Science Communication and Science Education through podcasts: the case of IFFcast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23436

Keywords:

DCIT, natural sciences, scientific popularization

Abstract

The popularization of scientific knowledge is an important tool capable of endowing citizens with skills that allow for the analysis and evaluation of situations inherent in decision-making regarding political, social, scientific, environmental, and other issues. In this context, the IFFcast podcast program is born with the objective of democratizing knowledge that often remains restricted to the academic community, combating science misinformation, pseudosciences, and promoting scientific outreach. Since 2019, IFFcast has released 99 original and unpublished episodes on major streaming platforms of its genre. Therefore, this article aimed to profile listeners based on statistical metrics provided by the Anchor platform, responsible for distributing the episodes, mainly mapping age groups, thematic preferences, and gender diversity of the audience reached. The results show that there is gender parity in reach between men and women despite the majority of this format's audience being male. The most representative age group is composed of individuals between 28 and 34 years old. Although the promotion of new IFFcast episodes involves different strategies and social media, 55% of shares occur through the WhatsApp social network. Lastly, it is evident that podcasts are successful digital formats for scientific outreach, demonstrating a consolidated presence on streaming platforms of this genre, although numerous epistemological obstacles still need to be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mayara Felix Janio Pereira
    Especialista em Docência no Século XXI: Educação e Tecnologias Digitais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Itaperuna/RJ – Brasil. E-mail: mayarafelixp@gmail.com.
  • Rafael Soares Salles
    Mestre em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). E-mail: rafael.salles@outlook.com.
  • Bruno Castro Jardim, Instituto Federal Fluminense
    Doutor em Biociências e Biotecnologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Itaperuna/RJ – Brasil. E-mail: decastrojardim@gmail.com.

References

ABPOD. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PodcastERS. PodPesquisa, 2018. 2018. Disponível em: https://abpod.org/podpesquisa. Acesso em: 2 set. 2025.

ABPOD. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PodcastERS. PodPesquisa, 2019-2020. 2020. Disponível em: https://abpod.org/podpesquisa. Acesso em: 2 set. 2025.

ANDERSON, J. ICT Transforming Education: a regional guide. Bangkok: UNESCO, 2010.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B; COUTINHO, C. P. Podcast em Educação: um contributo para o estado da arte. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 9., 2007. BARCA, A.; PERALBO, M.; PORTO, A.; DUARTE DA SILVA, B.; ALMEIDA, L. (org.) v. 1. p. 837-846, 2007.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. Recomendações para produção de Podcasts e vantagens na utilização em ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Prisma.com, n. 6, p. 125-140, 2008. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3217. Acesso em: 13 ago. 2025.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & informação, v. 15, n. 1 esp, p. 1-12, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 18 ago. 2025.

CARVALHO, A. S. Podcast como ferramenta de divulgação científica: um estudo de casos comparados. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, UFRGS, Porto Alegre, Porto Alegre, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/237895. Acesso em: 18 ago. 2025.

CARVALHO, K. M. A.; SALDANHA, G. S. O som que o documento tem: o Podcast da web 2.0 ao princípio monográfico. Brazilian Journal of Information Science, v. 12, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2018.v12n1.04.p36. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/6807. Acesso em: 18 ago. 2025.

CORADINI, N. H. K.; BORGES, A. F.; DUTRA, C. E. M. Tecnologia educacional Podcast na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 6, n. 16, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1617. Acesso em: 18 ago. 2025.

DANTAS, L. F. S.; DECCACHE-MAIA, E. O retorno da era do áudio: analisando os podcasts de divulgação científica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 4, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3730. Acesso em: 18 ago. 2025.

DANTAS-QUEIROZ, M. V.; WENTZEL, L. C. P.; QUEIROZ, L. L. Science communication podcasting in Brazil: the potential and challenges depicted by two podcasts. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 90, n. 2, p. 1891-1901, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0001-3765201820170431. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/5H5N4NnbzJCnqhvqRcDzYSM. Acesso em: 18 ago. 2025.

DIAS, T. L. S. N. Investigação de obstáculos epistemológicos em podcast de divulgação científica. 2023. 57 f., il. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Universidade de Brasília, Brasília, 2023. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/36526. Acesso em: 2 set. 2025.

EISENHARDT, K. Building theories from case study research. Academy of Management Review, Ada, Ohio, v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989. DOI: https://doi.org/10.2307/258557. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/258557. Acesso em: 18 ago. 2025.

ESCOBAR, H. Divulgação Científica: faça agora ou cale-se para sempre. ComCiência, Campinas, SP, BCCL/ UNICAMP, 2018. Disponível em: https://www.comciencia.br/divulgacao-cientifica-faca-agora-ou-cale-se-para-sempre. Acesso em: 18 ago. 2025.

FAÇANHA, A. A. B.; ALVES, F. C. Popularização das ciências e jornalismo científico: possibilidades de alfabetização científica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 13, n. 26, p. 41-55, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v13i26.4283. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4283/0. Acesso em: 18 ago. 2025.

FIGUEIRA, A. C. P.; BEVILAQUA, D. V. Podcasts de divulgação científica: levantamento exploratório dos formatos de programas brasileiros. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 120-138, jan./mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v16i1.2427. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2427. Acesso em: 18 ago. 2025.

GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. O.; ARROIO, A. Fake news científicas: percepção, persuasão e letramento. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, p. e20018, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320200018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts. Acesso em: 18 ago. 2025.

GONÇALVES, C. C.; BARBOSA, R. R. Busca de informação durante a pandemia de Covid-19. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 11, p. e16622, 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e16622. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/16622. Acesso em: 18 ago. 2025.

GOUVÊA, L. H. M. (org.). Argumentação pela emoção: um caminho para persuadir. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017.

GOUVEIA, G. A Divulgação da Ciência, da Técnica e Cidadania e a Sala de Aula. In: SANTOS, M. G.; CUNHA, M. B. (org.). Divulgação Científica na Sala de Aula: Perspectivas e Possibilidades. 1.ed. Ijuí: Ed. Ijuí, 2015.

HACK, A.; LIMA, A. P. Influência digital ou representatividade? Uma análise feminista sobre o ingresso de mulheres na mídia podcast. Brazilian Creative Industries Journal, v. 3, n. 1, p. 168-191, 2023. DOI: https://doi.org/10.25112/bcij.v3i1.3207. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/braziliancreativeindustries/article/view/3207. Acesso em: 18 ago. 2025.

HACK, A.; LIMA, A. P. Militância Podcaster Feminista: Um Exercício Etnográfico. Revista Eco-Pós, v. 25, n. 3, p. 340-360, 2022. DOI: https://doi.org/10.29146/eco-ps.v25i3.27951. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27951. Acesso em: 18 ago. 2025.

KANODE, C. F. Dumbing it down: mass media and science literacy in the USA. 2015. Thesis (Master of Fine Arts) ‒ College of Arts & Architecture, Montana State University, Bozeman, 2015. Disponível em: https://scholarworks.montana.edu/handle/1/9442. Acesso em: 25 mar. 2024.

KEMP, S. DataReportal: Digital 2023 Deep-Dive: Online Audio Captures More of Our Attention. 2023. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2023-deep-dive-online-audio-captures-more-of-our-attention. Acesso em: 2 set. 2025.

LIMA, G. S.; GIORDAN, M. Propósitos da divulgação científica no planejamento de ensino. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 19, p. e2932, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190122. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/gN7tSz7fzR8nKvby65zQQ6v/?format=html&lang=pt. Acesso em: 2 set. 2025.

MARCELINO, G. G. M.; NOGUEIRA JUNIOR, R. G.; TAVARES, L. F. N. S.-S.; BALADY, V. Novas perspectivas para a publicidade na era dos streamings: um estudo de caso sobre o Spotify. ECCOM: Educação, Cultura e Comunicação, v. 11, n. 22, p. 213-224, 2020.

MARTIN, G. F. S.; VILAS BOAS, A. C.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Podcasts e o interesse pelas ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, p. 77-98, 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p77. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1482. Acesso em: 18 ago. 2025.

MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C. Science communication in Brazil: A historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 88, n. 3, p. 1577-1595, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0001-3765201620150338. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/nSpmh5yjJkNRmbhgRkvKFTB. Acesso em: 18 ago. 2025.

MEDRÁN, A. No reino da pós-verdade, a irrelevância é o castigo. UNO, São Paulo, n. 27, p. 33-35, 2017.

MENDES, L. B. Contribuições da linguagem radiofônica em Podcast e divulgação científica: O caso programa “Oxigênio”. 2019. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2019.

MENDONÇA, M. G. G.; NOGUEIRA JUNIOR, R. G.; TAVARES, L. F. N. S. S.; BALADY, V. Novas perspectivas para a publicidade na era dos streamings: um estudo de caso sobre o Spotify. ECCOM: Educação, Cultura e Comunicação, v. 11, n. 22, p. 213-224, 2020.

MOURA, A; CARVALHO, A. A. A. Podcast: Potencialidades na Educação. Revista Prisma.com, n. 3, p. 88-110, 2006. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2112. Acesso em: 18 ago. 2025.

ORLIKOWSKI, W. J.; BAROUDI, J. J. Studying information technology in organizations: Research approaches and assumptions. Information Systems Research, Providence, v. 2, n. 1, p.1-28, Mar. 1991. DOI: https://doi.org/10.1287/isre.2.1.1. Disponível em: https://pubsonline.informs.org/doi/10.1287/isre.2.1.1. Acesso em: 18 ago. 2025.

PENNYCOOK, G.; McPHETRES, J.; ZHANG, Y.; LU, J. G.; RAND, D. G. Fighting COVID-19 misinformation on social media: Experimental evidence for a scalable accuracy nudge intervention. PsyArXiv, (preprints), 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797620939054. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797620939054. Acesso em: 18 ago. 2025.

POLIAKOFF, E.; WEBB, T. L. What factors predict scientists’ intentions to participate in public engagement of science activities? Science Communication, v. 29, n. 2, p. 242-263, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/1075547007308009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1075547007308009. Acesso em: 18 ago. 2025.

PRIMO; A. F. T. Para além da emissão sonora: as interações no Podcasting. Intertexto, Porto Alegre, v. 2, n. 13, p. 1-23, 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/4210. Acesso em: 18 ago. 2025.

SAGAN, C. The demon-haunted world: Science as a candle in the dark. New York: Random House, 1996.

SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista brasileira de educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/?format=html&lang=pt. Acesso: 2 set. 2025.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensino Pesquisa Educação em Ciências, v. 17(esp), p. 49-67, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/K556Lc5V7Lnh8QcckBTTMcq/. Acesso em: 24 mar. 2024.

SOARES, A. B.; BARIN, C. S. Podcast: potencialidades e desafios na prática educativa. Revista Tecnologias na Educação, v. 8, n. 14, 2016. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano8-numerovol14/. Acesso em: 24 mar. 2024.

SOUSA, M. A.; NOGUEIRA, S. S. Q. Manchetes Sensacionalistas no Jornalismo Científico: os Perigos da Divulgação de Informações Inverídicas. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, 12., 10 a 12 de Junho 2010, Campina Grande, PB. Anais […]. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010.

TAKAHASHI, B.; TANDOC JUNIOR, E. C. Media sources, credibility, and perceptions of science: Learning about how people learn about science. Public Understanding of Science, v. 25, n. 6, p. 674-690, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/0963662515574986. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0963662515574986. Acesso em: 24 mar. 2024.

VARNER, J. Scientific Outreach: Toward Effective Public Engagement with Biological Science. BioScience, v. 64, n. 4, p. 333-340, 2014. DOI: https://doi.org/10.1093/biosci/biu021. Disponível em: https://academic.oup.com/bioscience/article-abstract/64/4/333/248218. Acesso em: 24 mar. 2024.

WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, v. 29, n. 2, p. 71-77, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652000000200009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/rmmLFLLbYsjPrkNrbkrK7VF/. Acesso em: 24 mar. 2024.

WILKINS, J. S. The roles, reasons, and restrictions of science blogs. Trends in Ecology & Evolution, v. 23, n. 8, p. 411-413, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tree.2008.05.004. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169534708002000. Acesso em: 24 mar. 2024.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

10-09-2025

How to Cite

PEREIRA, Mayara Felix Janio; SALLES, Rafael Soares; JARDIM, Bruno Castro. Science Communication and Science Education through podcasts: the case of IFFcast. Revista Vértices, [S. l.], v. 27, n. 1, p. e27123436, 2025. DOI: 10.19180/1809-2667.v27n12025.23436. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/23436.. Acesso em: 10 sep. 2025.