The importance of leadership in school management: a study at the Maricá Advanced Campus of Instituto Federal Fluminense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v26n12024.21930

Keywords:

leadership, school management, TVET (Technical and Vocational Education and Training)

Abstract

This work comes from the dissertation presented to the Postgraduate Program in Technical and Vocational Education and Training at the IFFluminense. The objective was to analyze the perception of the management staff of the Maricá Advanced Campus of IFFluminense regarding the topic of leadership in Technical and Vocational Education and Training (TVET). The population studied was 09 (nine) employees and the research took place in the second half of 2023. The study methodology was developed through bibliographical descriptive research, of qualitative nature. A field research was also carried out, using a printed questionnaire as a data collection instrument, containing structured and semi-structured questions. In carrying out the analysis of the semi-structured responses of the questionnaire, the content analysis procedure was used. The   results showed that the managers who participated in the study understand leadership as an attitude, a skill or a capacity. Based on the participants' responses, it was possible to identify some important factors: contributions from leadership to improve school management and contributions from the association between leadership and school management to improving teaching in TVET.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antônio Carlos Silva, Instituto Federal Fluminense
    Administrador no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Avançado Maricá. Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituto Federal Fluminense – Brasil. E-mail: acscederj@gmail.com.  
  • Severino Joaquim Correia Neto, Instituto Federal Fluminense
    Doutor em Ciências da Educação. Professor do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituto Federal Fluminense Campus Macaé/RJ – Brasil. E-mail: profnetoseverino@gmail.com.

References

ARAÚJO, M. C. M. Gestão escolar. Curitiba: IESDE, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BENTO, A.; RIBEIRO, M. I. A liderança escolar a três dimensões: diretores, professores e alunos. Bragança: Ideias em prática, 2013. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/9560. Acesso em: 27 set. 2023.

BERNARDY, T. A. S.; SOCREPPA, A.; SILVA, E. Estilos de liderança predominante nos coordenadores de curso de uma instituição de educação superior. Revista Húmus, v. 6, n. 18, 2016. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/6326. Acesso em: 24 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 24 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 12.677, de 25 de junho de 2012. Dispõe sobre a criação de cargos efetivos, cargos de direção e funções gratificadas no âmbito do Ministério da Educação, destinados às instituições federais de ensino e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12677.htm. Acesso em: 24 nov. 2023.

CALVOSA, M. V. D.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, p. 224-260, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-2311.377.125771. Disponível em: https://www.scielo.br/j/read/a/RPZQkSQWxpbs7VnR65ZbvxF/?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2024.

CHIAVENATO, I. Administração geral e pública. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

CHIAVENATO, I. Introdução à Teoria Geral da Administração. 9. ed. Barueri/SP: Manole, 2014.

COSTA, J. A.; CASTANHEIRA, P. A liderança na gestão das escolas: contributos de análise organizacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 31, n. 1, p. 13-44, 2015. DOI: https://doi.org/10.21573/vol31n12015.58912. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/58912. Acesso em: 24 nov. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE. Portaria nº 2, de 6 de janeiro de 2021. Disponível em: http://cdd.iff.edu.br/documentos/portarias/reitoria/gabinete/2021/janeiro/portaria-1. Acesso em: 24 nov. 2023.

INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE. Portaria nº 804, de 24 de agosto de 2023. Disponível em: https://cdd.iff.edu.br/documentos/portarias/reitoria/gabinete/2023/agosto/portaria-92. Acesso em: 24 nov. 2023.

LIBÂNEO, J. C. Práticas de organização e gestão da escola: objetivos e formas de funcionamento a serviço da aprendizagem de professores e alunos. Cascavel, PR: Secretaria Municipal de Educação de Cascavel (PR), 2015. Disponível em: http://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/11022015_jose_carlos_libaneo_i.pdf. Acesso em: 26 nov. 2023.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LÜCK, H. Liderança em gestão escolar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Cadernos de Gestão; v. IV).

MARTINS, D. L. C. C. Desenvolvimento gerencial e liderança. Indaial: UNIASSELVI, 2015. E-book. Disponível em: https://www.uniasselvi.com.br/extranet/layout/request/trilha/materiais/livro/livro.php?codigo=21563. Acesso em: 24 nov. 2023.

MINAYO, M. C. S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 7, p. 1-12, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/82. Acesso em: 24 nov. 2023.

OLIVEIRA, I. C.; VASQUES-MENEZES, I. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de pesquisa, v. 48, n. 169, p. 876-900, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v48n169/1980-5314-cp-48-169-876.pdf. Acesso em: 17 jun. 2024.

QUINTANILHA, L. F. Atitudes de liderança entre professores. International Journal of Education and Health, v. 3, n. 1, p. 30-35, 2019. DOI: https://doi.org/10.17267/2594-7907ijhe.v3i1.2432. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/educacao/article/view/2432. Acesso em: 24 nov. 2023.

SANTOS, A. P. ; PRSYBYCIEM, M. M.; BONEZ, J. Desafios na gestão escolar: liderança em discussão. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020040, 2020. DOI: https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.9238. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9238. Acesso em: 24 nov. 2023.

SILVA, J. G. Liderança ética e servidora: experiência concreta aplicada nos Institutos Federais Brasileiros. Florianópolis: Publicação do IFSC, 2014. 95 p.: il. E-book. Disponível em: https://www.ifsc.edu.br/documents/30701/523474/Lideran%C3%A7a+%C3%89tica+e+Servi dora+WEB.pdf/03507ceb-33be-6c70-7f7d-295915c14907. Acesso em: 24 nov. 2023.

ZANLORENÇO, M. K.; SCHNEKENBERG, M. Liderança e motivação na gestão escolar: o trabalho articulador dos diretores das escolas municipais. Revista Eletrônica Lato Sensu, v. 3, n. 1, p. 1-25, 2008. Disponível em: https://colegioalceuwamosy.weebly.com/uploads/1/2/5/6/12565068/liderana_e_motivao_na_gesto_escolar.pdf. Acesso em: 26 nov. 2023.

Published

08-07-2024

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SILVA, Antônio Carlos; CORREIA NETO, Severino Joaquim. The importance of leadership in school management: a study at the Maricá Advanced Campus of Instituto Federal Fluminense. Revista Vértices, [S. l.], v. 26, n. 1, p. e26121930, 2024. DOI: 10.19180/1809-2667.v26n12024.21930. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/21930.. Acesso em: 22 dec. 2024.