The undergraduate teaching degree courses in sciences and the preparation of teachers to work in young and adults education

Authors

  • Elizabeth Augustinho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ https://orcid.org/0000-0003-1218-1980
  • Valeria da Silva Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ https://orcid.org/0000-0002-4988-1190

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n12023.18191

Keywords:

youth and adults education, teacher training, science education

Abstract

The present work proposes to analyze how modality Youth and Adult Education has been contemplated in the training of teachers of licentiate Science Courses. It is assumed that preparation for teaching in Youth and Adults Education has not been prioritized in initial training courses. The objective is to deepen studies in the area and modality and contribute to the improvement of this training. This is an empirical research that is based on bibliographic review and documentary analysis. Data were collected through the application of an online form to teachers and the appreciation of pedagogical projects of degree courses in Chemistry and Physics of a public institution in Rio de Janeiro. Discursive Textual Analysis was used to treat the subjective data of the form in a qualitative way. The need for improvement for the Youth and Adults Education in the training of science teachers was investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elizabeth Augustinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ
    Doutora em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Pedagoga e professora do Curso de Pós Graduação lato sensu em Educação de Jovens e Adultos, ambos no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – Rio de Janeiro/RJ – Brasil. E-mail: betheaug@gmail.com.
  • Valeria da Silva Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro/RJ
    Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – Rio de Janeiro/RJ – Brasil. E-mail: valeria.vieira@ifrj.edu.br.

References

ARROYO, M. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In: SOARES, L. J. G. (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-32.

BARROS, R. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia ou O diálogo como essência da mediação sociopedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e173244, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173244. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/TdjFHK3NrJdKQ5SrzZbBwjF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 3 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/o-que-e-o-coronavirus#:~:text=A%20Covid%2D19%20%C3%A9%20uma,transmissibilidade%20e%20de%20distribui%C3%A7%C3%A3o%20global. Acesso em: 16 jul. 2022.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/dJV3LpQrsL7LZXykPX3xrwj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2020.

CARVALHO, T. C.; DEROSSI, C. C.; FONSECA, K. H. L. Educação emancipatória: uma aproximação entre os conceitos de Paulo Freire e István Mészáros. Vértices (Campos dos Goitacazes), v. 23, n. 2, p. 405-424, 2021. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p405-424. Disponível em: https://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16010. Acesso em: 3 ago. 2022.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, ANPEd, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt. Acesso em: 3 jan. 2023.

CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MACHADO, M. M. Formação de Professores para a EJA: uma perspectiva de mudança. Revista Retratos da Escola, v. 2, n. 2-3, p. 161-174, 2008. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/133. Acesso em: 6 mar. 2020.

MASSENA, E. P.; SIQUEIRA, M. R. P. Contribuições do PIBID à formação inicial de professores de ciências na perspectiva dos licenciandos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 17-34, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4335. Acesso em: 4 ago. 2022.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/. Acesso em: 17 mar. 2021.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2020.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2021.

NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.14. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2022.

OLIVEIRA, T. A. L. et al. Formação de Professores em Foco: Uma Análise Curricular de um Curso de Licenciatura em Química. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 137-158, jul./set. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v2n2.6798. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6798. Acesso em: 29 jul. 2022.

PAIVA, J. Educação de jovens e adultos: questões atuais em cenário de mudanças. In: OLIVEIRA, I. B.; PAIVA, J. (org.). Educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

RUMMERT, S. M. Novos projetos e velhas disputas no cenário da educação da classe trabalhadora brasileira. In: BOMFIM, M. I.; RUMMERT, S. M. (org.). Educação de Jovens e Adultos da Classe Trabalhadora Brasileira: novos projetos e antigas disputas. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2017.

SANTOS, I. M.; MASSENA, E. P.; SÁ, L. P. O lugar da EJA na formação inicial de professores de Química na Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais […]. Campinas: UNICAMP, 2011. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0405-1.pdf. Acesso em: 3 ago. 2022.

SCHNORR, S. M.; PIETROCOLA, M. A Emergência das Noções de Formação, Livro Didático e Ambiental na Educação em Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21029, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210029. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/JTrTtVdWbTpP8BW7BMZXkyp/?lang=pt. Acesso em: 26 jul. 2022.

SOARES, L. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982008000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/br3HrgNWhwfNKhwFmZ3jNkD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2021.

Published

31-01-2023

Issue

Section

Original articles

How to Cite

AUGUSTINHO, Elizabeth; VIEIRA, Valeria da Silva. The undergraduate teaching degree courses in sciences and the preparation of teachers to work in young and adults education. Revista Vértices, [S. l.], v. 25, n. 1, p. e25118191, 2023. DOI: 10.19180/1809-2667.v25n12023.18191. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/18191.. Acesso em: 22 nov. 2024.