Student dropout in technical education at high school level: the experience at Macaé Campus of Instituto Federal Fluminense

Authors

  • Nadia Batista Corrêa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Macaé/RJ https://orcid.org/0000-0003-0367-3473
  • Juliana Marinho dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Macaé/RJ
  • Elvis Moura dos Santos Barreto
  • Victória Heringer de Souza

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n12023.16323

Keywords:

professional education (TVET), school dropout, Integrated High School

Abstract

This article presents the results of research conducted at Macaé Campus of Instituto Federal Fluminense (Rio de Janeiro State/Brazil). The information was collected from students who did not finish their technical education at the institution. From references that put social and educational inequalities into question, which consider these problems as interrelated processes, a survey questionnaire was elaborated and sent to students who were dropping out, transferring, suspending, or canceling their enrollment, to get to know their reality and the cause(s) of their early exit from the course. The description and analysis of the main reasons mentioned by them for dropping out are the primary focus of this text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nadia Batista Corrêa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Macaé/RJ
    Doutoranda em Educação na Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ – Brasil. E-mail: nbcorrea@gmail.com.
  • Juliana Marinho dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Macaé/RJ
    Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Assistente em Administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ – Brasil. E-mail: jumarinhosantos@gmail.com.
  • Elvis Moura dos Santos Barreto
    Técnico em Meio Ambiente pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé. Licenciando em Geografia na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) – Brasil. E-mail: elvismoura2011@gmail.com.
  • Victória Heringer de Souza
    Técnico em Eletrônica Integrado ao Ensino Médio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé. Estudante do curso de Fonoaudiologia na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – Brasil. E-mail: vuctoriaheringer@gmail.com.

References

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Bertrand Brasil: Rio de Janeiro, 1989.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de Educação. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 79-88.

CARDOSO, M. L. Sobre as relações sociais capitalistas. In: LIMA, J. C. F.; NEVES, L. M. W. (org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2006. p. 25-68. Disponível em: https://books.scielo.org/id/j5cv4/pdf/lima-9788575416129-03.pdf. Acesso em: 1 mar. 2023.

CORDEIRO, R. C. S. Uma investigação à luz de Bourdieu, de razões que levam adultos a estudar inglês. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, EDUCERE, 10., SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, SIRSSE, 1., nov. 2011, Curitiba, PR. Anais […]. Curitiba, PR: PUC PR, 2011. p. 7079–7091.

CUNHA, M. A. O conceito “capital cultural” em Pierre Bourdieu e a herança etnográfica. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 503-524, jul./dez. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1820. Acesso em: 29 mar. 2023.

FERREIRA, J. N. G.; SANTOS, V. M. Evasão Escolar no Instituto Federal de Sergipe: o caso do campus Propriá. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 10., set. 2016, São Cristóvão, SE. Anais […]. Aracajú, SE: Universidade Federal de Sergipe, v. 10, n. 1, set. 2016. p. 1-10. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8983/5/Evasao_escolar_no_instituto_federal_de_sergipe_o_caso_do_campus_propria.pdf. Acesso em: 2 mar. 2023.

FRIGOTTO, G. Juventude, trabalho e educação: o presente e o futuro interditado em suspenso. In: TIRIBA, L.; CIAVATTA, M. (org.). Trabalho e Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Liber Livro e Editora UFF, 2011.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – Educação – 2019. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 2 mar. 2023.

NOGUEIRA, C. M.; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & sociedade, v. 23, n. 78, p.15-36, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wVTm9chcTXY5y7mFRqRJX7m/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 mar. 2023.

OLIVEIRA, N. G.; SANTANA, M. S.; OLIVEIRA, E. L. G. Por uma educação para além da reprodução: contributo do pensamento de Pierre Bourdieu. Revista Olhares Sociais, Cruz das Almas, BA, v. 03, n. 02, p. 103-115, 2014.

RAMOS NETO, J. O. A evasão escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise dos planos estratégicos de permanência e êxito. Educação em Revista, Marília, SP, v. 20, n. 2, p. 7-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.02.p7. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/8999. Acesso em: 2 mar. 2023.

SAIS, E. F.; VIEIRA, F. M. A evasão escolar nos cursos técnicos subsequentes de Eletrotécnica e Edificações do Instituto Federal de Santa Catarina – IFSC – Campus de Criciúma/SC. Criar Educação, Criciúma, SC, v. 5, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v5i2.2806. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/2806. Acesso em: 2 mar. 2023.

SILVA, G. O. V. Capital cultural, classe e gênero em Bourdieu. Informare, Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Porto Alegre, RS, v. 1, n. 2, p. 24-36, jul./dez. 1995.

TIRADENTES, A. R. Violência simbólica no contexto escolar: discriminação, inclusão e o direito à educação. Revista Eletrônica do Curso de Direito – PUC Minas Serro, Serro, MG, n. 12, ago./dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/DireitoSerro/article/view/10903. Acesso em: 2 mar. 2023.

VALLE, I. R. A obra do sociólogo Pierre Bourdieu: uma irradiação incontestável. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 1, p. 117-134, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KSKsCBvy8s9kyZwvJPTnVkS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 mar. 2023.

VARGAS, H. M.; PAULA, M. F. C. A inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhador-estudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, v. 18, n. 2, p. 459-485, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772013000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/VmmLwb3h8zbnsKVnJRJKqDz/?lang=pt. Acesso em: 2 mar. 2023.

ZANIN, A. J. D. P. C. Abandono e permanência escolar na educação profissional e tecnológica: olhares de trabalhadores da educação do Instituto Federal de Santa Catarina. 2019. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br:8080/jspui/handle/1/4665. Acesso em: 2 mar. 2023.

Published

04-04-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

CORRÊA, Nadia Batista; SANTOS, Juliana Marinho dos; BARRETO, Elvis Moura dos Santos; SOUZA, Victória Heringer de. Student dropout in technical education at high school level: the experience at Macaé Campus of Instituto Federal Fluminense. Revista Vértices, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e25116323, 2023. DOI: 10.19180/1809-2667.v25n12023.16323. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16323.. Acesso em: 4 dec. 2024.