The challenge of working with graphs in the process of learning and teaching geography

Authors

  • Aline Maria Dias Peixoto
  • Edlane Cruz

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110008

Keywords:

Graphs, Teaching, Geography

Abstract

This research seeks to elucidate a pertinent question in our educational practice, the importance of the graphs in the learning-teaching process of Geography. The aim of this study is to point the relevance of working with graphs in the classroom, since they are presented in educational books as an instrument that facilitates the comprehension of data about the society in which the student is included. Furthermore, this type of representation has been used by universities as a way of evaluating the students’ knowledge during the “vestibular” exam. Thus, by applying a questionnaire, this research intends to diagnose how graphs have been approached in the teaching of Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Maria Dias Peixoto
    Pós-graduada em Ensino de Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF). Graduada em Geografia pelo IFF Campus Campos-Centro.
  • Edlane Cruz
    Pós-graduada em Ensino de Geografia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF). Graduada em História pela Universidade Salgado de Oliveira (Universo).

References

ALMEIDA, R. D. Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2007.

BERTIN, J. A. Neográfica e o tratamento gráfico da informação. Curitiba: Editora da Universidade Federal do Paraná, 1986.

CAVALCANTI, L.S. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de Ensino. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

EXAME de Ensino Médio. Documento Básico, 2000. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2000.

FESTA, R. Notas para um Novo Milênio: Questões de Gênero e Sistemas de Comunicação e Informação. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs.). Geografia em Perspectiva. Contexto: São Paulo, 2006.

FREITAS, E. Mapas e Gráficos: Geografia Geral, Brasil Escola. Disponível em: <http://www.brasilescola.com/geografia>. Acesso em: 15 jan. 2010.

FRIGOTTO, G. A Interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências Sociais. In: JANTSH, A.P. et al. Interdisciplinaridade para Além da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

KAERCHER, N. A. O Gato Comeu a Geografia Crítica? Alguns Obstáculos a Superar no Ensino-Aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs.). Geografia em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 2006.

LEI de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 20 de dezembro de 1996.

JANTSH, A.P. ; BIANCHETTI, L. (Orgs). Interdisciplinaridade para Além da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

LEMOS, M. P. F. Alunos de Pedagogia Analisando Atividades de Interpretação de Gráficos de Barra. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2002.198f.

LE SANN, Janine Gisele. Os diagramas básicos no ensino de Geografia: tipos, construção, análise, interpretação e crítica. Belo Horizonte: Revista Geografia e Ensino, v.3, n.11/12, p. 42-47, 1991.

MATRIZ de Referência para o Exame Nacional de Ensino Médio 2009. Brasília: Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.

MARTINELLI, M. O ensino da Cartografia Temática. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

MINISTERIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Parecer CNE/CEB nº 11/2000.

MORAES, J.V. A teoria de Ausubel na aprendizagem do conceito de Espaço Geográfico. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

PAGANELLI, T. I. et al. A noção de espaço e de tempo: o mapa e o gráfico. Revista Orientação, São Paulo, USP, p. 21-38, nov. 1985.

PASSINI, E. Y. Gráficos: Fazer para entender. In: PONTUSCHKA, N. N e OLIVEIRA, A.U. (Orgs.) Geografia em Perspectiva ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2002.

PASSINI, E. Y. Aprendizagem Significativa de Gráficos no Ensino de Geografia. In: ALMEIDA, R. D. Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2007.

PASSINI, E. Y .et al. Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

SCANDELAI, N. R. Planejamento. In: PASSINI, E. Y. et al. Práticas de Ensino de Geografia e Estágio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.

SEVERINO, A. J. O conhecimento Pedagógico e a Interdisciplinaridade: O Saber como Intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 2008.

SILVA, A. F. A. Leitura e Interpretação de Mapas e Gráficos: uma estratégia na prática cartográfica, 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/546-4. pdf ?>. Acesso em: 19 dez.2009.

SILVA, L. G. Jogos e situações-problema na construção das noções de Lateralidade, Referências e localização Espacial. In: CASTELLAR, S.(Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no Ensino Fundamental e Médio. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). A Geografia na sala de aula. 8.ed. São Paulo: Contexto, 2007.

TONINI, I. V. Geografia Escolar: Uma história sobre seus discursos pedagógicos. Rio Grande do Sul, Ijuí,: UNIJUL, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VEIGA, I. P. A. Ensino e Avaliação: uma relação intrínseca à organização do trabalho Pedagógico. In: VEIGA, I. P. A (Org.): Didática: O Ensino e suas Relações. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

PEIXOTO, Aline Maria Dias; CRUZ, Edlane. The challenge of working with graphs in the process of learning and teaching geography. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 123–164, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110008. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110008.. Acesso em: 22 jul. 2024.