The challenge of working with graphs in the process of learning and teaching geography
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110008Keywords:
Graphs, Teaching, GeographyAbstract
This research seeks to elucidate a pertinent question in our educational practice, the importance of the graphs in the learning-teaching process of Geography. The aim of this study is to point the relevance of working with graphs in the classroom, since they are presented in educational books as an instrument that facilitates the comprehension of data about the society in which the student is included. Furthermore, this type of representation has been used by universities as a way of evaluating the students’ knowledge during the “vestibular” exam. Thus, by applying a questionnaire, this research intends to diagnose how graphs have been approached in the teaching of Geography.Downloads
References
ALMEIDA, R. D. Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2007.
BERTIN, J. A. Neográfica e o tratamento gráfico da informação. Curitiba: Editora da Universidade Federal do Paraná, 1986.
CAVALCANTI, L.S. Ensino de Geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de Ensino. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
EXAME de Ensino Médio. Documento Básico, 2000. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2000.
FESTA, R. Notas para um Novo Milênio: Questões de Gênero e Sistemas de Comunicação e Informação. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs.). Geografia em Perspectiva. Contexto: São Paulo, 2006.
FREITAS, E. Mapas e Gráficos: Geografia Geral, Brasil Escola. Disponível em: <http://www.brasilescola.com/geografia>. Acesso em: 15 jan. 2010.
FRIGOTTO, G. A Interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências Sociais. In: JANTSH, A.P. et al. Interdisciplinaridade para Além da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
KAERCHER, N. A. O Gato Comeu a Geografia Crítica? Alguns Obstáculos a Superar no Ensino-Aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs.). Geografia em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 2006.
LEI de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 20 de dezembro de 1996.
JANTSH, A.P. ; BIANCHETTI, L. (Orgs). Interdisciplinaridade para Além da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
LEMOS, M. P. F. Alunos de Pedagogia Analisando Atividades de Interpretação de Gráficos de Barra. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2002.198f.
LE SANN, Janine Gisele. Os diagramas básicos no ensino de Geografia: tipos, construção, análise, interpretação e crítica. Belo Horizonte: Revista Geografia e Ensino, v.3, n.11/12, p. 42-47, 1991.
MATRIZ de Referência para o Exame Nacional de Ensino Médio 2009. Brasília: Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.
MARTINELLI, M. O ensino da Cartografia Temática. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
MINISTERIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Parecer CNE/CEB nº 11/2000.
MORAES, J.V. A teoria de Ausubel na aprendizagem do conceito de Espaço Geográfico. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
PAGANELLI, T. I. et al. A noção de espaço e de tempo: o mapa e o gráfico. Revista Orientação, São Paulo, USP, p. 21-38, nov. 1985.
PASSINI, E. Y. Gráficos: Fazer para entender. In: PONTUSCHKA, N. N e OLIVEIRA, A.U. (Orgs.) Geografia em Perspectiva ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2002.
PASSINI, E. Y. Aprendizagem Significativa de Gráficos no Ensino de Geografia. In: ALMEIDA, R. D. Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2007.
PASSINI, E. Y .et al. Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.
PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
SCANDELAI, N. R. Planejamento. In: PASSINI, E. Y. et al. Práticas de Ensino de Geografia e Estágio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007.
SEVERINO, A. J. O conhecimento Pedagógico e a Interdisciplinaridade: O Saber como Intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 2008.
SILVA, A. F. A. Leitura e Interpretação de Mapas e Gráficos: uma estratégia na prática cartográfica, 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/546-4. pdf ?>. Acesso em: 19 dez.2009.
SILVA, L. G. Jogos e situações-problema na construção das noções de Lateralidade, Referências e localização Espacial. In: CASTELLAR, S.(Org.). Educação Geográfica: Teorias e Práticas Docentes. São Paulo: Contexto, 2005.
SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no Ensino Fundamental e Médio. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). A Geografia na sala de aula. 8.ed. São Paulo: Contexto, 2007.
TONINI, I. V. Geografia Escolar: Uma história sobre seus discursos pedagógicos. Rio Grande do Sul, Ijuí,: UNIJUL, 2003.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
VEIGA, I. P. A. Ensino e Avaliação: uma relação intrínseca à organização do trabalho Pedagógico. In: VEIGA, I. P. A (Org.): Didática: O Ensino e suas Relações. Campinas, São Paulo: Papirus, 1996.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).