Curricular Internships and Partner Companies: Comprehensive Training in Vocational and Technological Education (TVET) according to the state of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v26n32024.23380Keywords:
interns, supervision, comprehensive trainingAbstract
The objective of this study is to present, through the state of knowledge, the relationship between the comprehensive education of students in Vocational and Technological Education and the internship process in the granting companies. In some of the courses integrated with high school in Federal Institutes, the provision of these internships is a fundamental part of the completion of the educational path of students. When studying at IFs, these students often come across theoretical knowledge and more applied practice at the time of the internship. Therefore, it is necessary to seek to understand how internships occur in non-formal environments, since this articulation between theory and practice contributes significantly to the comprehensive education of these students. This study was carried out through a bibliographic review, and the CAPES, BDTD and PROFEPT Observatory platforms were used as a database. As a result of this investigation, it was noted that there are studies and scientific works that address supervised curricular internship and comprehensive training, but there is a lack regarding the aspects of internships and the relationship with supervisors and partner companies in a training context for everyone involved in this process.Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAZANA, J. R. Os elementos formativos presentes no estágio curricular supervisionado de um curso técnico integrado ao ensino médio. 2020. 159 f. Orientadora: Sandra Elisabet Bazana Nonenmacher. Coorientadora: Maria Rosângela Silveira Ramos. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal Farroupilha, Campus Jaguari, 2020.
BDTD. Base de Dados de Teses e Dissertações. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/. Acesso em: 4 mar. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nos 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6o da Medida Provisória no 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 16 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://www.capes.gov.br/. Acesso em: 4 mar. 2024.
CARNEIRO, M. F. Estágio curricular obrigatório: contribuições para a formação e inserção profissional dos técnicos em agropecuária do IF goiano – campus Urutaí. 2020 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2020. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9686962. Acesso em: 15 jan. 2024.
CASTRO, M. S. Estágio supervisionado: espaço de formação do estudante da educação profissional e tecnológica. 2020. 144 f. Orientador: Helton Nonato de Souza. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Campus Pomba, MG, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9957252. Acesso em: 15 jan. 2024.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-106.
KOHLS-SANTOS, P.; MOROSINI, M. C. O Revisitar da Metodologia do Estado do Conhecimento para além de uma Revisão Bibliográfica. Revista Panorâmica, v. 33, p. 123-145, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em: 22 fev. 2024.
LOVATO, L. M. As contribuições de uma sequência didática formativa para a prática do estágio curricular supervisionado para alunos do ensino médio integrado. 2020. 160 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Sertãozinho, SP, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10816965. Acesso em: 15 jan. 2024.
NICOLAU, P. R. A. A formação integral e as legislações norteadoras da EPT: um recorte com foco nas contribuições para a formação discente. 2022. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2022. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/997. Acesso em: 15 jan. 2024.
OBSERVATÓRIO PROFEPT. Disponível em: http://www.profept.ifes.edu.br/observatorio/. Acesso em: 4 mar. 2024.
PACHECO, E. Desvendando os Institutos Federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. 1, p. 4-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v4i1.575. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/575. Acesso em: 28 fev. 2024.
PACHECO, E. Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.
SÁ, S. C. O estágio curricular como prática formativa no ensino médio integrado. 2023. 140 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, São Luís, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13762905. Acesso em: 15 jan. 2024.
SANTANA, E. N. S. Estágio supervisionado e o trabalho como princípio educativo: um estudo de caso no curso técnico em informática integrado ao ensino médio do IFRO - Campus Porto Velho Calama. 2020. 124 f. Orientador: Alexandre Santos de Oliveira. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional - PROFEPT) -Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO, Campus Calama, Porto Velho, RO, 2020. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/component/phocadownload/file/11896-santan1?tmpl=component. Acesso em: 15 jan. 2024.
SILVA, C. J. R.; PACHECO, E. M. A concepção do projeto político pedagógico dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 22, p. e13658, 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13658. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13658. Acesso em: 28 fev. 2024.
SILVA, R. S. M. Estágio curricular e sua contribuição na construção da identidade profissional dos estudantes da educação técnica de nível médio. 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, AM, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7902925. Acesso em 15 jan. 2024.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação: o positivismo, a fenomenologia, o marxismo. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Léo Marcos Werner, Daniela Copetti Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).