Qualif and digital games that support the teaching and learning of software quality

Authors

  • Maria Alcileia Alves Rocha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Higor Barboza Hermes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Aline Alves Moreno Cantiliere Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Luana Mendes Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p181-207

Keywords:

Teaching and learning, Software Quality, Serious games, Digital game, Electronic game

Abstract

This paper discusses the training of IT undergraduates and professionals to develop quality software which include skills and competences on software quality. Given that the software quality discipline involves extensive theoretical content, strategies to motivate and provide student learning, such as the use of digital games, are crucial. This paper aims at presenting the Qualif software and its comparison with 14 other digital games that support the teaching and learning of software quality. The games were identified using systematic literature mapping. The comparison was based on a tailored taxonomy for educational serious games. The results showed that Brazil is one of the main countries where research in the area of games to the discipline of software quality is carried out. In addition, the research evidenced namely genres, platforms, characteristics and assessment methods applied to the selected games.

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Author Biographies

  • Maria Alcileia Alves Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Mestre em Engenharia de Produção (UENF). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: aalves@iff.edu.br.
  • Higor Barboza Hermes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Bacharel em Sistemas de Informação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: higorbhermes@gmail.com.
  • Aline Alves Moreno Cantiliere, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Bacharel em Sistemas de Informação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: alinealvesmc@gmail.com.
  • Luana Mendes Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Bacharelanda em Sistemas de Informação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: luana12mendes@gmail.com.

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Published

30-07-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: "Tecnologias Digitais na Educação: estratégias inovadoras"

How to Cite

ROCHA, Maria Alcileia Alves; HERMES, Higor Barboza; CANTILIERE, Aline Alves Moreno; ALVES, Luana Mendes. Qualif and digital games that support the teaching and learning of software quality. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 181–207, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p181-207. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15407.. Acesso em: 22 jul. 2024.