The Rainbow in the School: in the public recognition of the cultural diversities in inclusive school
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p652-670Keywords:
Multiculturalism, Interculturality, Cultural diversity, Public policies, Educative practicesAbstract
Professionals of two schools, one in Portugal and the other in Brazil, were investigated regarding school inclusion and their considerations on multiple cultural indexes in their institutions. How do these cultural manifestations coexist in the schooling process? How are they manifested when confronted by the diverse public enrolled in their school, and how do they analyze this coexistence in school activities? How do they include the tangible sides of the plural cultural expressions in their in the learning? Based on the issues raised by those professionals, the article shows how concepts of multiculturalism, interculturality, and cultural diversity are reframed in the main policies and public actions both in Brazil and Portugal. From this analytical perspective, it proposes the observation of these policies and actions are interpreted by the two groups. The study expands the discussion those concepts to controversies raised by scientists in the education field regarding public intentions manifested by those that have ruled education in these two countries.Downloads
References
ABRANTES, P. et al. “A escola dos ciganos”: contributos para a compreensão do insucesso e da segregação escolar a partir de um estudo de caso. In: Configurações [Online], v. 18, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.4000/configuracoes.3658.
ALMEIDA, J. C. P. A Escola e a Diversidade Cultural: Algumas notas sobre a Educação multicultural em Portugal. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 14, n. 5, 2006.
ARAÚJO, M. O silêncio do racismo em Portugal: o caso do abuso verbal racista na escola. In: GOMES, N. L. (org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
BUTLER, J. Deshacer el genero. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidos, 2006.
CAETANO, P.; MENDES, M. M. Shaping ways of managing diversity. Portuguese schools, from the student’s perspective. International Review of Sociology, v. 24, n. 2, p. 325-344, 2014.
CANDAU, V. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CARVALHO, G. P.; SILVA, E. A. Justiça Social e Multiculturalismo: as políticas de reconhecimento de identidades étnico-culturais no Brasil. Direitos Fundamentais & Justiça, v. 31, p. 134-159, 2015.
CARVALHO, G. P.; SILVA, E. A. As religiões afro-brasileiras na escola. Revista Iboeroamericana de Educación (Impresa), v. 76, p. 51-72, 2018.
CARVALHO, G. P.; SILVA, E. A. Diversidade Cultural e Relações Étnico-Raciais na Educação. Contrapontos, v. 20, n. 1, p. 196-216, 2020.
FAÍSCA, L.; JESUÍNO, J. Representações sociais da comunidade cigana na sociedade portuguesa. Lisboa: ACIME, 2006.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Sandra Netz. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
HANASHIRO, D. M. M.; CARVALHO, S. G. Diversidade Cultural: panorama atual e reflexões para a realidade brasileira. REAd, Porto Alegre, edição 47, v. 11, n. 5, set./out. 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/read/article/view/40623. Acesso em: 12 set. 2020.
MAGANO, O. Sentimentos de discriminação e racismo de ciganos portugueses. In: SILVA, C.; SOBRAL, J. (org.). Etnicidade, nacionalismo e racismo: Migrações, minorias étnicas e contextos escolares. Porto: Edições Afrontamento, 2015. p. 235-254.
MARQUES, J. F. Do “não racismo” português aos dois racismos dos portugueses. 2007. Tese (Doutorado) - Alto-Comissariado para a Imigração e Diálogo Intercultural, ACIDI, I.P., Lisboa, 2007.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. F. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MUNANGA, K. Rediscutindo a Mestiçagem no Brasil: Identidade Nacional versus Identidade Negra. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
MUNANGA, K. Educação e diversidade étnico-cultural: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In: MÜLLER, T. M. P.; COELHO, W. N. B. (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, 2013. p. 21-34.
MENDES, M. M.; MAGANO, O.; CANDEIAS, P. Des-homogeneizar os Ciganos Portugueses: perfis sociais e heterogeneidade sócio-cultural”. OBETS, Revista de Ciencias Sociales, v. 14, n. 1, p. 49-87, 2019. DOI: https://doi.org/10.14198/obets2019.14.1.02
NICOLAU, L. F. Complexidade no percurso escolar das crianças ciganas: relatos de pais e professores. Configurações, Revista de Sociologia, v. 18, 2016.
PEREIRA, A. A.; ARAÚJO, M. Raça, História e Educação no Brasil e em Portugal: desafios e perspectivas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 139-160, 2017.
RESENDE, J. M. La reconnaissance publique des différences et de la justice scolaire : de la sociologie critique à la sociologie de la critique. Éducation et Sociétés, Revue Internationale de Sociologie de l’Éducation, n. 15, p. 137-152, jan. 2005.
RESENDE, J. M. O Engrandecimento de uma Profissão: Os professores do Ensino Secundário Público no Estado Novo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação para a Ciência e Tecnologia, 2003.
RESENDE, J. M. A Sociedade contra a Escola? A Socialização Política Escolar num Contexto de Incerteza. Lisboa: Edições Piaget, 2010.
RESENDE, J. M. Testemunhos analíticos sobre a Inclusão Escolar: a escola para todos pondo à prova a Sociologia Pragmática sobre a Socialização política Escolar. In: CARMO, G. T. (org.). Sentidos da Permanência na Educação. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016a. p. 235-260.
RESENDE, J. M. A vulnerabilidade está hoje ao centro da condição humana moderna? Questionamentos sociológicos a propósito das categorias dos seropositivos e dos alunos “inadaptados” ao mundo escolar. In: José Manuel Resende (coordenador científico), Bruno Dionísio, Pedro Caetano, João Emílio Alves e António Calha (editores). As Artes de (Re) Fazer o Mundo. Habitar, compor e ordenar a vida em Sociedade, Portalegre, Centro Interdisciplinar de Investigação e de Inovação do IPP, 2016b, p. 97-123.
RESENDE, J. M. As provas da hospitalidade nas escolas do Ensino Secundário em Portugal”. In: ESTEVES, P.; TEIXEIRA, P. (org.). Escola Justa: diversidades, desafios e possibilidades. Curitiba: Brazil Publishing, 2019. p. 64-102. DOI: https://doi.org/10.31012/978-85-68419-98-4
RESENDE, J. M. ¿Y si el portador fuese persono? Entre el secreto y la revelación: el conflicto a flor de piel. In: BERNAL, J. C. G. et al. Problemas públicos: controversias y aportes contemporáneos. Ciudad de México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, 2018. p. 509-533.
RESENDE, J. M.; VIEIRA, M. M. As cores da Escola: concepções de justiça nos discursos sobre a multiculturalidade na escola portuguesa. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 4., 2002. Atas 053 […]. Lisboa: APS, 2002. p. 1-20.
RESENDE, J. M.; GOUVEIA, L. As artes de fazer o comum nos estabelecimentos de ensino: outras aberturas sociológicas sobre os mundos escolares. Fórum Sociológico, v. 23, p. 97-106, 2013.
RESENDE, J. M.; GOUVEIA, L.; BEIRANTE, D. A escola virou casa. Dilemas do habitar a escola em Portugal. In: RESENDE, J. M.; CAETANO, P. (Ar)riscar em mundos imprevisíveis e incertos: a crise, formas de (des)legitimação e modos de representação e de mobilização. Carviçais: Editora Lema d’Origem, 2020. p. 329-353.
ROSÁRIO, E.; SANTOS, T.; LIMA, S. Discursos do racismo em Portugal: essencialismo e inferiorização nas trocas coloquiais sobre categorias minoritárias. Lisboa: Estudos OI, 2011.
SEABRA, T. Relação das famílias com a escolaridade e sucesso escolar: comparação entre famílias de origem cabo-verdiana, origem indiana e autóctones. Revista Brasileira de Psicologia Educacional, Araraquara, v. 19, n. 1, p. 163-180, jan./jun. 2017.
SEABRA, T. et al. Imigração e escolaridade: trajetos e condições de integração. In: CARMO, R. et al. Desigualdades Sociais: Portugal e a Europa. Lisboa: Mundos Sociais, 2018. p. 301-314.
VIEIRA, M. M.; DIONÍSIO, B. O trabalho e o lugar dos profissionais do social em escolas TEIP. In: LOPES, J. T. (org.). Escolas singulares: Estudos locais comparativos. Porto: Afrontamento, 2012. p. 83-98.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).