Preservation, research and dissemination of educational heritage: the case of Liceu de Humanidades de Campos, RJ

Authors

  • Silvia Alicia Martínez UENF
  • Jussara Scafira Mesquita Viana
  • Leandro Garcia Pinho UENF
  • Michele dos Santos da Silva Gama
  • Marcio Andrade Lyrio Baldes
  • Rafaela Machado

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120054

Keywords:

Educational and Historical Heritage, School History Files, Liceu de Humanidades

Abstract

In this article we describe and discuss the path tracked by the Research and Extension Group “Liceu de Humanidades de Campos: preserving and publicizing the identity, the memory, and the school culture in the community.” The trajectory of this group is made up of numerous and successive projects aimed at the preservation of the historical memory, as well as the production of scientific studies and dissemination of the educational heritage. Special attention is given to projects developed in the last phase, concerning the disclosure of assets and popularization of science. Our objective is to give subsidies that may encourage research groups, principals, teachers, and the community in general, in order to avoid oblivion of the historical and educational heritage that has greatly marked our society, but which has, in contrast, received very little attention from the public power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvia Alicia Martínez, UENF
    Doutora em Educação, Professora Associada, UENF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: silviam@uenf.br.
  • Jussara Scafira Mesquita Viana
    Historiadora, Bolsista de Universidade Aberta, PROEX-UENF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil.
  • Leandro Garcia Pinho, UENF
    Doutor em Ciência da Religião (Universidade Federal de Juiz de Fora), Professor Associado, UENF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil.
  • Michele dos Santos da Silva Gama
    Pedagoga, Bolsista de Universidade Aberta, PROEX-UENF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil.
  • Marcio Andrade Lyrio Baldes
    Licenciado em Geografia, graduando em Pedagogia, Bolsista PROEX-UENF – Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil.
  • Rafaela Machado
    Historiadora, Mestre em Sociologia Política, Bolsista de Universidade Aberta, PROEX-UENF - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil.

References

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

ESCOLANO, A. B. El espacio escolar como escenario y como representación. Teias, Revista da Faculdade de Educação/UERJ, Rio de Janeiro, n.1, jun. 2000.

ESCOLANO, A. B. Tiempos y espacios para la escuela. Ensayos históricos. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2000.

ESCOLANO, A. B.; HERNANDES DÍAZ, José Maria (Coords.) La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada. Valencia: Tirant lo Blanch, 2002.

FILGUEIRAS, M. Materialidade da cultura escolar. A importância da museologia na conservação-comunicação da herança educativa. Pro-posições, Campinas v. 16, n.1, p. 87-102, jan./abr., 2005.

JULIA, D. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, SBHE, Campinas: Autores Associados, n. 1, jan/jun. 2001.

MARTÍNEZ, S. A. et al. Preservar a memória, divulgar a cultura escolar e afirmar a identidade na comunidade (escolar). Relatório de Extensão, PROEX-UENF, 2011.

MARTÍNEZ, S. A. Formando os profesores no interior: a criação da Escola Normal de Campos no processo de implantação do sistema de instrução pública e de profissionalização do magistério no Estado do Rio de Janeiro. Historia de la educación anuario, v. 10, p. 99-122, 2009.

MARTÍNEZ, S. A.; BOYNARD, Maria Amelia de A Pinto. O ensino secundário no Império e na Primeira República no Brasil: entre as ciencias e as humanidades. O caso do Liceu de Humanidades de Campos/RJ (1880-1930). História da Educação (UFPel), v. 14, p. 121-153, 2010.

MARTINEZ, Silvia Alicia; FAGUNDES, Pedro Ernesto. As memórias liceistas: o arquivo do Liceu de Humanidades de Campos (Rio de Janeiro). Cadernos de História da Educação, UFU, v. 9, p. 239-249, 2010. Impresso.

MARTÍNEZ, S. A.; FAGUNDES, Pedro Ernesto; DUTRA, Priscila Vidal. Imagens e memória da educação: o Liceu de Humanidades e a Escola Normal de Campos na Era Vargas. Argumento, Jundiaí, v. 10, p. 15-26, 2008.

MARTÍNEZ, S. A.; BOYNARD, Maria Amelia de A Pinto. Depois de semeador da terra, o semeador das almas. O Liceu de Humanidades na cidade de Campos: espaço, história e memórias. Revista Academia Campista de Letras, v. 6, p. 191-211, 2008.

MARTÍNEZ, S. A.; BOYNARD, Maria Amelia de Almeida Pinto; GANTOS, Marcelo Carlos. Arquitetura, Escola e Memória: o edifício do Liceu de Humanidades de Campos. Cadernos de História da Educação, UFU, v. 5, p. 161-174, 2006.

MARTÍNEZ, S. A.; LOPES, S. M. C. N. A emergência de escolas normais no Rio de Janeiro do século XIX: a Escola Normal do Município da Corte e a Escola Normal de Campos. Revista Brasileira de História da Educação, v. 15, p. 27-39, 2007.

MOGARRO, M. J. Arquivos e educação: a construção da memória educativa. Revista Brasileira de História da Educação, n. 10, p. 75-99, jul./dez.

MORENO MARTÍNEZ, P. L. Patrimonio y educación. Introducción. Múrcia, Educatio Siglo, v.21, n. 28.2, p. 9-15, 2010.

VIÑAO, A. Espaços, usos e funções: a localização e disposição física da direção escolar na escola graduada. In: BENCOSTA, M. L. A. (Org.) História da Educação, Arquitetura e Espaço Escolar. São Paulo: Cortez, 2005.

VIÑAO FRAGO, A.; ESCOLANO, A. Currículo, espaço e subjetividade. A arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1998.

YANES CABRERA, C. The Pedagogical Museums and the Intangible Educational Heritage: didactic practices and possibilities of safeguarding. Journal of Research in Teacher Education, Umeå University, v.4, n. Special Issue on Historical Literacy.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MARTÍNEZ, Silvia Alicia; VIANA, Jussara Scafira Mesquita; PINHO, Leandro Garcia; GAMA, Michele dos Santos da Silva; BALDES, Marcio Andrade Lyrio; MACHADO, Rafaela. Preservation, research and dissemination of educational heritage: the case of Liceu de Humanidades de Campos, RJ. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 2 Especial, p. 215–227, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120054. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120054.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)