The Internationalization of Higher Education in the Brazilian context: challenges in constructing an autonomous, decolonial, and socially engaged national agenda
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23535Keywords:
internationalization of higher education, equity, national agenda, public policyAbstract
The Internationalization of Higher Education is a growing cultural and political movement in Brazil. Broadly understood as a process, product, and comprehensive mechanism of institutional management (Knight, 2004; Hudzik, 2015; De Wit, 2019), it encompasses issues of power, competitiveness, coloniality, politics, language, and multiculturalism, topics that remain insufficiently assimilated and studied, yet are crucial for this movement to foster positive and emancipatory social and institutional shifts within our Higher Education institutions (Finardi; Mendes; Silva, 2022; Santos; Chagas; Costa; Moraes-Filho, 2024; Chagas, 2024; Lourenço; Neres, 2024). In this article, we delve into these discussions with the aim of problematizing how the Internationalization of Higher Education has been perceived in the Brazilian context and through this analytical exercise, we intend to outline some of the key challenges that must be overcome in order to advance toward the development of a contemporary, autonomous, decolonial, and socially engaged agenda for this movement within the national context. We hope that the discussions presented herein may contribute to academic research in the field as well as to the formulation of public and institutional policies regarding the Internationalization of Higher Education in Brazil.Downloads
References
ALBUQUERQUE-COSTA, H.; SOUZA, M. M. M. F.; PEREIRA, T. Apresentação: Relações entre Políticas Linguísticas, Interculturalidade e Internacionalização no ensino de línguas: desafios na contemporaneidade. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, e5685, 2024. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14564225. Disponível em: https://zenodo.org/records/14564225. Acesso em: 22 out. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Nacionais para a Internacionalização na Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 2022.
BUCKNER, E.; STEIN, S. What Counts as Internationalization? Deconstructing the Internationalization Imperative. Journal of Studies in International Education, v. 24, n. 2, p. 151-166, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315319829878. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315319829878. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A. Entre experiências e indícios: o ensino de português para estrangeiros em contexto de imersão linguística. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) ‒ Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.168. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18316. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A. Formação de Professores de Português para Estrangeiros na contemporaneidade: cenários, desafios e possibilidades. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 8, n. 3, p. 87-111, set. 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.35572/rlr.v8i3.1445.168. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/14298316. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A. Uma percepção crítica sobre a internacionalização da educação superior como missão universitária: os cursos de Letras Línguas Estrangeiras no Brasil em foco. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, SE, v. 9, n. 23, p. 33-50, 2024. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v9i23.20570. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/20570. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A. Perspectivas de internacionalização e cenários políticos de professores de idiomas no contexto de uma universidade federal brasileira. 2021. 187 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) ‒ Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.6005. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31306. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A.; GUIMARÃES, T. M. English as a language of instruction in the context of an inland university in Mato Grosso do Sul-Brazil. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, e5861, 2024. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14563043. Disponível em: https://zenodo.org/records/14563043. Acesso em: 22 out. 2025.
CHAGAS, L. A.; SANTOS, E. M. A construção de Políticas Linguísticas plurilíngues para o contexto universitário: do (re)conhecimento de realidades à busca de caminhos. In: EVARISTO, J.; ALBUQUERQUE, D. B.; CINTRA, M. C. (org.). Língua Portuguesa e internacionalização: aspectos plurais. São Carlos: Pedro & João Editores, 2025. p. 139-166.
DE WIT, H. Internationalisation in higher education, a critical review. Simon Fraser University Educational Review, v. 12, n. 3, p. 9-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.21810/sfuer.v12i3.1036. Disponível em: https://journals.lib.sfu.ca/index.php/sfuer/article/view/1036. Acesso em: 22 out. 2025.
DIAS, M. A. R. Dez anos de antagonismo nas políticas sobre ensino superior em nível internacional. Revista Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n. 88, p. 893-914, out. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/m5VScfTLhP5bkVNp9LWZ7Xw. Acesso em: 22 out. 2025.
DINIZ, L. R. A.; SILVA, E. R. Remarks on the diversity of theoretical perspectives in Language Policy research. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, p. 249-263, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201915503. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/hm7nPPQvRkg59xKy9gPdhrb. Acesso em: 22 out. 2025.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. 2. ed. Brasília, DF: Editora da Universidade de Brasília, 2019.
FELDFEBER, M. Internacionalização da educação, “Tratados de Livre Comércio” e políticas educativas na América Latina. In: FERREIRA, E. B.; OLIVEIRA, D. A. (org.). Crise da Escola e Políticas Educativas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. Cap. 7, p. 161-182.
FINARDI, K. R.; CHAGAS, L. A. Dialogues on the internationalization of higher education and university: an interview with Kyria Finardi. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 5, e5682, 2024. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14563956. Disponível em: https://zenodo.org/records/14563956. Acesso em: 22 out. 2025.
FINARDI, K. R.; MENDES, A. R. M.; SILVA, K. A. Tensions and directions of internationalization in Brazil: Between competition and solidarity. Education Policy Analysis Archives, v. 30, n. 58, 2022. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.30.6823. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/6823. Acesso em: 22 out. 2025.
FONSECA JUNIOR, G. Academia e Diplomacia: um estudo sobre as relações entre o Itamaraty e a comunidade acadêmica. Brasília, DF: FUNAG - Fundação Alexandre de Gusmão, 2012. Disponível em: https://funag.gov.br/biblioteca-nova/produto/1-188-diplomacia_e_academia_um_estudo_sobre_as_relacoes_entre_o_itamaraty_e_a_comunidade_academica. Acesso em: 22 out. 2025.
FREIRE, P. Educação e Mudança. 6. ed. Trad. de Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1983.
FREITAG, R. M. K.; SANTOS, E. M.; GOMES, Á. S.; MENDONÇA, K. A.; MELO, L. S. S.; MAIA, Y. D. S. Linguagem, educação e sustentabilidade: intersecções e práticas para os objetivos do desenvolvimento sustentável da Agenda 30 da ONU. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão, SE, v. 10, n. 25, p. 7-18, 2024. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v10i25.21991. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/21991. Acesso em: 22 out. 2025.
GOMES, R. B.; SANTOS, E. M. Da política ao planejamento linguístico: por uma construção coletiva em prol da internacionalização. In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (org.). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. Cassilândia, MS: Fundação Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul: CLEUEMS|UUC, 2023.
GUIMARAES, F. F. Internacionalização universitária: múltiplos atores, políticas e línguas em interação. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 3, e-2354, 2024. DOI: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.12785920. Disponível em: https://zenodo.org/records/12785920. Acesso em: 22 out. 2025.
HUDZIK, J. Comprehensive internationalization: from concept to action. Washington: Routledge, 2015.
HUSEN, T. The idea of the university changing roles, current crisis and future challenges. In: HUSEN, T. (ed.). The role of the university: a global perspective. Washington: UN, 1990. p. 7-31.
KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definitions, rationales, and approaches. Journal for Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315303260832. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832. Acesso em: 22 out. 2025.
LOURENÇO, R. L.; NERES, C. C. Práticas sociais para uma internacionalização crítica e decolonial na universidade pública. Educar em Revista, v. 40, p. e94759, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.94759. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/rhKwzVMbmzHyLX5XznwQBpf. Acesso em: 22 out. 2025.
LOURENÇO, R. L.; PETENUCI, M. E. Balanced Scorecard como modelo para implementar a internacionalização na universidade pública: um olhar interpretativo a partir da pesquisa participante. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 19, n. 50, p. 122-142, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8069.2022.e78993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/contabilidade/article/view/78993. Acesso em: 22 out. 2025.
LUNA, J. M. F. O Army Method e o desenvolvimento da Linguística Aplicada nos Estados Unidos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 31-48, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982012000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/Qz6gBTNtdY6qBx6qkCbR6Xz. Acesso em: 22 out. 2025.
LUNA, J. M. F. Internacionalização do currículo e educação intercultural: aproximações à luz da sociologia das ausências e da sociologia das emergências. In: LUNA, J. M. F. (org.). Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas-SP: Pontes, 2018.
MADEIRA FILHO, A. P. Instituto de Cultura como Instrumento de Diplomacia. Brasília, DF: FUNAG -Fundação Alexandre Gusmão, 2016. Disponível em: https://funag.gov.br/biblioteca-nova/produto/1-209-instituto_de_cultura_como_instrumento_de_diplomacia. Acesso em: 22 out. 2025.
MARCUSCHI, L. A. Contribuições da Linguística contemporânea ao estudo das relações entre língua e conhecimento. In: HENRIQUES, C. C.; SIMÕES, D. (org.). Língua e Cidadania: novas perspectivas para o ensino. Rio de Janeiro: Editora Europa, 2004.
MOROSINI, M. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Revista Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/k4qqgRK75hvVtq4Kn6QLSJy. Acesso em: 22 out. 2025.
NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. Internacionalização da educação superior no Brasil: avanços, obstáculos e desafios. Sociologias, v. 22, n. 54, p. 144-175, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-99656. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/vd6H5x6RB56rrXkYzKDyGVB. Acesso em: 22 out. 2025.
NOBREGA, M. H. Intercâmbios educacionais e diversidade cultural: implicações para o ensino de português para falantes de outras línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 61-81, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982014005000003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/nnyStBxhsDWkfQKKhNdvVPw. Acesso em: 22 out. 2025.
OLIVEIRA, N. R.; SOUZA, V. V. S. Experiências de Professores no Projeto Adolescentes Poliglotas: formando estudantes para a cidadania global. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 28, n. 1, p. 1-21, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/43735. Acesso em: 22 out. 2025.
QIANG, Z. Internationalization of Higher Education: towards a conceptual framework. Journal of Policy Futures in Education, v. 1, n. 2, p. 248-270, 2003. DOI: https://doi.org/10.2304/pfie.2003.1.2.5. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/pfie.2003.1.2.5. Acesso em: 22 out. 2025.
ROTTA, A. M. Do intercultural ao desenvolvimento da competência intercultural na formação de professores de Português Língua Estrangeira. 2016. 319 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês) ‒ Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2017.tde-08032017-152720. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-08032017-152720/pt-br.php. Acesso em: 22 out. 2025.
SANTOS, B. S.; MENTGES, M. J.; MOROSINI, M. C.; OVIEDO, L. E. Z. A Internacionalização da Educação Superior e os desafios para o desenvolvimento sustentável. Revista Educação, Porto Alegre, v. 47, n. 1, p. 1-16, jan./dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.46477. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/46477. Acesso em: 22 out. 2025.
SANTOS, E. M.; CHAGAS, L. A.; COSTA, H. B. A.; MORAES FILHO, W. B. Da convivência à elaboração teórica: propostas conceituais de língua(s), política(s) linguística(s) e política(s) de internacionalização na visão do grupo de pesquisa sobre Políticas Linguísticas e de Internacionalização da Educação Superior (GPLIES). Revista Leitura, v. 1, n. 83, p. 107-127, 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2317-9945.202483.107-127. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/18021. Acesso em: 22 out. 2025.
SANTOS, F. S.; ALMEIDA FILHO, N. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária e sociedade do conhecimento. Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra; Brasília: Editora UnB, 2012.
SANTOS, L. N. A.; SANTOS, E. M. Internacionalização, educação de qualidade e redução de desigualdades: alguns apontamentos ao sul. Revista de Estudos de Cultura, São Cristóvão (SE), v. 10, n. 25, p. 91-110, 2024. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v10i25.21209. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revec/article/view/21209. Acesso em: 22 out. 2025.
SILVA, N. S. M.; SANTOS, E. M. Planning English Courses for internationalization within Languages Without Borders at UFS. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 62, p. 376-387, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/01031813v62220238666407. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/XXVpvk9TPZ7GqPYPjtLc56q. Acesso em: 22 out. 2025.
SOUSA SANTOS, B. Descolonizar la universidad: el desafío de la justicia cognitiva global. Buenos Aires, Clacso, 2021.
SOUZA, V. V. S.; CORDULA, M. S. M.; PAULA, V. A. F.; MORAES FILHO, W. B. De concepções a práticas de internacionalização: o caso do Programa de Formação para Internacionalização (PROINT-UFU). In: CHAGAS, L. A.; COELHO, J. P. P. (org.). Estudos Linguísticos e Internacionalização na Educação Superior: transdisciplinaridades, inovações e práxis. Cassilândia, MS: Fundação Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, CLUEMS|UUC, 2023.
SOUZA, V. V. S.; FREIRE JUNIOR, J. C. Internacionalização em casa nas instituições de ensino superior brasileiras: mapeando um caminho. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, e1855, 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-55. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/74610. Acesso em: 22 out. 2025.
UNESCO. Conferência Mundial sobre o Ensino Superior: As novas dinâmicas do Ensino Superior e Pesquisas para a Mudança e o Desenvolvimento Social. Paris, jul. 2009. Disponível em: http://aplicweb.feevale.br/site/files/documentos/pdf/31442.pdf. Acesso em: 15 mar. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Araújo Chagas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).














1.png)


