The undergraduate teaching degree courses in sciences and the preparation of teachers to work in young and adults education
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n12023.18191Keywords:
youth and adults education, teacher training, science educationAbstract
The present work proposes to analyze how modality Youth and Adult Education has been contemplated in the training of teachers of licentiate Science Courses. It is assumed that preparation for teaching in Youth and Adults Education has not been prioritized in initial training courses. The objective is to deepen studies in the area and modality and contribute to the improvement of this training. This is an empirical research that is based on bibliographic review and documentary analysis. Data were collected through the application of an online form to teachers and the appreciation of pedagogical projects of degree courses in Chemistry and Physics of a public institution in Rio de Janeiro. Discursive Textual Analysis was used to treat the subjective data of the form in a qualitative way. The need for improvement for the Youth and Adults Education in the training of science teachers was investigated.Downloads
References
ARROYO, M. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In: SOARES, L. J. G. (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-32.
BARROS, R. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia ou O diálogo como essência da mediação sociopedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e173244, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173244. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/TdjFHK3NrJdKQ5SrzZbBwjF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 3 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/o-que-e-o-coronavirus#:~:text=A%20Covid%2D19%20%C3%A9%20uma,transmissibilidade%20e%20de%20distribui%C3%A7%C3%A3o%20global. Acesso em: 16 jul. 2022.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/dJV3LpQrsL7LZXykPX3xrwj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2020.
CARVALHO, T. C.; DEROSSI, C. C.; FONSECA, K. H. L. Educação emancipatória: uma aproximação entre os conceitos de Paulo Freire e István Mészáros. Vértices (Campos dos Goitacazes), v. 23, n. 2, p. 405-424, 2021. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p405-424. Disponível em: https://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16010. Acesso em: 3 ago. 2022.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, ANPEd, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt. Acesso em: 3 jan. 2023.
CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MACHADO, M. M. Formação de Professores para a EJA: uma perspectiva de mudança. Revista Retratos da Escola, v. 2, n. 2-3, p. 161-174, 2008. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/133. Acesso em: 6 mar. 2020.
MASSENA, E. P.; SIQUEIRA, M. R. P. Contribuições do PIBID à formação inicial de professores de ciências na perspectiva dos licenciandos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 1, p. 17-34, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4335. Acesso em: 4 ago. 2022.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/. Acesso em: 17 mar. 2021.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2020.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2021.
NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.14. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2022.
OLIVEIRA, T. A. L. et al. Formação de Professores em Foco: Uma Análise Curricular de um Curso de Licenciatura em Química. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 137-158, jul./set. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v2n2.6798. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6798. Acesso em: 29 jul. 2022.
PAIVA, J. Educação de jovens e adultos: questões atuais em cenário de mudanças. In: OLIVEIRA, I. B.; PAIVA, J. (org.). Educação de jovens e adultos. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
RUMMERT, S. M. Novos projetos e velhas disputas no cenário da educação da classe trabalhadora brasileira. In: BOMFIM, M. I.; RUMMERT, S. M. (org.). Educação de Jovens e Adultos da Classe Trabalhadora Brasileira: novos projetos e antigas disputas. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2017.
SANTOS, I. M.; MASSENA, E. P.; SÁ, L. P. O lugar da EJA na formação inicial de professores de Química na Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais […]. Campinas: UNICAMP, 2011. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0405-1.pdf. Acesso em: 3 ago. 2022.
SCHNORR, S. M.; PIETROCOLA, M. A Emergência das Noções de Formação, Livro Didático e Ambiental na Educação em Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21029, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210029. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/JTrTtVdWbTpP8BW7BMZXkyp/?lang=pt. Acesso em: 26 jul. 2022.
SOARES, L. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982008000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/br3HrgNWhwfNKhwFmZ3jNkD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2021.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elizabeth Augustinho, Valeria da Silva Vieira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).