Weave of senses: school inclusion and exclusion
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120002Keywords:
Sense, Subject, Mental disabilities, School inclusionAbstract
Supported by Discourse Analysis studies made by Michel Pêcheux, we aimed at listening and analyzing senses materialized in the writing of teachers (subjects of the investigation) about the process of inclusion of children and teenagers with the so-called “mental disabilities” in regular Elementary Schools. Unwinding the discursive threads, we trace the way how ideology captures these individuals, by observing how they - as subjects affected by the position they occupy at school - name and take on discursive positions on this issue. Betting there is a “pre-constructed” concept that returns in present time intradiscourse, we reflect on school inclusion and exclusion, and listen to the silenced senses conveyed in discourse.Downloads
References
BARROS, A. Alunos com deficiência nas escolas regulares: limites de um discurso. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 119-133, set./dez. 2005.
CARVALHO, E. N. S.; MACIEL, D. M. M. A. Nova concepção de deficiência mental segundo a American Association o Mental Retardation – AAMR: sistema 2002. Temas em Psicologia da SBP, v. 11, n. 2, p.147-156, 2003.
GIORGENON, D.; PACÍFICO, S.M.R.; ROMÃO, L.M.S.. A autoria em poemas infantis: A escrita além dos moldes escolares. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 10, p. 29-36, jan./dez. 2008.
LACAN, J. O seminário livro 5: as formações do inconsciente (1957-1958). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
LACAN, J. Escritos. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
MALDIDIER, D. A inquietação do discurso: (re)ler Michel Pêcheux hoje. Campinas: Pontes, 2003.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1996.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 4ª ed. Campinas: Pontes, 2006.
PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ARCHARD, P. et. al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 1969. In: GADET, F. e HAK, T. (Org.). Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.
MENDES, E.G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, ANPEP, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006.
SILVA, N. L. P.; DESSEN, M. A. Deficiência Mental e Família: implicações para o desenvolvimento da criança. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 17, n. 2, p. 133-141, maio/ago. 2001.
SILVEIRA, F. F.; NEVES, M. M. B. J. Inclusão escolar de crianças com deficiência múltipla: concepções de pais e professores. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 1, p. 79-88, jan./abr. 2006.
ZONATTO, Katia Otero; PACÍFICO, Soraya Maria Romano; ROMÃO, Lucília Maria Sousa. O discurso sobre os portadores de deficiência em documentos oficiais. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.12, n.2, p.419-433, jul./dez. 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).