Design and meliponiculture: academic experiences in sustainability at the Federal University of Juiz de Fora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v26n22024.23407

Keywords:

meliponiculture, academic practices, sustainability, design and territory

Abstract

This paper reports on academic practices related to meliponiculture conducted in the Bachelor of Design program at the Federal University of Juiz de Fora in 2023, focusing on the integration of design and sustainability. The methodology includes a structured account in three stages: (i) the development of beehives in the Product Practice I and II courses for the UFJF Botanical Garden’s meliponary; (ii) the creation of the visual identity and signage for the "Honey Trail," an environmental education project; and (iii) the organization of a sustainability fair in the Graphic Practice I course, in which meliponiculture was among the topics addressed. The report is supplemented by interviews with involved faculty and students. Results highlight the positive impact on the visibility of meliponiculture and an enhanced perception of the benefits of design interaction within the academic community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andre Mol, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora/MG
    Doutor em Design pela Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG). Professor Efetivo na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) – Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: andre.mol@ufjf.br.
  • Juan de Lima Costa e Silva
    Graduando em Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) – Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: juandelima.csilva@outlook.com.
  • Iago Augusto Campos Paula
    Graduando em Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) – Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: iagoac.paula@gmail.com.
  • Eduardo Schmitt Sampaio
    Graduando em Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) – Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: est.eduardoschmitt@outlook.com.
  • Gabriel Pereira Veiga
    Graduando em Design da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) – Juiz de Fora/MG – Brasil. E-mail: gabrielp.veiga@hotmail.com

References

AECA. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas. Marco Conceptual de la Responsabilidad Social Corporativa. Documento nº 1. Madrid, España, 2004. (Documentos AECA serie Responsabilidad Social Corporativa).

BARTH, M; RIECKMANN, M. Academic staff development as a catalyst for curriculum change towards education for sustainable development: an output perspective. Journal of Cleaner Production, Elsevier, v. 26, p. 28-36, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.12.011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652611005361. Acesso em: 2024.

BENATTI, L. P.; XAVIER, S. R. (org.). Meliponicultura e Design: uma abordagem pedagógica. Juiz de Fora: GEDIP, 2023.

CALAZANS, C. C. Diversidade e abundância de visitantes florais e sua influência na qualidade de frutos em pomares de goiabeira (Psidium guajava L., Myrtaceae) no alto sertão sergipano. 2019. 40 f. Dissertação (Mestrado em Agricultura e Biodiversidade) ‒ Universidade Federal do Sergipe, São Cristóvão, 2019.

GIANNINI, T. C.; BOFF, S.; CORDEIRO, G. D.; CARTOLANO JR., E. A.; VEIGA, A. K.; IMPERATRIZ-FONSECA, V. L.; SARAIVA, A. M. Crop pollinators in Brazil: a review of reported interactions. Apidologie, v. 46, p. 209-223, Mar 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/s13592-014-0316-z. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s13592-014-0316-z. Acesso em: 2024.

GONZALEZ, M. K. C.; ABREU, B. T. R. Análise do ensino de práticas sustentáveis em cursos de graduação em Design de Moda no Distrito Federal. In: ENSUS, 11., 2023, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis, SC: UFSC, 2023. DOI: https://doi.org/10.29183/2596-237x.ensus2023.v11.n1.p31-42. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246951. Acesso em: 2024.

KRUCKEN, L. Conexões criativas entre pessoas e lugares: possíveis ações do designer em projetos no território. In: OLIVEIRA, A. J.; FRANZATO, C.; DEL GAUDIO, C. (org.). Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil. São Paulo: Blucher, 2017.

KRUCKEN, L. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009.

LEAL FILHO, W.; SKANAVIS, C.; KOUNANI, A.; BRANDLI, L. L.; SHIEL, C.; PAÇO, A.; PACE, P.; MIFSUD, M.; BEYNAGHI, A.; PRICE, E.; SALVIA, A. L.; WILL, M.; SHULA, K. The role of planning in implementing sustainable development in a higher education context. Journal of Cleaner Production, Elsevier, v. 235, p. 678-687, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.06.322. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652619322991?via%3Dihub. Acesso em: 2024.

LIBRELOTTO, L. I.; FERROLI, P. C.; DOEHL, Y. C.; PRADA, J. C.; DIAS, P. H. L. Ações de desenvolvimento educacional para pesquisa, ensino e extensão em materiais e processos. In: ENSUS, 11., 2023, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis, SC: UFSC, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246968 Acesso em: 2024.

MANZINI, E. Design, when everybody designs: an introduction to design for social innovation. Cambridge: MIT Press, 2015.

MANZINI, E. Livable proximity: ideas for the city that cares. Milão: EGEA Spa, 2021.

MARTINS, M; SANO, P. T. Biodiversidade tropical. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 2024.

PINTO, L. S. C. C. S. Design e sustentabilidade na prática: a valorização do território como uma possibilidade. In: PEREIRA, A. F.; DEL GAUDIO, C. (org.). Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil. São Paulo: Blucher, 2021. v. 2, p. 133-144. DOI: https://doi.org./10.5151/9786555500493-10. Disponível em: https://openaccess.blucher.com.br/article-details/10-22435. Acesso em: 2024.

SILVA, A. C. M. Identificação de materiais nas embalagens de café: símbolos visuais de sustentabilidade e corresponsabilidade do consumidor. 2023. 212 f. Tese (Doutorado em Design) ‒ Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023.

Published

27-12-2024

Issue

Section

Dossiê Temático: ENSUS 2024: XII Encontro de Sustentabilidade em Projeto

How to Cite

MOL, Andre; SILVA, Juan de Lima Costa e; PAULA, Iago Augusto Campos; SAMPAIO, Eduardo Schmitt; VEIGA, Gabriel Pereira. Design and meliponiculture: academic experiences in sustainability at the Federal University of Juiz de Fora. Revista Vértices, [S. l.], v. 26, n. 2, p. e26223407, 2024. DOI: 10.19180/1809-2667.v26n22024.23407. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/23407.. Acesso em: 8 jan. 2025.