Practice of phonological intervention associated to reading in learning difficulties

Authors

  • Andreza do Vale Gonçalves Universidade Federal Fluminense (UFF), Nova Friburgo/RJ
  • Cláudia da Silva Universidade Federal Fluminense (UFF), Nova Friburgo/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p355-367

Keywords:

Learning, Reading, Child Development, Speech, Language and Hearing Sciences, Education

Abstract

Learning difficulties are a relevant theme in formal education, motivating research to identify and intervene in school failure, as one considers the vulnerability of education and the effects of learning. The aim of the study was to compare the effectiveness of a phonological intervention associated with reading in students with and without learning difficulties. Participants were 20 students from the 3rd year of a public elementary school, distributed in GI – 10 students without learning difficulties, and GII – 10 students with learning difficulties. The evaluation was based on the Cognitive-Linguistic Skills Assessment Protocol and the Reading Comprehension Protocol. For intervention, the Phonological Intervention Program and Reading Training was used. Results show significant performance for GI and GII in intragroup comparison for pre and post-testing. This indicates that the phonological intervention associated with reading training was beneficial to students with and without learning disabilities, presenting averages of superior performance in post-testing. We conclude that the phonological intervention associated with reading training improved the performance of skills necessary for literacy in students with and without learning disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andreza do Vale Gonçalves, Universidade Federal Fluminense (UFF), Nova Friburgo/RJ
    Bacharela em Fonoaudiologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF) – Nova Friburgo/RJ – Brasil. E-mail: andrezag_ouverney@hotmail.com.
  • Cláudia da Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Nova Friburgo/RJ
    Doutora em Educação (2013) pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FFC/UNESP). Fonoaudióloga Pesquisadora do Laboratório de Investigação dos Desvios da Aprendizagem (LIDA) do Departamento de Fonoaudiologia FFC/UNESP. Docente do Departamento de Formação Específica em Fonoaudiologia (FEF/UFF) – Nova Friburgo/RJ – Brasil. E-mail: claudiasilvafono@yahoo.com.br.

References

ANASTASIOU, D.; PROTOPAPAS, A. Difficulties in lexical stress versus difficulties in segmental phonology among adolescents with dyslexia. Scientific Studies of Reading, v. 19, n. 1, p. 31-50, 2015. DOI: http://10.1080/10888438.2014.934452.9

ANTUNES, L. G.; FREIRE, T.; CRENITTE, P. A. P. Programa de remediação fonológica em escolares com sinais de risco para dificuldades de aprendizagem. Distúrbios da Comunicação, Campinas, v. 25, n. 2, p. 225-36, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/download/20049/16979. Acesso em: 2019.

ARAVENA, S. et al. A lab-controlled simulation of a letter–speech sound binding deficit in dyslexia. Journal of Experimental Child Psychology, v. 115, n. 4, p. 691-707, 2013. DOI: http://10.1016/j.jecp.2013.03.009.

BRASIL. Ministério da Educação. Portal do MEC. Elementos Conceituais e Metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php. Acesso em: 22 nov. 2018.

CALET, N. et al. Suprasegmental phonology development and reading acquisition: a longitudinal study. Scientific Studies of Reading, v. 19, n. 1, p. 51-71, 2015. DOI: http://10.1080/10888438.2014.976342.

CAPELLINI, S. A.; SMYTHE, I.; SILVA, C. Protocolo de Avaliação de Habilidades Cognitivo-Linguísticas: Livro do profissional e do professor. Ribeirão Preto, MG: Book Toy Editorial, 2012.

CLAY, M. M. The early detection of reading difficulties. Oxford: Ed. Heinemann, 1985.

CUNHA, V. L. O.; CAPELLINI, S. A. PROCOMLE: Protocolo de Avaliação da Compreensão leitora. Ribeirão Preto, MG: Book Toy Editorial, 2014.

CUNHA, V. L. O.; MARTINS, M. A.; CAPELLINI, S. A. Relação entre Fluência e Compreensão Leitora em Escolares com Dificuldades de Aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 33, p. 1-8, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e33314

GERMANO, G. D.; PINHEIRO, F. H.; CAPELLINI, S. A. Desempenho de escolares com dislexia: programas de intervenção metalinguística e de leitura. Psicologia e Argumento, v. 31, n. 72, p. 11-22, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/114896. Acesso em: 2019.

GODOY, D. M. A. Aprender a escrever: contribuição das habilidades de consciência fonêmica, nomeação seriada rápida e memória de trabalho. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 4, p. 2558-75, 2016. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp4.9209.

HÄMÄLÄINEN, J. A. et al. Event-related potentials to tones show differences between children with multiple risk factors for dyslexia and control children before the onset of formal reading instruction. International Journal of Psychophysiology, v. 95, n. 2, p. 101-12, 2015. DOI: http://10.1016/j.ijpsycho.2014.04.004.

JUNQUEIRA, S. Coleção Estrelinha. São Paulo: Editora Ática, 1995.

LAWTON, T. Improving Dorsal Stream Function in Dyslexics by Training Figure/Ground Motion Discrimination Improves Attention, Reading Fluency, and Working Memory. Frontiers in Human Neuroscience, v. 10, p. 397, 2016. DOI: http://10.3389/fnhum.2016.00397

LYSTER, S. A. H.; LERVAG, A. O.; HULME, C. Preschool morphological training produces long-term improvements in reading comprehension. Reading and Writing, v. 29, n. 6, p. 1269-88, 2016. DOI: http://10.1007/s11145-016-9636-x.

MÄNNEL, C. et al. Phonological abilities in literacy-impaired children: Brain potentials reveal deficient phoneme discrimination, but intact prosodic processing. Developmental Cognitive Neuroscience, v. 23, p. 14-25, 2017. DOI: http://10.1016/j.dcn.2016.11.007.

MILLER, A. C. et al. Behavioral attention: a longitudinal study of whether and how it influences the development of word reading and reading comprehension among at-risk readers. Journal of Research Educational Effectiveness, v. 7, n. 3, p. 232-49, 2014. DOI: http://10.1080/19345747.2014.906691

MOLL, K. et al. Cognitive mechanisms underlying reading and spelling development in five European orthographies. Journal Learning and Instruction, v. 29, p. 65-77, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.09.003.

MONTEIRO, S. M.; SOARES, M. Processos cognitivos na leitura inicial: relação entre estratégias de reconhecimento de palavras e alfabetização. Educação e Pesquisa, v. 40, n. 2, p. 449-66, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022014005000006

MOTA, M. M. P. E. Um olhar crítico sobre os testes de compreensão de leitura. Avaliação psicológica, v. 14, n. 3, p. 347-51, 2015. DOI: http://10.15689/ap.2015.1403.06.

NOBRE, A. P.; SALLES, J. F. O papel do processamento léxico-semântico em modelos de leitura. Arquivo brasileiro de psicologia, v. 66, n. 2; p. 128-42, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-52672014000200010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2019.

OLIVEIRA, A. M.; GERMANO, G. D.; CAPELLINI, S. A. Desempenho de escolares em provas de processo de identificação de letras e do processo léxico. Revista CEFAC, v. 18, n. 5, p. 1121-32, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201618523315.

ROSAL, A. G. C. et al. Contribuições da consciência fonológica e nomeação seriada rápida para a aprendizagem inicial da escrita. Revista CEFAC, v. 18, n. 1, p. 74-85, 2016. DOI: http://10.1590/1982-0216201618110315.

ROTTA, N.T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R.S. Transtornos da aprendizagem: Abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SANTOS, A. A. A. et al. Effectiveness of an intervention program for linguistics skill development. Paidéia, Ribeirão Preto, MG, v. 27, n. 67, p. 37-45, 2017. DOI: http://10.1590/1982-43272767201705.

SANTOS, M. J.; BARRERA, S. D. Impacto do treino em habilidades de consciência fonológica na escrita de pré-escolares. Psicologia Escolar Educacional, v. 21, n. 1, p. 93-102, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2017/02111080.

SILVA, C.; CAPELLINI, S. A. Programa de Remediação Fonológica. São José dos Campos: Pulso Editorial, 2011.

SILVA, N. S. M.; CRENITTE, P. A. P. Desempenho de crianças com risco para dificuldade de leitura submetida a um programa de intervenção. CoDAS, São Paulo, v. 28, n. 5, p. 517-25, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015274.

SNOWLING, M. J.; HULME, C. Interventions for children’s language and literacy difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders, University of York, v. 47, n. 1, p. 27-34, 2012. DOI: http://10.1111/j.1460-6984.2011.00081.

SOUSA, V.; RUEDA, F. J. M. The relationship between perceptual motor skills and attention. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 27, n. 66, p. 24-32, 2017. DOI: http://10.1590/1982-43272766201704.

Published

04-08-2020

Issue

Section

Original articles

How to Cite

GONÇALVES, Andreza do Vale; DA SILVA, Cláudia. Practice of phonological intervention associated to reading in learning difficulties. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 355–367, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p355-367. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/14296.. Acesso em: 22 jul. 2024.