Use of a virtual learning environment as a tool to extend and support traditional classes: a case study at the Instituto Federal Fluminense

Authors

  • Helvia Pereira Pinto Bastos Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120049

Keywords:

Virtual Learning Environments, Blended Learning, Moodle, Technological support to traditional classrooms

Abstract

The article presents a case study of blended learning with simultaneous use of traditional classes and a virtual learning environment developed with the Moodle software. The pedagogical objective was to extend and support classroom activities in the subject “Research Methods and Techniques” in a lato sensu post-graduation course at the Instituto Federal Fluminense. The study describes how the environment was organized and used by participants, and presents an analysis of the teaching and learning approach based on a questionnaire and comments posted by the students on a discussion board.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Helvia Pereira Pinto Bastos, Instituto Federal Fluminense
    Doutora em Informática na Educação (UFRGS). Professora do Instituto Federal Fluminense, Campus Campos-Centro - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: helviabastos@yahoo.com.br.

References

AUSUBEL, D.P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. SP: Moraes, 1982.

BEHAR, P. A. “Modelos pedagógicos em educação a distância”. In: BEHAR, P. A. (Org.) Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

COLLIS, B., MOONEN, J. Flexible learning in a digital world: Experiences and expectations. London: Kogan-Page, 2001.

DEMO, P. Professor e pesquisa (8): dados empíricos. 2009. Disponível em: <http://pedrodemo.sites.uol.com.br/textos/profpesq8.html>. Acesso em: jul. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

KENSKI, V. M. Das salas de aula aos ambientes virtuais de aprendizagem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 12., set. 2005, Florianópolis, SC. Anais... Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/030tcc5.pdf>. Acesso: ago. 2011.

MAURI, T.; ONRUBIA, J. “O professor em ambientes virtuais”. In COLL C.; MONEREO, C. (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

NEVADO, R. Ambientes virtuais de aprendizagem: do ‘ensino na rede’ à ‘aprendizagem em rede’. Salto para o Futuro. 2005. Disponível em: <http://tvescolasaltofcee.blogspot.com.br/2012/02/novas-formas-de-aprender-comunidades-de.html>. Acesso: jul. 2012.

OSGURTHORPE, R. T.; GRAHAM, C. R. Blended learning systems: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, v. 4, n. 3, p. 227-234, 2003.

PALLOFF, R.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes online. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PALLOFF, R.; PRATT, K.. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PIAGET, J. Epistemologia genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

RAMMAL, A. C. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

BASTOS, Helvia Pereira Pinto. Use of a virtual learning environment as a tool to extend and support traditional classes: a case study at the Instituto Federal Fluminense. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 2 Especial, p. 145–158, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120049. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120049.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)