Quota Law from the point of view of its beneficiaries: an analysis of the quota student’s discourse on Integrated High School

Authors

  • Sérgio Rangel Risso Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ https://orcid.org/0000-0003-1254-0330
  • Marcos Abraão Ribeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ https://orcid.org/0000-0002-6185-2448
  • Luciana Machado-Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ https://orcid.org/0000-0001-9050-4066
  • Camila Carneiro dos Santos Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ https://orcid.org/0000-0001-5295-5026

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n32022p774-805

Keywords:

Quota Students, Discourse Analysis, School Inequality, Integrated High School, Instituto Federal Fluminense

Abstract

In this article we analyze the focus groups carried out with quota students enrolled in the integrated high school of Instituto Federal Fluminense Campos Centro campus in 2016, in the courses of Industrial Automation, Buildings, Electrotechnics, Informatics, and Mechanics. As methodological support, we applied the French Discourse Analysis for the possibility of demarcating the implicit elements in the quota students' answers. Through the relationship between neoliberalism, individualism, and meritocracy, moreover the sociology at the individual scale of Lahire (2005), we argue that the discourse of quota students as responsible for “success” and “failure” are decisive to naturalize the deep school inequality among students enrolled in the system of quotas and those from the private school system. This way, the hegemonic neoliberal ideology grounds and legitimizes the (re)production of social hierarchies and inequalities not only of origin but also of destinies.

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Author Biographies

  • Sérgio Rangel Risso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Mestrado em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: sergio.risso@iff.edu.br.
  • Marcos Abraão Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutor em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: olamarcos@yahoo.com.br.
  • Luciana Machado-Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutoranda em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes, RJ – Brasil. E-mail: lmachadoc75@gmail.com.
  • Camila Carneiro dos Santos Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Licenciada em Letras Português-Literatura pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/ RJ – Brasil. E-mail: camila.carneiross27@gmail.com.

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Published

25-11-2022

Issue

Section

Original articles

How to Cite

RISSO, Sérgio Rangel; RIBEIRO, Marcos Abraão; MACHADO-COSTA, Luciana; SILVA, Camila Carneiro dos Santos. Quota Law from the point of view of its beneficiaries: an analysis of the quota student’s discourse on Integrated High School. Revista Vértices, [S. l.], v. 24, n. 3, p. 774–805, 2022. DOI: 10.19180/1809-2667.v24n32022p774-805. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16996.. Acesso em: 22 jul. 2024.