Counter-hegemonic curriculum at TVET and its relations with the centrality of work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p470-480

Keywords:

Curriculum, Counter-hegemony, Work, Vocational education, Polytechnic

Abstract

The aim of the present work is to present a theoretical treatment of the counter-hegemonic curriculum contributions to TVET through the centrality of the work. Human beings through work intentionally act upon the natural world and consciously alter natural elements to achieve predetermined goals. This way, it assumes a central role in the way human beings build their understandings and relate to each other in society. We maintain that the TVET needs, through its curricular policy, to make it possible for the work to be conceived not only as labor to increase capital, but as a tool for the full development of human capabilities. Thus, we understand that this displacement would act as an instrument of rupture with the hegemonic discourses installed by the TVET, and that they try to build false representation of the working class. To this end, we will conduct the discussions anchored in Ernesto Laclau's thought, which presents the dimensions of support of the hegemonic discourse, and its relations with the curricular policy.

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Author Biographies

  • Leonardo Leônidas de Brito, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro/RJ
    Pós Doutor em Educação Profissional pelo IFRN. Doutor em História Social pela Universidade Federal Fluminense. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado-PROFEPT) e Professor em Regime de Dedicação Exclusiva no Colégio Pedro II - Rio de Janeiro/RJ - Brasil. E-mail: leonardo.brito.1@cp2.edu.br.
  • Lais Rodrigues da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro/RJ
    Doutora em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Professora adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro no Departamento de Física Aplicada e Termodinâmica - Rio de Janeiro/RJ - Brasil. E-mail: lais_rds@hotmail.com.
  • Rodrigo Trevisano de Barros, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro/RJ
    Doutor em Ciência, Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação no curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT) no Colégio Pedro II - Rio de Janeiro/RJ - Brasil. E-mail: rodrigotrevisano@gmail.com.

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Published

16-09-2022

Issue

Section

Dossiê Temático: “A pesquisa em Educação Profissional e Tecnológica: temas, abordagens e fontes”

How to Cite

BRITO, Leonardo Leônidas de; SILVA, Lais Rodrigues da; BARROS, Rodrigo Trevisano de. Counter-hegemonic curriculum at TVET and its relations with the centrality of work. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 470–480, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n22022p470-480. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16984.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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