Starting a teaching career: “clues” to identify the professional profile of teachers at the Professional Education Centers in Angola

Authors

  • Odila Carvalho Mansur Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
  • Ingrid Fiuza Costa
  • Laura Carvalho Mansur

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110032

Keywords:

Beginning teachers, Projeto Angola-Brasil, Technical and pedagogical formation

Abstract

This study presents a research conducted at IF Fluminense Campos dos Goytacazes, on the Angola-Brazil Project, with the purpose of gathering information on the profile of beginning teachers who work in the four vocational training centers in Angola, teaching technical courses in the areas of Civil Construction and Industry. Subjects of the study make up a group of about sixty professionals with technical formation who started teaching post secondary courses with no previous teaching training. These teachers attended a technical-pedagogical course in Angola (90 hr), followed by intensive studies over a period of six weeks (8 hr / day) in Campos dos Goytacazes, Brazil. Our results derive from our experience in training the aforementioned group and from semi-structured interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Odila Carvalho Mansur, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
    Pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos-Centro, no Projeto Angola-Brasil, Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro – Uenf, Professora da Faculdade de Medicina de Campos, orientadora da pesquisa, Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil. E-mail: odilamansur@yahoo.com.br.
  • Ingrid Fiuza Costa
    Pedagoga, Graduada em História e Pedagogia, Pós-Graduada em História do Brasil e África, aluna do Curso de Geografia e da Pós-Graduação em Literatura, Memória Cultural e Sociedade, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil. E-mail: ingridfiuza@yahoo.com.br.
  • Laura Carvalho Mansur
    Monitora voluntária, aluna do Curso de Medicina da Faculdade de Medicina de Campos, Campos dos Goytacazes-RJ, Brasil. E-mail: lauracmansur@hotmail.com.  

References

ANDRÉ, M. (org.) Formação de professores (1990-1998). Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002.

CORSI, Adriana Maria. O início da profissão docente: analisando dificuldades enfrentadas por professoras das séries iniciais. 2002. Dissertação (Mestrado) - UFSCar, São Carlos, 2002.

ESTRELA, Maria Teresa. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Formação continuada e gestão da educação. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GUARNIERI, Maria Regina. Tornando-se professor: o início na carreira docente e a consolidação da profissão. Tese (Doutorado) - UFSCar, São Carlos, 1996.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (org).Vida de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Ed, 2001.

IMBERNÓN, F. Formação docente profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

KUENZER, A.Z. Conhecimento e Competências no Trabalho e na Escola. Disponível em: www.senac.br/INFORMATIVO/BTS/282/boltec282a.htm. Acesso em: jan. 2011.

LIMA, E.F. Começando a ensinar: começando a aprender? Tese (Doutorado) - UFSCar, São Carlos, 1996.

LIMA, E.F. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Revista do Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, v. 29, n. 2, 2004. Texto mimeografado.

MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.

MANSUR, Odila; MORETTO, Renato. Aprendendo a ensinar. São Paulo: Elevação, 2000.

MIZUKAMI, M. da G. N. et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2003.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor profissionalização e razão pedagógica. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre,RS: Artmed Editora, 2002.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VEENMAN, S. El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. In: VILLA, A. (Coord.) Perspectivas y problemas de la función docente. Madrid-Espanha: Narcea, 1988, p. 39-69.

VIEIRA, L. A Construção da Escola para Todos em Angola: uma Abordagem Sociológica sobre a Dimensão Política da Educação. Luanda: ISCED, 2003.

Published

22-12-2011

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MANSUR, Odila Carvalho; COSTA, Ingrid Fiuza; MANSUR, Laura Carvalho. Starting a teaching career: “clues” to identify the professional profile of teachers at the Professional Education Centers in Angola. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 177–188, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110032. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110032.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)