Weave of senses: school inclusion and exclusion

Authors

  • Daniela Giorgenon Laboratório Discursivo E-l@dis
  • Lucília Maria Sousa Romão Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120002

Keywords:

Sense, Subject, Mental disabilities, School inclusion

Abstract

Supported by Discourse Analysis studies made by Michel Pêcheux, we aimed at listening and analyzing senses materialized in the writing of teachers (subjects of the investigation) about the process of inclusion of children and teenagers with the so-called “mental disabilities” in regular Elementary Schools. Unwinding the discursive threads, we trace the way how ideology captures these individuals, by observing how they - as subjects affected by the position they occupy at school - name and take on discursive positions on this issue. Betting there is a “pre-constructed” concept that returns in present time intradiscourse, we reflect on school inclusion and exclusion, and listen to the silenced senses conveyed in discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Giorgenon, Laboratório Discursivo E-l@dis
    Graduada em Psicologia pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP), Pós-graduada em “Psicanálise - teoria e prática - uma visão contemporânea” pela Universidade de Franca (UNIFRAN) e Mestranda em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Membro Fundador de “Lalíngua - espaço de interlocução em psicanálise” e Pesquisadora do Laboratório Discursivo E-l@dis – FAPESP 2012-510290. E-mail: danielagiorgenon@gmail.com.
  • Lucília Maria Sousa Romão, Universidade de São Paulo
    Livre-docente em Ciência da Informação, Profa. Dra. do curso de Graduação em Ciências da Informação e da Documentação e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Profa. colaboradora do Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Bolsista CNPQ. Laboratório Discursivo E-l@dis – FAPESP 2010-510290. E-mail: luciliamsr@uol.com.br

References

BARROS, A. Alunos com deficiência nas escolas regulares: limites de um discurso. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 119-133, set./dez. 2005.

CARVALHO, E. N. S.; MACIEL, D. M. M. A. Nova concepção de deficiência mental segundo a American Association o Mental Retardation – AAMR: sistema 2002. Temas em Psicologia da SBP, v. 11, n. 2, p.147-156, 2003.

GIORGENON, D.; PACÍFICO, S.M.R.; ROMÃO, L.M.S.. A autoria em poemas infantis: A escrita além dos moldes escolares. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 10, p. 29-36, jan./dez. 2008.

LACAN, J. O seminário livro 5: as formações do inconsciente (1957-1958). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LACAN, J. Escritos. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

MALDIDIER, D. A inquietação do discurso: (re)ler Michel Pêcheux hoje. Campinas: Pontes, 2003.

ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1996.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 4ª ed. Campinas: Pontes, 2006.

PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ARCHARD, P. et. al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 1969. In: GADET, F. e HAK, T. (Org.). Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.

MENDES, E.G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, ANPEP, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006.

SILVA, N. L. P.; DESSEN, M. A. Deficiência Mental e Família: implicações para o desenvolvimento da criança. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 17, n. 2, p. 133-141, maio/ago. 2001.

SILVEIRA, F. F.; NEVES, M. M. B. J. Inclusão escolar de crianças com deficiência múltipla: concepções de pais e professores. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 1, p. 79-88, jan./abr. 2006.

ZONATTO, Katia Otero; PACÍFICO, Soraya Maria Romano; ROMÃO, Lucília Maria Sousa. O discurso sobre os portadores de deficiência em documentos oficiais. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.12, n.2, p.419-433, jul./dez. 2009.

Published

23-03-2012

Issue

Section

Original articles

How to Cite

GIORGENON, Daniela; SOUSA ROMÃO, Lucília Maria. Weave of senses: school inclusion and exclusion. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 19–38, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120002. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120002.. Acesso em: 22 jul. 2024.