Verticalization in technical and vocational education and training, in Federal Institutes of Education, Science and Technology: between concepts and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n32023.20834

Keywords:

TVET, Federal Institutes of Education, Science and Technology, verticalization

Abstract

This article addresses the proposal of verticalization of teaching, characteristic of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. The objective was to discuss conceptual and practical aspects related to this curricular conception. This is an exploratory study, based on bibliographical sources, carried out within the scope of the elaboration of our master's research. Initially, a history of Brazilian educational policies related to vocational education is discussed. Next, the history related to the emergence of the Federal Institutes is presented, showing that the philosophical-educational foundation present in the IF's proposes to overcome the traditionally cultivated dichotomy between technical training X academic training. Finally, some of the challenges found regarding the issue of verticalization are pointed out, approaching the conceptual view, and bringing reflective insights into the meaning of the proposed verticalization of teaching, showing that this is not restricted to the simple availability of the possibility of attending the various stages training courses, in multiple areas, in a single institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Suzany Campos Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Macaé/RJ
    Mestranda do Curso de Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ – Brasil. E-mail: suzanycoelho2@gmail.com.

References

AMARO, S. Serviço Social em escolas: fundamentos, processos e desafios. Petrópolis: Vozes, 2017.

ANTONIAZZI, M. R. F. A educação profissional no contexto da sociedade capitalista brasileira: análise a partir do método crítico-dialético. Revista entreideias, Salvador, v. 1, n. 2, p. 127-145, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v1i2.6634. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/6634. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRASIL. Concepção e diretrizes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília: MEC/Setec, 2008a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/ifets_livreto.pdf. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRASIL. Decreto nº 6.095, de 24 de abril de 2007. Estabelece diretrizes para o processo de integração de instituições federais de educação tecnológica, para fins de constituição dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia - IFET, no âmbito da Rede Federal de Educação Tecnológica. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6095.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados da República Escola de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primário e gratuito. Collecção das Leis da República dos Estados Unidos do Brazil - 1909. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1913. v. 2, p. 445-447.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1971. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Lei no 7.044 de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes a profissionalização do ensino de 2º grau. Brasília, DF: Presidência da República, 1982. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7044.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 14 jun. 2023.

CUNHA, L. A. O ensino industrial-manufatureiro no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 89-107, maio/ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/FNsjBnkcM5S5dPpbSgwNPGB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 maio 2023.

FERNANDES, M. R. S. O processo de verticalização da educação profissional e tecnológica e suas implicações na qualidade do trabalho dos docentes do Campus São Vicente do Sul do Instituto Federal Farroupilha. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Faculdade de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2013. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2787. Acesso em: 5 jul. 2023.

FRIGOTTO, G. Teoria e práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 67-82, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zQ8Gc4nzkz3y5kSfcxqdRZk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 maio 2023.

GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GOMES, L. C. G. Escola de Aprendizes de Artífices de Campos: história e imagens. Campos dos Goytacazes: Essentia Editora, 2017. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/livros/issue/view/197. Acesso em: 10 fev. 2023.

GONÇALVES, H. J. L. et al. Marcas e trajetórias da educação profissional no Brasil parte 3: dos anos 60 ao surgimento dos Institutos Federais. Revista Científica Eletrônica Iluminart. São Paulo: IFSP (Campus Sertãozinho), v. 5, p. 45-59, jun. 2013. Disponível em: http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/search/authors/view?firstName=Ana&middleName=Cl%C3%A9dina&lastName=Rodrigues%20Monteiro&affiliation=Universidade%20Federal%20de%20S%C3%A3o%20Paulo%20-%20UNIFESP&country=BR. Acesso em: 12 maio 2023.

GRABOWSKI, G.; KUENZER, A. Z. A produção do conhecimento no campo da educação profissional no regime de acumulação flexível. HOLOS, ano 32, v. 6, p. 22-32, out. 2016. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.4983. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4983. Acesso em: 29 jun. 2023.

HARVEY, D. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudanca cultural. São Paulo: Loyola, 1992.

HELLER, A. A Filosofia Radical. São Paulo: Brasiliense, 1983.

LIRA NETO. Getúlio (1930-1945): do governo provisório à ditadura do Estado Novo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

MAGALHÃES, G.; CASTIONI, R. Educação profissional no Brasil – expansão para quem? Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 27, n. 105, p. 732-754, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701647. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/dC5fb7qHcYKpsyjSnp6ZPry/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2023.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2011.

NASCIMENTO, M. M.; CAVALCANTI, C. J. H.; OSTERMANN, F. Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 101, n. 257, p. 120-145, 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4420. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/j66w94G68d56Z3CQhv5vCzG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.

OLIVEIRA, A. M.; GONÇALVES JUNIOR, O. Políticas Públicas e Sociedade: Configurações da Política de Expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica no IFSULDEMINAS. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM POLÍTICAS PÚBLICAS E DESENVOLVIMENTO SOCIAL, 1., 2014, Franca. Anais […]. Franca: Unesp, 2014. Disponível em: https://www.franca.unesp.br/Home/Pos-graduacao/-planejamentoeanalisedepoliticaspublicas/isippedes/ana-marcelina-de-oliveira.pdf. Acesso em: 12 jul. 2023.

OTRANTO, C. R. Criação e implantação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia de Educação, Ciência e Tecnologia – IFETs. RETTA, v. 1, n. 1, p. 89-110, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/Retta/N01-2010.pdf. Acesso em: 12 jul. 2023.

QUEVEDO, M. Um olhar para o IFRS: concepções sobre a verticalização nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia de Educação, Ciência e Tecnologia. In: ANPED-SUL - REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED, 11., 2016, Curitiba. Anais […]. Curitiba: UFPR, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo21_MARGARETE-DE-QUEVEDO.pdf. Acesso em: 2 maio 2023.

RIBEIRO, A. F. Taylorismo, fordismo e toyotismo. Lutas sociais, v. 19, n. 35, p. 65-79, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ls/article/view/26678. Acesso em: 10 jan. 2024.

RIBEIRO, E. C. S.; SOBRAL, K. M.; JATAÍ, R. P. Omnilateralidade, politecnia, escola unitária e educação tecnológica: uma análise marxista. In: JOINGG – JORNADA INTERNACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EM ANTONIO GRAMSCI, 1.; JOREGG – JORNADA REGIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EM ANTONIO GRAMSCI, 7., 2016, Fortaleza, CE. Anais […]. Fortaleza, CE: FACED/UFC, 2016. Disponível em: http://www.ggramsci.faced.ufc.br/wp-content/uploads/2017/06/OMNILATERALIDADE-POLITECNIA-ESCOLA-UNIT%C3%81RIA-E-EDUCA%C3%87%C3%83O-TECNOL%C3%93GICA-UMA-AN%C3%81LISE-MARXISTA.pdf. Acesso em: 5 jul. 2023.

SAVIANI, D. A política educacional no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (org.). História e memórias da educação no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

SAVIANI, D. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 743-760, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/BcRszVFxGBKxVgGd4LWz4Mg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.

SILVA, C. (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia Lei 11.892, de 29/12/2008: comentários e reflexões. Natal: IFRN, 2009. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1071/Institutos%20Federais%20Comentarios%20e%20Reflexoes%20-%20Ebook.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 jul. 2023.

SOUZA, J. S. A formação do trabalhador no contexto da reconfiguração do trabalho, da produção e dos mecanismos de mediação do conflito de classe. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/2317. Acesso em: 12 jul. 2023.

TUPPY, M. I. N. A Educação Profissional. In: OLIVEIRA, R. P.; ADRIÃO, T. (org.). Organização do ensino no Brasil: níveis e modalidades na Constituição Federal e na LDB. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Xamã, 2007. v. 1. p. 107-121.

Published

19-01-2024

Issue

Section

Review articles

How to Cite

COELHO, Suzany Campos. Verticalization in technical and vocational education and training, in Federal Institutes of Education, Science and Technology: between concepts and practices. Revista Vértices, [S. l.], v. 25, n. 3, p. e25320834, 2024. DOI: 10.19180/1809-2667.v25n32023.20834. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/20834.. Acesso em: 22 jul. 2024.