Teacher Training and Youth and Adult Education: An analysis of Licentiate Degree courses in Chemistry at federal institutions in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n22023.19113Keywords:
youth and adult education, teacher training, chemistry graduationAbstract
When discussing the exercise of teaching in basic education, the arguments linked to the specificities of early childhood education, elementary school and high school are expressive, as well as the language adaptations that must occur at each stage. EJA also requires the same premises of this debate, requiring exclusive training for teachers working in this modality. The main objective of this study is to analyze how the Licentiate Degree courses in Chemistry at the federal institutions IFRJ and UFRJ have prepared graduates to work in EJA. This research, of a qualitative nature, was developed from a bibliographic review and a documental analysis. For this, a theoretical explanation was made regarding the training of teachers for EJA, in addition to dedicating part of the work to specifically address the training of Chemistry teachers. Subsequently, disciplines aimed at education and teaching of Chemistry at the aforementioned institutions were researched and categorized. Then, having as a reference the Pedagogical Projects of the Courses and their curricular matrices, the syllabi of these disciplines were analyzed, seeking to verify how EJA has been contemplated in these degrees. As a result, it was concluded that advances in relation to the inclusion of studies on EJA in undergraduate courses are slow, through the offer of optional subjects for EJA.Downloads
References
ABREU JÚNIOR, J. M.; RODRIGUES, M. G.; NOGUEIRA, V. S. Inserção da EJA no currículo da Licenciatura em Química: uma proposta de pesquisa-ação e formação de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2016. Disponível em: https://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R0131-1.pdf. Acesso em: 28 out. 2022.
ARROYO, M. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, L. (org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, SECAD-MEC/UNESCO, 2006. p. 17-32. Disponível em: http://forumeja.org.br/un/files/Formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos_.pdf. Acesso em: 28 out. 2022.
AUGUSTINHO, E.; VIEIRA, V. S. Aprendizagem Significativa como alicerce para metodologias ativas no ensino de ciências: uma interlocução em prol da educação de jovens e adultos. Nova Revista Amazônica, v. 9, n. 1, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v9i1.10027. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10027/. Acesso em: 28 out. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em 28 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº 01/2021 de 25 de maio de 2021. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 11/2000 de 10 de maio de 2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf. Acesso em: 13 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CES nº 1.303/2001 de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Brasília, DF: MEC/CNE, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 11 mar. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.
CALIXTO, J. A. Formação de professores de Química para atuação na EJA. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Química) – Centro de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2016. 35p.
CARRANO, P. Educação de Jovens e Adultos e Juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. Revista REVEJA (UFMG), online, 2007.
CHAVES, S. S. A importância do letramento na educação de jovens e adultos. Revista Filosofia Capital, Brasília-DF, v. 3, n. 7, p. 3-23, 2008. Disponível em: http://www.filosofiacapital.org/ojs-2.1.1/index.php/filosofiacapital/article/view/74. Acesso em: 9 out. 2022.
CURY, C. R. J. A educação escolar, a exclusão e seus destinatários. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 48, p. 205-222, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982008000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/PHhyxsVmtHVxX6Hjtn5ZkZp/?lang=pt. Acesso em: 28 out. 2022.
DANTAS, F. M.; PALHARES, E. A.; SILVA, F. C. A EJA em tempos de alinhamento à BNCC: Reflexões no âmbito do GEPEJA. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. Formação de professores, compromisso social e direito à educação: (re)construindo uma agenda democrática, 13., 2022, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UERJ, 2022. Disponível em: https://anfope.org.br/anais/index.php/anais/article/view/30/252. Acesso em: 17 jul. 2023.
FERREIRA, D. F.; CAMPOS, A. M. Educação de jovens e adultos como educação popular: direito a ser conquistado. Crítica Educativa, v. 3, n. 3, p. 66-77, 2017. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v3i3.286. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/286/373. Acesso em 28 ago. 2023.
FERNANDES, G. P.; SIRAICHI, J. T. G. Um novo olhar para a EJA: Educação de idosos. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís-MA. [Anais] […]. São Luís-MA: ANPEd, 2017. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38aanpe_2017_GT18_601.pdf. Acesso em: 28 de out. 2022.
FRANZOI, N. L. et al. O estudante trabalhador na escola pública: um direito negado? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 136, out. 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4068. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4068. Acesso em: 16 jan. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. (coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf. Acesso em: 16 jan. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOUVEIA, F. P. S; SILVA, T. M. A. (org.). Contribuições para o debate sobre Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: Appris, 2014.
IFRJ. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Química. Campus Duque de Caxias. Duque de Caxias, 2021. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/PROGRAD/2020_1-ementario_unidades_curriculares_obrigatorias_e_optativas_lq_ifrj_duque_de_caxias.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.
IFRJ. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Química. Campus Nilópolis. Nilópolis, 2019. Disponível em: https://portal.ifrj.edu.br/sites/default/files/IFRJ/PROGRAD/ementario_lq-nil_2018-outubro2018.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.
KONDER, L. Marx e a Sociologia da educação. In: TURA, M. L. R. (org.). Sociologia para Educadores. Rio de Janeiro: Quartet, 2001. p. 11-25.
LIRA, T. R.; LIRA, M. T. R.; MARTINS, G. V. Por um ensino que forme professores de Química para a modalidade de ensino de jovens e adultos. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, suplementar, p. 189-198, set. 2017. Disponível em: https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/download/348/pdf. Acesso em: 28 out. 2022.
MACHADO, M. M. Formação de professores para a EJA: uma perspectiva de mudança. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 161-174, jan./dez. 2008. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/133. Acesso em: 16 jan. 2022.
MARTINS, R. M. K. Pedagogia e andragogia na educação de jovens e adultos. Revista Educação Popular, v. 12, n. 1, p. 143-153, 2013. DOI: https://doi.org/10.14393/rep-v12n12013-rel04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/20331. Acesso em: 28 out. 2022.
NICODEMOS, A.; SERRA, E. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo Sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.html. Acesso em: 25 jan. 2021.
PAIVA, J.; SALES, S. R. Contextos, perguntas, respostas: o que há de novo na educação de jovens e adultos? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, n. 69, 2013. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v21n69.2013. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/1456. Acesso em: 8 out. 2022.
SANTOS, I. M.; MASSENA, E. P.; SÁ, L. P. O lugar da EJA na formação inicial de professores de Química da Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais […]. Campinas: Unicamp, 2011. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0405-1.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.
SILVA, A. M. A Licenciatura em Química no Instituto Federal do Rio de Janeiro – Campus Nilópolis: concepções, constituição e estrutura. 2015. 167p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
SOARES, L. J. G. (org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SOARES, L. J. G.; PEDROSO, A. P. F. Formação de educadores na Educação de Jovens e Adultos (EJA): alinhavando contextos e tecendo possibilidades. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 251-268, out./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698161277. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/kjw6ycd5qY688cL3Hh6JmKf/?lang=pt. Acesso em: 16 jan. 2022.
TIROLI, L. G.; JESUS, A. R. Tensões e embates na formação docente: Perspectivas históricas e análise crítica da BNC-Formação e BNC-Formação continuada. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.20732.066. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 25, n. 1-24, e-20732.066, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20732. Acesso em: 14 ago. 2023.
UFRJ. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Química. Campus Cidade Universitária. Rio de Janeiro. 2013. Disponível em: https://www.iq.ufrj.br/arquivos/2020/10/PPC-LQ-2013.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.
UFRJ. Sistema Integrado de Gestão Acadêmica do Curso de Licenciatura em Química. Campus Macaé. Macaé. 2017. Disponível em: https://www.siga.ufrj.br/sira/temas/zire/frameConsultas.jsp?mainPage=/repositorio-curriculo/F3A98B80-92A4-F79C-1E33-80C5DF5A1602.html. Acesso em: 11 mar. 2023.
UFRJ. Sistema Integrado de Gestão Acadêmica do Curso de Licenciatura em Química - EAD. CEDERJ. 2009. Disponível em: https://www.siga.ufrj.br/sira/temas/zire/frameConsultas.jsp?mainPage=/repositorio-curriculo/44E06B31-92A4-F79C-1AFD-F4EE79B6B4BC.html. Acesso em: 11 mar. 2023.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jardel da Silva Oliveira Junior, Elizabeth Augustinho, Andrea de Moraes Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).