Representations of teaching work at free language courses: reflections upon dichotomic relations within the English language teaching
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20130004Keywords:
Teaching work, English language teacher, Teaching learning process, Academic and continual formationAbstract
This paper makes a description of the two main representations of teachers present at free language courses, i.e. college graduate English teachers and non-college graduate ones. From these dichotomic relations, it is intended to promote a reflection upon how important role plays a college graduate teacher within the teaching learning process of foreign language and the relevance of the academic and ongoing formation to the teaching work of a language teacher.Downloads
References
ABDALLA, M. F. B. O senso prático de ser e estar na profissão. São Paulo: Cortez, 2006.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Tendências na formação continuada do professor de língua estrangeira. Apliemge - Ensino e Pesquisa, Publicação da Associação dos Professores de Língua Inglesa do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, n. 1, p.29-41, 1997.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no ensino de línguas. 6ª ed. Campinas: Pontes, 2010.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. (Org.) O professor de língua estrangeira em formação. 3ª ed. Campinas: Pontes, 2009.
CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, V. J. (Org.), O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2ª ed. Pelotas: EDUCAT, 2008.
FÉLIX, A. Crenças de duas professoras de uma escola pública sobre o processo de aprender língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. (Org.). O professor de língua estrangeira em formação. 3ª ed. Campinas: Pontes, 2009.
FERNÁNDEZ, I. G. M. E. As transformações no mundo do trabalho e as implicações para a formação de professores de línguas. In: GIL, G.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Orgs.). Educação de professores de línguas: os desafios do formador. Campinas: Pontes, 2008.
GIMENEZ, T. Tornando-se professores de inglês: experiências de formação inicial em um curso de letras. In: VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas, SP: Pontes Editores, ArteLíngua, 2004.
LEFFA, V. J. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, V. J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2ª ed. Pelotas: EDUCAT, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
PAIVA, V. L. M. O. A identidade do professor de inglês. APLIEMGE: ensino e pesquisa, Uberlândia: APLIEMGE/FAPEMIG, n.1, p.9-17, 1997.
RICHARDS, J. C.; FARRELL, S. C. Practice teaching: a reflective approach. New York: Cambridge University Press, 2011.
SCHMITZ, J. R. Ensino/aprendizagem das quatro habilidades linguísticas na escola pública: uma meta alcançável? In: LIMA, D. C. (Org). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SCHÜLTZ, R. Como Escolher um Programa de Inglês. In: English Made in Brazil. Disponível em: <http://www.sk.com.br/sk-como.html>. Acesso em: 26 out.2006. Acesso em 26 dez. 2011.
SCHÜLTZ, R. Como abrir uma escola de inglês? In: English made in Brazil. Disponível em: http://www.sk.com.br/sk-abrir.html. Atualizado em: 8 ago. 2011. Acesso em: 26 dez. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).