Movement in Geometry: abstraction or reality?

Authors

  • Mônica Souto da Silva Dias CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20040010

Keywords:

Teaching, Learning, Movement, Geometry

Abstract

This article reflects upon the presence of movement in the development of Geometry as well as the didactic implications of the relation between Geometry and movement in the teaching of this subject. As a basis for this study, a brief historical review is given in order to provide the reader a context of the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mônica Souto da Silva Dias, CEFET Campos
    Doutoranda em Educação Matemática - PUC/SP. Professora do CEFET Campos e do UNIFLU.

References

BELTRÃO, Maria Eli. Félix Klein, sua trajetória e concepções a respeito do ensino de Matemática. Anais do IV Seminário Nacional de História da Matemática. Rio Claro: SBHMat, 2001.

BKOUCHE, Rudolf. De la geometrie et des transformations. Repères Irem n. 4, julho, 1991.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Trad. Elza Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1974.

BRAVIANO, Gilson; RODRIGUES, Maria Helena W. L. Geometria dinâmica: uma nova geometria? Revista do Professor de Matemática, n. 49, São Paulo: SBM, 2002, p.22-26.

CATALÁ, Claudi Alsina; GÓMEZ, Rafael Pérez; GARRIDO, Ceferino Ruiz. Simetria Dinâmica. Madrid: Editorial Sintesis, 1989.

COUTINHO, Lázaro. Convite às geometrias não-euclidianas. Rio de Janeiro: Interciência, 2001.

EVES, Howard. História da geometria. Trad. Hygino H. Domingues. V. 3. São Paulo: Atual, 1992.

EVES, Howard. Introdução à História da matemática. Trad. Hygino H. Domingues. Campinas, SP: Unicamp, 1995.

EUCLIDES. Livro I dos Elementos. Disponível em: http://www.mat.uc.pt/~jaimecs/euclid/1parte.html. Acesso em: 27 jul. 2004.

JAHN, Ana Paula. Des Transformations des figures aux transformations ponctuelles: étude d’une séquence d’enseignement avec Cabrigéomètre. Tese de doutorado. Universidade de Joseph Fourier. Grenoble, França, 1998.

KLEIN, Félix. Matemática Elemental desde um punto de vista superior. Trad. R. Fontanilla. Madrid: Biblioteca Matemática, v. 2, 1931.

LOPES, Maria Laura; NASSER, Lílian. Geometria na era da imagem e do movimento. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.

MÉRAY, Charles. Éléments de Géométrie. Dijon, França: P. Jobard, Imprimeur-Éditeur, 1903.

PINHEIRO, Vírgílio Athayde. Geometrografia. Rio de Janeiro: Aula Editora, 1986.

POGORELOV, A. Geometry. URSS: Mir Publishers, 1987.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais - Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

DIAS, Mônica Souto da Silva. Movement in Geometry: abstraction or reality?. Revista Vértices, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 57–82, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20040010. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040010.. Acesso em: 24 nov. 2024.