Emancipatory education: an approach between the concepts of Paulo Freire and István Mészáros
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p405-424Keywords:
Class consciousness, Inequality, István Mészáros, Paulo Freire, Emancipatory educationAbstract
In the present article with a qualitative approach, there will be a debate about the common points in the assumptions of Paulo Freire and István Mészáros about education. To this end, at first, the presentation of the authors and their main contributions to the field were made. Through the use of concepts and categories emerging from the Marxian work, the authors choose education as a political act and, therefore, capable of transforming reality. It is understood that the subjects inherit the social conditions that were transmitted to them in a previous way and act according to the concrete possibilities of material life, which will compose the cycle of transmission, giving continuity to the social process and the history of humanity. In this perspective, Paulo Freire and István Meszáros defend the promotion of education as an emancipatory instrument for the subjects, process initiated by the recognition of men in the face of historical, economic and social conditions. In the year of the celebration of Paulo Freire's centennial, this article presents itself as an invitation: an invitation to the fight for education, respect, recognition and appreciation of Education workers.Downloads
References
ALBUQUERQUE, J. de O.; TAFFAREL, C. N. Z. A educação necessária para enfrentar a barbárie. R. Faced, Salvador, n. 14, p. 175-178, jul./dez. 2008. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/3320/2662. Acesso em: 10 nov. 2020.
ALMEIDA, J. L. V. A mediação: Paulo Freire e István Mészáros. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DO FÓRUM PAULO FREIRE, 4., 2004. Caminhando para uma cidadania Multicultural, A práxis e a mediação em Paulo Freire no contexto das práticas educativas.
BEISIEGEL, C. de R. Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
BRASIL. Lei nº 6.683, de 28 de agosto de 1979. Concede anistia e dá outras providências, Brasília, DF, 28 ago. 1979.
CABRAL, A. Pedagogia do Oprimido. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 5, p. 200-204, 2005. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S164572502005000100014&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
CHABALGOITY, D. Ontologia do oprimido: construção do pensamento filosófico em Paulo Freire. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2015.
CONTRERAS, H. S. H. Conscientização e empoderamento: a crítica da educação popular ao capital social. In: ANPED SUL, SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/3004/192. Acesso em: 14 nov. 2020.
DUBET, F. O que é uma escola justa? Cad. Pesq. São Paulo, v. 34, n. 123, p. 539-555, dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php. Acesso em: 11 out. 2020.
FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FRIAS, R. E. Marx e Engels: Textos sobre Educação e Ensino. São Paulo, 2006.
GERMANO, J. As Quarenta Horas de Angicos. Educação & Sociedade, v. 18, n. 59, 1997.
GONÇALVES, F. H. A atualidade histórica da ofensiva socialista de István Mészáros. Projeto História, n. 41, p. 631- 639, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/6558/4757. Acesso em: 18 nov. 2020.
GUIMARÃES-IOSIF, R. Educação, Pobreza e desigualdade no Brasil: impedimentos para a cidadania global emancipada. Brasília, Líber Livro, 2009.
HASSE, C. M. O ato de ensinar sob a perspectiva de István Mészáros e Paulo Freire. Webartigos, 11 nov. 2016. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/o-ato-de-ensinar-sob-a-perspectiva-de-istvan-meszaros-e-paulo-freire/146974. Acesso em: 19 nov. 2020.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, K. Crítica do programa de Gotha. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro 1: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845–1846). Trad. Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2005.
MESZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.
MESZÁROS, I. O desafio e o fardo do tempo histórico. São Paulo: Boitempo, 2007.
OLIVEIRA, D. A. A educação para além do capital. Educ. Soc. Campinas, v. 27, n. 97, p. 1373-1376, set./dez. 2006.
PALUDO, C. Educação popular como resistência e emancipação humana. Cad. Cedes Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 239-238, maio/ago. 2015.
SANTOS, S. C. M.; BERTOLDO, E. Mészáros e seus contributos para a educação: algumas reflexões. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n. 1, p. 147-156, jun. 2016.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).