From UNED Macaé to the Fluminense Federal Institute of Education, Science and Technology Campus Macaé

Authors

  • Henrique Barreiros Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ
  • Juliana Gomes da Rocha Barreiros Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n32020p437-446

Keywords:

Federal Fluminense Institute, History, Education

Abstract

This work aims to commemorate the creation and implementation of the Federal Fluminense Institute, in the city of Macaé. To this end, it discusses the historical path, from the signing, by Nilo Peçanha, of Decree No. 7566, in 1909, which created the Schools of Apprentices and Craftsmen, highlighting the school installed in Campos dos Goytacazes-RJ, until its transformation into Federal Institute of Education, Science and Technology, through Law No. 11,892 / 2008, discussing the social, political and economic aspects related to its creation and establishment in the municipality, as well as its impacts on the local and adjacent communities. This approach aims to bring elements related to institutional and regional identity to the academic community, encouraging future work on the theme. The research takes place through the retrieval of information related to the theme, using as source articles, information from the institution itself and some news from the local newspaper “O Debate”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Henrique Barreiros Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ
    Bacharelado em Biblioteconomia (UNIRIO), Licenciatura e bacharelado em História (UGF). Cursando mestrado acadêmico no programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades (PPCULT), vinculado ao Instituto de Arte e Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense (UFF) – Niterói/RJ – Brasil. E-mail: henriquebarreirosalves@gmail.com.
  • Juliana Gomes da Rocha Barreiros Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Macaé/RJ
    Bacharel em Direito pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Servidora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Macaé/RJ - Brasil. E-mail: julianagrb.alves@gmail.com.

References

ALVES, H. B. et al. A construção do Instituto Federal Fluminense campus Macaé e sua relação com a história macaense. Cadernos de Extensão do Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ, v. 2, p. 81-109, 2016.

BRASIL. Lei n° 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 30 dez. 2008.

BRASIL. Lei n° 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 jul. 2004.

BRASIL. Lei n° 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Official, [s. l.], 26 set. 1909.

CARVALHO, M. S.; SANTO, A. O. C. Educação profissional na década de 1990: institucionalidades e interfaces com a reforma do ensino médio de 2017. In: COLÓQUIO NACIONAL, 4.; COLÓQUIO INTERNACIONAL, 2017, Natal. Anais […]. Natal: IFRN, 2017.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (Campus Macaé). Histórico. Macaé, RJ, 2015a. Disponível em: http://portal1.iff.edu.br/nossos-campi/macae/apresentacao-1. Acesso em: 5 abr. 2020.

INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. [IFF em números. Campos dos Goytacazes, 2020]. Disponível em: http://iffemnumeros.iff.edu.br/. Acesso em: 6 abr. 2020.

INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Reitoria. Assessoria de Comunicação. Apresentação [dos campi do IFFluminense]. Campos dos Goytacazes, RJ, 2015b. Disponível em: http://portal1.iff.edu.br/conheca-o-iffluminense/apresentacao. Acesso em: 5 abr. 2020.

LOBO JUNIOR, D. T. et al. Macaé: síntese geo-histórica. Rio de Janeiro: 100 Artes Publicações, 1990.

O DEBATE. Macaé: Jornal o Debate, 1983-1996.

OMETTO, A. M. H.; FURTUOSO, M. C. O.; SILVA, M. V. da. Economia brasileira na década de oitenta e seus reflexos nas condições de vida da população. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 29, n. 5, p. 403-414, Oct. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101995000500011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jun. 2020.

PACHECO, E. Os Institutos Federais uma revolução na educação profissional e tecnológica. [S. l.: s. n.: 2008?]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/insti_evolucao.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.

SANTAFÉ, M. Escola Técnica Federal, um presente de US$ 3,6 milhões da Petrobrás para Macaé. O Debate, Macaé, 29 jul. 1993a. Suplemento Especial.

SANTAFÉ, M. Macaé comemora 180 anos inaugurando Escola Técnica. O Debate, Macaé, 30 jul. 1993b. p. 2.

Published

28-11-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: “Pensar e Fazer a Cidade: Educação e Desenvolvimento Local”

How to Cite

ALVES, Henrique Barreiros; ALVES, Juliana Gomes da Rocha Barreiros. From UNED Macaé to the Fluminense Federal Institute of Education, Science and Technology Campus Macaé. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 437–446, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n32020p437-446. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15527.. Acesso em: 22 jul. 2024.