Augmented Reality app for the teaching of Technical Drawing in Vocational and Technological Education

Authors

  • Thiago Moreira Beck Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Aline Couto da Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p224-240

Keywords:

Mobile apps, Technical Drawing, Augmented Reality

Abstract

Technical Drawing is an important content in several courses in Vocational and Technological Education. However, in the pedagogical process related to the theme, students' difficulties are observed in the representation of three-dimensional objects due to the limited development of spatial vision. Thus, it is considered that Augmented Reality contributes to educational actions related to spatial perception and that the use of applications aids to teaching and learning. Therefore, the objective of this work is to describe how the authors developed an Augmented Reality mobile application that aims at facilitating students' understanding of Technical Drawing, as it is a tool that helps the pedagogical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thiago Moreira Beck, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
    Graduado em Arquitetura e Urbanismo pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (2010). Mestrando no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: thiago@grupoedro.com.
  • Aline Couto da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Arquitetura pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: acosta@iff.edu.br.  

References

ADÁNEZ, G.; VELASCO, A. D. Construção de um teste de visualização a partir da psicologia cognitiva. Aval. psicol., Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 39-47, jun. 2002. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712002000100005 &lng=pt&nrm =isso. Acesso em: 1 nov. 2019.

AKÇAYIR, M.; AKÇAYIR, G. Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, v. 20, p. 1-11, nov. 2016. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X16300616?via%3Dihub. Acesso em: 1 nov. 2019.

AZUMA, R. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6, p. 355-385, 4 ago. 1997. Disponível em: https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 17, de 28 de dezembro de 2009. Brasília, 2009. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download /legislacao/PortariaNormativa_17MP.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

CARMIGNIANI, J.; FURHT, B. Augmented Reality: An Overview. In: FURHT, B. (ed.). Handbook of Augmented Reality. New York, NY: Springer New York, 2011. p. 3-46.

ELERO, M. R. Desenvolvimento de software aplicado ao ensino de Engenharia Elétrica utilizando Unity 3D. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Elétrica) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2018.

FRENCH, T. E.; VIERCK, C. J. Desenho Técnico e Tecnologia Gráfica. São Paulo: Globo, 1999.

GARCÍA, D. S. P. et al. Diretrizes para o Desenvolvimento de um Sistema Avançado para Estudos e Projetos Viários: o conceito BIM na construção da plataforma SAEPRO. 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/saepro/wp-content/uploads/2018/11/ESTRADAS-BIM.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

GOMBRICH, E. H.; CABRAL, Á. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

GONZÁLEZ, N. A. A. How to Include Augmented Reality in Descriptive Geometry Teaching. Procedia Computer Science, v. 75, p. 250-256, 2015.

GUTIERREZ, A. Visualization in 3–Dimensional Geometry: in search of a framework. In: PROCEEDINGS OF 20TH PME CONFERENCE FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 1., jul. 1996, Valencia. Valencia: Dept. de Didàctica de la Matemática, Universitat de València, 1996. p. 3-19.

KIELTY, J. Android vs iOS marketshare Brazil. In: DeviceAtlas. 9 set. 2019. Disponível em: https://deviceatlas.com/blog/android-v-ios-market-share#brazil. Acesso em: 13 set. 2019.

LOPES, L. M. D. et al . Inovações Educacionais com o Uso da Realidade Aumentada: uma Revisão Sistemática. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 35, e197403, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982019000100403&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 jun. 2020.

MACEDO, S. DA H. Uso de técnicas de realidade aumentada no processo de ensino-aprendizagem de eletromagnetismo. 2011. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, 2011.

MARTÍN-GUTIÉRREZ, J. et al. Augmented reality to promote collaborative and autonomous learning in higher education. Computers in Human Behavior, n. 51, p. 752-761, 2014.

MILGRAM, P.; KISHINO, F. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information Systems. v. E77-D, n. 12, 1994.

MONTENEGRO, G. Inteligência Visual e 3-D: Compreendendo conceitos básicos da Geometria Espacial. São Paulo: Editora Edgar Blucher, 2005.

OLIVEIRA, M. P.; SILVA, F. P. Use of Virtual Reality and Augmented Reality in Learning Objects: a case study for technical drawing teaching. International journal of education and research [recurso eletrônico], v. 7, n. 1, p. 21-32, Jan. 2019.

PINHEIRO, W. F. Representação gráfica no SketchUp como auxílio a prática projetual de arquitetura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE GEOMETRIA DESCRITIVA E DESENHO TÉCNICO, 21.; INTERNATIONAL CONFERENCE ON GRAPHICS ENGINEERING FOR ARTS AND DESIGN, 10., 2013, Florianópolis, SC. Anais […]. Florianópolis, SC: Editora do CCE (UFSC), 2013. Disponível em: http://wright.ava.ufsc.br/~grupohipermidia/graphica2013/trabalhos/REPRESENTACAO%20GRAFICA%20NO%20SKETCHUP%20COMO%20AUXILIO%20A%20PRATICA%20PROJETUAL%20DE%20ARQUITETURA%20-%20C%C3%B3pia.pdf. Acesso em: 23 set. 2019.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizon, MCB University Press, v. 9, n. 5, p. 6, 2001.

RIZOV, D. T.; RIZOVA, E. Augmented reality as a teaching tool in higher education. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, v. 3, p. 7-16, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5109026.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

SCORTEGAGNA, L.; GONÇALVES, F. Utilização de Realidade Aumentada na Otimização do Ensino-Aprendizagem de Desenho Técnico na Engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA E 1º SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 46., 2018, Salvador, BA. Anais […]. Salvador, BA: 2018. Disponível em: http://www.abenge.org.br/sis_submetidos.php?acao=abrir&evento =COBENGE18&codigo=COBENGE18_00046_00001597.pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.

SILVA, A. et al. Desenho Técnico Moderno. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

SULZ, A. R.; TEODORO, A. Evolução do Desenho Técnico e a divisão do trabalho industrial: entre o centro e a periferia mundial. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 27, p. 93-109, set. 2014. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rle/n27/n27a07.pdf. Acesso em: 1 nov. 2019.

TRINCHÃO, G. M. C.; OLIVEIRA, L. R. A História contada a partir do desenho. In: GRAPHICA, 1998, Bahia. Anais […]. Feira de Santana, BA: 1998. Disponível em: http://www2.uefs.br/msdesenho/docs/historia-contada-a-partir-do-desenho.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.

VALENTE, J. A. Informática na Educação: conformar ou transformar a escola. Revista Perspectiva, Florianópolis, UFSC, CED, NUP, n. 24, p. 41-49, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/10703/10207. Acesso em: 1 nov. 2019.

Published

30-07-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: "Tecnologias Digitais na Educação: estratégias inovadoras"

How to Cite

BECK, Thiago Moreira; COSTA, Aline Couto da. Augmented Reality app for the teaching of Technical Drawing in Vocational and Technological Education. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 224–240, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p224-240. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15406.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)