A Violência Virtual, a Real e o Insuportável: “Brilho Salvador”
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20020001Keywords:
.Abstract
Atualmente a televisão faz parte da vida diária das crianças e de seu processo de desenvolvimento e socialização, proporcionando modelos que são imitados por elas e gerando comportamentos agressivos, relacionados com a freqüente exposição de cenas violentas da programação televisiva. Diante do quadro que se apresenta, faz-se necessário o trabalho conjunto e integral da família e dos educadores, encaminhando o pequeno telespectador a uma formação consciente e crítica.Downloads
References
ALCÂNTARA, E. Mal exemplo na telinha. Revista Veja, São Paulo, 14 de fevereiro de 1996. p. 88.
BARROS, S. Influência das mídias sobre as crianças. Criança@.web. 1998. Disponível em: URL: www.cac.ufpe.br/labvirt/amostra/crianca/links.htm. Acesso em 12 de out. 1999.
BELLONI, M. Formação do telespectador: missão urgente da escola. Criança@.web. 1998. Disponível em URL: www.cac.ufpe.br/labvirt/amostra/crianca/links.htm. Acesso em 12 de out. 1999.
BERLO, D. El proceso de la comunicación: introducción a la teoría y la práctica. Buenos Aires: Editorial El Ateneo, 1977.
BRAZELTON, B. Su hijo: momentos claves en su desarrollo desde el periodo Norte. Rio de Janeiro: Interlivros, v.2, p. 29-42, mar./abr. 1999.
FUSARI, M. O educador e o desenho animado que a criança vê na televisão. São Paulo: Edições Loyola, 1985.
KENSKI, V. M. Educando o telespectador: criança e adulto. In: Anais do Seminário Pedagogia da imagem, imagem na pedagogia, 1995. Niterói : UFF/Faculdade de Educação, 1996. p. 110-119.
McLUHAN, M. El medio es el masaje: un inventario de efectos. Buenos Aires: Editorial Paidos, 1969.
REGO, T. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Secretaria da Justiça e da Segurança. Comitê de estudos da violência: Impacto sobre a criança e o adolescente. Porto Alegre, 1998. Disponível em URL: www.hcpa. ufrgs.br/psiq/viovalo.html. [capturado em 28 de set. 1999].
ROIG, H. Uma análise comunicacional da televisão na escola. In: LITWIN, Edith (org). Tecnologia Educacional: política, história e propostas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
WILLIS, E., STRASBURGER, V. Violência na mídia. In: HENNES, H., CALHOU, A. (Red.). Clínicas Pediátricas da América do Norte. Rio de Janeiro: Interlivros, v.2. p. 57-71. 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).