Redefinition of the role of schools and teachers in contemporary society
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20100028Keywords:
New technologies, Teachers, Schools, SocietyAbstract
Due to changes caused by the new information and communications technologies in present society, teachers are facing another challenge: to understand how these changes affect education and modify their role in the classroom. This article aims to show changes in society as a result of the new technologies and how they modify the role of schools and teachers, emphasizing that this challenge requires teachers to admit the existence of a new society built after the rise of new technologies.Downloads
References
ABREU, Luiz Cláudio Gomes de. Da voz à tela: a nova linguagem docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE COMUNICAÇÃO, 24., Campo Grande, MS, 2001. Anais... Campo Grande, 2001. p. 178-178.
ABREU, Luiz Cláudio Gomes de. Mediação e emoção: A arte na aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE COMUNICAÇÃO, 25., Salvador, 2002. Anais... Salvador, 2002. p. 188-188.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Instituto nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Estatísticas dos professores no Brasil. Brasília, DF, 2003. 53 p.
FONTANA, Roseli. Mediação pedagógica na sala de aula. Campinas: Autores Associados, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
GARRIDO, Elza. Sala de aula: espaço de construção do conhecimento para o aluno e de pesquisa e desenvolvimento profissional para professor. In: CASTRO, Amélia Domingues; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 22 ed. São Paulo: Loyola, 2008.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. 6 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004a.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Rev. técnica Edgard de Assis Carvalho. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2004b.
PARENTE, André; VAZ, Paulo. Ensino na era da informação. In: FIGUEIREDO, Vera Lúcia Follian (Org.) e outros autores. Mídia e educação. Rio de Janeiro: Gryphus,1999. v.4.
POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32 ed. São Paulo: Autores Associados, 1999.
TOSCHI, Mirza Seabra. Comunicação e Educação: Novas Tecnologias e Produção do conhecimento. ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 8., Florianópolis, Santa Catarina, 1996. Anais...
TEDESCO, Juan Carlos. O novo pacto educativo: educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. São Paulo: Ática, 1998.
VASCONCELOS, Celso. A construção do conhecimento em sala de aula. 8 ed. São Paulo: Libertad, 1999.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. COLE, M.; SCRIBNER, S. et al (Orgs.). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto et al. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).