Historical aspects of the financing of Brazilian public education: the “autocratic democratization”
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p803-820Keywords:
Autocratic democratization, History of education, Financing of education, Dependent CapitalismAbstract
This article presents an historical analysis of the financing of basic education in Brazil, from the colonial period until after the 1988 federal constitution. For that purpose, the main laws that deal with the issue are used as primary source. In addition to the documentary analysis, this study is based on the critical educational theory, seeking to bring the issue of financing closer to key categories of understanding Brazilian social reality, among them: the colonial slave production mode (GORENDER, 1980), dependent capitalism (FERNANDES, 2005) and expansion to less (ALGEBAILE, 2009). In addition, the article suggests the category of “autocratic democratization” as an analytical possibility for Brazilian public education.Downloads
References
ALGEBAILE, E. Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Ed. Lamparina, FAPERJ, 2009.
BARROS, S. P. Slaves, freedmen, free African descendants, non-free, blacks, ingênuos: Education legislation concerning the black population in nineteenth century Brazil. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 3, p. 591-605, set. 2016.
BASILE, M. O. N. C. O Império Brasileiro: Panorama político. In: LINHARES, M. Y. História geral do Brasil. 10. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016. p. 279-450.
BRASIL [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. 1996a. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional (LDB). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996. 1996b. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério (FUNDEF). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9424compilado.htm. Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.457, de 16 de março de 2007. Dispõe sobre a Administração Tributária Federal; altera as Leis nos 10.593, de 6 de dezembro de 2002, 10.683, de 28 de maio de 2003, 8.212, de 24 de julho de 1991, 10.910, de 15 de julho de 2004, o Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto no 70.235, de 6 de março de 1972; revoga dispositivos das Leis nos 8.212, de 24 de julho de 1991, 10.593, de 6 de dezembro de 2002, 10.910, de 15 de julho de 2004, 11.098, de 13 de janeiro de 2005, e 9.317, de 5 de dezembro de 1996; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11457.htm. Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm Acesso em: 5 jun. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 de junho de 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 11 fev. 2021.
BRASIL. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.113-de-25-de-dezembro-de-2020-296390151 Acessado em: 5 jun. 2021.
CARDOSO, C. F. O Trabalho na Colônia. In: LINHARES, M. Y. História geral do Brasil. 10. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016. p. 139-162.
COSTA, R. A.; LAMARÃO, M. V. M. Dilemas históricos da educação básica e o novo FUNDEB. In: CURSO DE EXTENSÃO DO LABORATÓRIO DE INVESTIGAÇÃO ESTADO, PODER E EDUCAÇÃO, 2021. No prelo.
CUNHA, L. A. O ensino de ofícios artesanais e manufatureiros no Brasil escravocrata [livro eletrônico]. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: FLACSO, 2005.
CUNHA, L. A. Educação, Estado e democracia no Brasil. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
DAVIES, N. O financiamento público às escolas privadas. Disponível em: http://www.redefinanciamento.ufpr.br/antigo/nic7.htm. Acesso em: 31 mar. 2021.
DAVIES, N. FUNDEB: a redenção da educação básica? Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 96, p. 753-774, 2006.
DAVIES, N. O financiamento da educação estatal no Brasil: novos ou velhos desafios? Revista Educação Online, PUC, Rio de Janeiro, n. 10, p. 31-63, 2012.
FAUSTO, B. História Concisa do Brasil. São Paulo: Editora universidade de São Paulo, 2008.
FERNANDES, F. A Revolução Burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 5. ed. São Paulo: Globo, 2005.
GONÇALVES, A. de F. A evolução histórica do financiamento educacional brasileiro e a importância do FUNDEF / FUNDEB para a educação básica de Mairiporã. 2013. Dissertação (Mestrado) - UNICID, São Paulo, 2013.
GORENDER, J. O Escravismo Colonial. 3. ed. São Paulo: Ática, 1980.
KOSIK, K. Dialética do Concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LAMARÃO, M. V. M. O conselho do FUNDEB no município de Itaboraí e a democracia da terceira via: uma análise crítica. 2013. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2013.
LAMARÃO, M. V. M.; LEHER, R. A disputa pelos recursos educacionais e o Movimento Todos Pela Educação: antigas e novas formas de privatização. In: VIEIRA, N. S.; LAMOSA, R. (org.). Todos Pela Educação? Uma década de ofensiva do capital sobre as escolas públicas. 1. ed. Curitiba, Paraná: Ed. Apris, 2020. p. 129-145.
MONLEVADE, J. Construção da complexidade do financiamento da educação pública no Brasil. FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação, v. 2, n. 4, 2012.
REZENDE PINTO, J. M. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, Especial, p. 877-97, out. 2007.
SAVIANI, D. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação & Sociedade, v. 34, n. 124, p. 743-760, set. 2013.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).