“Condom Availability”: evaluation of the project’s actions
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120065Keywords:
Fishing, Evaluation of Policy and Social Projects, “Condom Availability” Program, PerformanceAbstract
This article presents an evaluation of the actions taken by the extension project “Condom Availability”, carried out in the Graduate Program in Social Work at the Universidade Federal Fluminense (UFF), in partnership with the Public Health Department/STD-HIV-AIDS Program of Campos dos Goytacazes, RJ. The evaluation combines qualitative and quantitative methods, with analysis of the number of educational actions and students’ shifts in the program, number of students taking part in the actions, number of registered users who get condom kits on a monthly basis, and the average of actual monthly delivery. The study also took into consideration the students’ comments on the project in the questionnaire applied in the survey. Results show a good project performance regarding achievement of its goals, and recognition of its importance by university students.Downloads
References
ARRETCHE, Marta T. S. Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, Elizabeth Melo (Org). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. p. 29-40.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Cartilha sobre Direitos Sexuais e Direitos Reprodutivos. Brasilia, 2005.
BRASIL. Departamento de DST, Aids e Hepatites Virais. Camisinha burocrática. Correio Brasiliense, 19 jun. 2010. Disponível em: <http://www.aids.gov.br/noticia/camisinha-burocratica>. Acesso em: 15 nov. 2012.
COHEN, Ernesto; ROLANDO, Franco. Avaliação de projetos sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
FARIA, Regina M. Avaliação de programas: evoluções e tendências. In: RICO, Elizabeth Melo (Org). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. p. 41- 50.
FILGUEIRAS, Cristina Almeida Cunha. Avaliação de programas: oportunidade para a institucionalidade social. Serviço Social & Sociedade, São Paulo: Cortez, v. 28, n. 90, p.154-168, jun. 2007.
INSTITUTO SUPERIOR DE CIÊNCIAS SOCIAIS E POLÍTICAS. Universidade Técnica de Lisboa. Avaliação. Disponível em: <http://www.iscsp.utl.pt/index.php?option=com_con tent&view=article&id=153&Itemid=237>. Acesso em: 15 nov. 2012.
INSTITUTO TECNOLÓGICO DA AERONÁUTICA. Divisão de Alunos. Verificação de Aproveitamento Escolar. São José dos Campos, SP, p.1-4. Disponível em: http://www.adm.ita.br/faq/verificacao_de_aproveitamento_escolar.php. Acesso em: 15 nov. 2012.
PAIVA, Vera; PUPO, Lígia Rivero; BARBOZA, Renato. O direito à prevenção e os desafios da redução da vulnerabilidade ao HIV no Brasil. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 40 sup., p.109-119, 2006.
PEREZ, José Roberto Rus. Avaliação do processo de implementação: algumas questões metodológicas. In: RICO, Elizabeth Melo (Org). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. p. 65-74.
PESTANA, Maria Inês Gomes de Sá.Avaliação educacional – o sistema de avaliação da educação básica. In: RICO, Elizabeth Melo (Org). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. p. 53-64.
SILVA, Lígia Maria Vieira da. Conceitos, abordagens e estratégias para a avaliação em saúde. In: HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; SILVA, Lígia Maria Vieira da. Avaliação em saúde: dos modelos teóricos à prática na avaliação de programas e sistemas de saúde. Salvador: EDUFBA; Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2005. p. 15-39.
SISTEMA AULA. Sistema de Gestão Acadêmica. Converter Nota para Conceito. Disponível em: <http://www.sistemaaula.com.br/faq?View=entry&EntryID=147>. Acesso em: 15 nov. 2012.
UNESCO. Grupo de Pesquisa e Avaliação. Pesquisa Saúde e Educação: cenário para a cultura de prevenção nas escolas. Belo Horizonte, MG, nov. 2006, p. 1-36.
UNIVERSIDADE NORETE DO PARANÁ. Manual Acadêmico 2011-12. p. 9-10. Disponível em: <http://www.unoparvirtual.com.br/manual-academico-2011-2.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).