Continuing education for teachers of Youth and Adult Education: a reflective analysis
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.22276Keywords:
EJA , PROEJA, PROEJA FIC, Teacher educationAbstract
Youth and Adult Education (EJA) in Brazil has been the subject of numerous academic discussions, particularly regarding how to effectively address the specific needs of this population—especially with the expansion of the modality into Professional and Technological Education (EPT). One of the most debated points is teacher education, due to the need to reshape pedagogical practices and knowledge, emphasizing the importance of continuing education for teachers, both in initial training and in the professional development of their students. In this context, this article analyzes the importance of teacher education for effective pedagogical practice within the EJA modalities: PROEJA and PROEJA FIC. The research adopted the method of systematic literature review, selecting four critical and reflective studies conducted in Brazilian educational institutions focused on EJA. The study concludes that teacher education for EJA, in its various forms, must be expanded to enhance pedagogical practice and better address the specific needs of this educational demand.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA). 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/proeja. Acesso em: 8 jan. 2023.
CARGNIN, R. Política de EJA-EPT (PROEJA FIC): historicidade, sujeitos e transformações. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/30481. Acesso em: 30 nov. 2023.
CONCEIÇÃO, L. C. “A alternativa para o menino indesejável”: vozes e sujeitos na biopolítica da juvenilização da EJA. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 37., 2015, UFSC, Florianópolis. Anais […]. p. 1-17. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/trabalhos/. Acesso em: 30 nov. 2023.
DEMO, P. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Petropólis, RJ: Vozes, 2004.
FERNANDES, G. P.; GONÇALVES, P.; AMORIM, A. Gestão de recursos tecnológicos em colégios estaduais baianos: as múltiplas possibilidades de ação pedagógica na EJA. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 93, p. 890-909, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362016000400006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/fTRHPTSqRhzJTbKxyKRcryk. Acesso em: 12 ago. 2025.
FERREIRA JÚNIOR, J. M.; CAVALCANTE, I. F. A produção do texto argumentativo: análise a partir de uma experiência de extensão em uma turma de EJA. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 14, local. e6888, 2018. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2018.6888. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6888. Acesso em: 12 ago. 2025.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 12 ago. 2025.
GOMES, D. S.; BARREIRO, C. Práticas Pedagógicas de Professores da Educação Profissional e Tecnológica em questão. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 53, p. 243-257, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5899. Acesso em: 12 ago. 2025.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022. Conheça o Brasil - População Educação. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html. Acesso em: 8 jan. 2023.
LISBOA, M. A. C. S. Olhares que orientam processos de ensino e de aprendizagem no Curso Técnico em Agropecuária do Programa de Integração da Educação de Jovens e Adultos (PROEJA) do IFMA/Campus São Luís-Maracanã. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Univates, Lajeado/RS, 2017. Disponível em: https://univates.br/bdu/handle/10737/2193. Acesso em: 2 dez. 2023.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2011.
RÊSES, E. S.; SILVA, R. L. Avaliação emancipadora: educação de jovens e adultos e educação profissional. Revista de Educação Pública, v. 27, n. 65/1, p. 425-446, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v27i65/1.6589. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/6589. Acesso em: 2 dez. 2023.
RIBAS, M. S.; SOARES, S. T. Formação de Professores para atuar na Educação de Jovens e Adultos: uma reflexão para o desenvolvimento e aperfeiçoamento da prática docente. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, ANPED Sul, 9., 2012, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul. Anais […]. p. 01-16. Disponível em: https://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1026/448. Acesso em: 2 dez. 2023.
SANTOS, S. V. Possibilidades para a EJA, possibilidades para a educação profissional: o PROEJA. La Salle: revista de educação, ciência e cultura, Canoas, RS, v. 15, n. 2, p. 21-33, jul./dez. 2010. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/18. Acesso em: 2 dez. 2023.
SILVA, M. G. Processo de alfabetização. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) – Universidade Estadual da Paraíba, Catolé do Rocha-PB, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/4876. Acesso em: 2 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria de Fátima Pimentel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).