Starting a teaching career: “clues” to identify the professional profile of teachers at the Professional Education Centers in Angola
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110032Keywords:
Beginning teachers, Projeto Angola-Brasil, Technical and pedagogical formationAbstract
This study presents a research conducted at IF Fluminense Campos dos Goytacazes, on the Angola-Brazil Project, with the purpose of gathering information on the profile of beginning teachers who work in the four vocational training centers in Angola, teaching technical courses in the areas of Civil Construction and Industry. Subjects of the study make up a group of about sixty professionals with technical formation who started teaching post secondary courses with no previous teaching training. These teachers attended a technical-pedagogical course in Angola (90 hr), followed by intensive studies over a period of six weeks (8 hr / day) in Campos dos Goytacazes, Brazil. Our results derive from our experience in training the aforementioned group and from semi-structured interviews.Downloads
References
ANDRÉ, M. (org.) Formação de professores (1990-1998). Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002.
CORSI, Adriana Maria. O início da profissão docente: analisando dificuldades enfrentadas por professoras das séries iniciais. 2002. Dissertação (Mestrado) - UFSCar, São Carlos, 2002.
ESTRELA, Maria Teresa. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Formação continuada e gestão da educação. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
GUARNIERI, Maria Regina. Tornando-se professor: o início na carreira docente e a consolidação da profissão. Tese (Doutorado) - UFSCar, São Carlos, 1996.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (org).Vida de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Ed, 2001.
IMBERNÓN, F. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.
KUENZER, A.Z. Conhecimento e Competências no Trabalho e na Escola. Disponível em: www.senac.br/INFORMATIVO/BTS/282/boltec282a.htm. Acesso em: jan. 2011.
LIMA, E.F. Começando a ensinar: começando a aprender? Tese (Doutorado) - UFSCar, São Carlos, 1996.
LIMA, E.F. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Revista do Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, v. 29, n. 2, 2004. Texto mimeografado.
MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
MANSUR, Odila; MORETTO, Renato. Aprendendo a ensinar. São Paulo: Elevação, 2000.
MIZUKAMI, M. da G. N. et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2003.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor profissionalização e razão pedagógica. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre,RS: Artmed Editora, 2002.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VEENMAN, S. El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. In: VILLA, A. (Coord.) Perspectivas y problemas de la función docente. Madrid-Espanha: Narcea, 1988, p. 39-69.
VIEIRA, L. A Construção da Escola para Todos em Angola: uma Abordagem Sociológica sobre a Dimensão Política da Educação. Luanda: ISCED, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).