasil. 7. ed. São Paulo: Ática, 2006.

RIBEIRO, P. R. M. Educação Escolar no Brasil: Problemas, Reflexões e Propostas. Coleção Textos, v. 4. Araraquara: UNESP, 1990.

RIBEIRO, P. R. M. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia, FFCLRP – USP, Rib. Preto, n. 4, p. 15-30, fev./jul. 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X1993000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/DDbsxvBrtzm66hjvnLDdfDb/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 12 jul. 2023.

SILVA, T. Educação Física e as áreas de conhecimento: A interdisciplinaridade nos anos iniciais do ensino fundamental. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, 2022. Disponível em: https://uscs.edu.br/pos-stricto-sensu/arquivo/835. Acesso em: 12 jul 2023.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Ed., 2007.

TRINDADE, S. A.; MENEZES, I. R. A educação na modernidade e a modernização da escola no Brasil: século XIX e início da século XX. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 9, n. 36, p. 124-135, dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i36.8639645. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639645. Acesso em: 30 set. 2022.

Published

08-08-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVA, Thiago; SÁ, Ivo Ribeiro; GOMES, Wagner Cotrim. The fragmentation of knowledge and schools from the 20th century. Revista Vértices, [S. l.], v. 25, n. 2, p. e25219084, 2023. DOI: 10.19180/1809-2667.v25n22023.19084. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/19084.. Acesso em: 21 nov. 2024.