The grotesque and the poetry of Vinicius de Moraes

Authors

  • Daniel Gil Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v19n12017p89-109

Keywords:

Grotesque, Poetry, Vinicius de Moraes

Abstract

Even though Vinicius de Moraes may be a poet celebrated for his amorous verse, there is another side to his work, a strange and prolific facet still largely unexplored by researchers. It is evident how much of his verse leans towards the anomalous, the ugly, the foul, and the putrid. In this sense de Moraes is, in the 20th century, the greatest heir of the grotesque poetry we find in authors such as Cruz e Sousa and Augusto dos Anjos. At other times, this vein runs into the spontaneous laughter of nonsense, as well as gluttony, eschathology, and incorrectness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Gil, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ
    Doutorando em Literatura Brasileira pela UFRJ. Secretário Executivo da Superintendência Geral de Políticas Estudantis/Gabinete do Reitor (SuperEst/UFRJ) – Rio de Janeiro – Brasil. E-mail: danielgil@danielgil.com.br.

References

ANJOS, A. dos. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2013.

BARTHES. R. Mitologias. Trad. de Rita Buongermino, Pedro de Souza e Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

BATAILLE, G. O erotismo. Trad. Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BAUDELAIRE, C. As flores do mal. Trad. Ivan Junqueira. Edição bilíngue. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

______. Escritos sobre arte. Trad. Plínio Augusto Coelho. São Paulo: Imaginário, 1998.

______. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

CANDIDO, A. A poesia pantagruélica. In: ______. O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993.

______. Um poema de Vinicius de Moraes. In: MORAES, Vinicius de. Poemas, sonetos e baladas/ Pátria minha. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. p. 159-162.

CAROLLO, C. L. Decadentismo e simbolismo no Brasil: crítica e poética. Brasília: Livros Técnicos e Científicos; INL; MEC, 1980. p. 142-143.

CROWLEY, A. O livro de Thoth. São Paulo: Anubis; Madas, 2000.

CRUZ E SOUSA. Obra completa. Rio de Janeiro: Aguilar, 1961.

ECO, U. (Org.). História da beleza. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2013.

______. (Org.). História da feiura. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2014.

FERRAZ, E. Um poeta entre a luz e a sombra. Revista Língua Portuguesa, São Paulo, 27 jan. 2008.

GUIMARÃES, B. Elixir do pajé: poemas de humor, sátira e escatologia. São Paulo: Hedra, 2011.

GULLAR, F. Augusto dos Anjos ou a vida e morte nordestina. In: ANJOS, A. dos. Toda a poesia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

HUGO, V. Do grotesco e do sublime: tradução do prefácio de Cromwell. Trad. e notas de Célia Barrentini. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KAFKA, F. Na colônia penal. In: ______. Essencial Franz Kafka. Sel., intr., e trad. de Modesto Carone. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2011.

KAYSER, W. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2009.

MARINETTI, F. T. Teoria e invenzione futurista. Milão: Mondadori, 1968.

MATTOS, G. Obra poética. Ed. de James Amado, prep. e notas de Emanuel de Araújo. Rio de Janeiro: Record, 1992.

MORAES, Vinicius de. Forma e exegese. Rio de Janeiro: Pongetti, 1935.

______. Ariana, a mulher. Rio de Janeiro: Pongetti, 1936.

______. Novos poemas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1938.

______. Poemas, sonetos e baladas: com 22 desenhos de Carlos Leão. São Paulo: Gaveta, 1946.

______. Antologia poética. Rio de Janeiro: A Noite, 1954.

______. Para viver um grande amor. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1962.

______. Roteiro lírico e sentimental da cidade do Rio de Janeiro, e outros lugares por onde passou e se encantou o poeta. Apresentação e textos adic. por José Castello. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

______. Poemas esparsos. Sel. e org. de Eucanaã Ferraz. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

______. Esparsos. Livro de sonetos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

RABELAIS, F. Gargântua. Trad. Aristides Lobo. São Paulo: Atena, 1957.

ROSENFELD, A. A visão grotesca. In: ______. Texto/contexto. São Paulo: Perspectiva, 1985.

SECCHIN, A. C. Os caminhos de uma estreia. In: MORAES, Vinicius de. O caminho para a distância. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. p. 75-80.

SILVA SANTOS, F. R. da. Lira dissonante: considerações sobre aspectos do grotesco na poesia de Bernardo Guimarães e Cruz e Sousa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

SCHLEGEL, F. Conversa sobre poesia e outros fragmentos. Trad., prefácio e notas de Victor-Pierre Stirnimann. São Paulo: Iluminuras, 1994.

Published

03-07-2017

Issue

Section

Original articles

How to Cite

GIL, Daniel. The grotesque and the poetry of Vinicius de Moraes. Revista Vértices, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 89–109, 2017. DOI: 10.19180/1809-2667.v19n12017p89-109. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/7555.. Acesso em: 22 jul. 2024.