A study of the supply of professional and technical education (PTE) in private and state high schools in Campos dos Goytacazes – RJ

Authors

  • Alzeleni Pio da Silva Tavares Corrêa
  • Denise Cunha Tavares Terra Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120059

Keywords:

Professional-Technical Education, Northern Rio de Janeiro State, Economic restructuring

Abstract

The present article aims to analyze the supply of Professional-Technical Education (PTE) courses at high school level in the city of Campos dos Goytacazes, northern Rio de Janeiro State, an area which presents a new economic scenario, due to the investments in the oil industry and in the construction of the Açu Superport Industrial Complex. Directors and coordinators were interviewed in state and private technical schools. Results indicate the necessity of expanding and diversifying existing technical courses, especially in state technical schools, which offer more traditional courses that do not consider regional market demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alzeleni Pio da Silva Tavares Corrêa
     Mestre em Planejamento Regional e Gestão de Cidades, administradora, professora dos cursos de Administração, Ciências Contábeis, Engenharia de Produção da Universidade Candido Mendes – Campos dos Goytacazes, RJ – Brasil. E-mail: alzelenitavares@yahoo.com.br.
  • Denise Cunha Tavares Terra, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Doutora em Geografia, mestre em Ciência Política, economista, professora da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, chefe do Laboratório de Gestão e Políticas Públicas ( LGPP) – Campos dos Goytacazes, RJ - Brasil. E-mail: deniseterra@gmail.com.

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 1999.

AVRITZER, Leonardo. As concepções de democracia e sua influência na Constituição do Estado. Curso de Especialização em Democracia Participativa, República e Movimentos Sociais. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2008.

BRASIL. Decreto no 6302/2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Brasília, 2007.

BRASIL. Decreto lei n. 11316/1943. Dispõe sobre a equiparação da Escola Industrial Nilo Peçanha. Publicado em D.O.U. de 15 abr. 1944.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Publicado no D.O.U. de 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei no 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Plano Nacional de Educação 20012012.Publicado em D.O.U. de 10 jan. 2001.

MOURA, Dante Henrique. Algumas implicações da reforma da EP e do PROEP sobre o P.P. de CEFET-RN: a reintegração dos cursos técnicos. Revista Halos, 2007. Disponível em: < http://www.cefet.com.br/dpeg/hol p. 57-80>. Acesso em: 2012

RIO DE JANEIRO (Estado). Lei estadual no 2735, 10 de junho de 1997 do Rio de Janeiro- denominação Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro-FAETEC

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

Published

02-05-2013

Issue

Section

Original articles

How to Cite

TAVARES CORRÊA, Alzeleni Pio da Silva; TERRA, Denise Cunha Tavares. A study of the supply of professional and technical education (PTE) in private and state high schools in Campos dos Goytacazes – RJ. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 37–52, 2013. DOI: 10.5935/1809-2667.20120059. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120059.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)