From UNED Macaé to the Fluminense Federal Institute of Education, Science and Technology Campus Macaé
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n32020p437-446Keywords:
Federal Fluminense Institute, History, EducationAbstract
This work aims to commemorate the creation and implementation of the Federal Fluminense Institute, in the city of Macaé. To this end, it discusses the historical path, from the signing, by Nilo Peçanha, of Decree No. 7566, in 1909, which created the Schools of Apprentices and Craftsmen, highlighting the school installed in Campos dos Goytacazes-RJ, until its transformation into Federal Institute of Education, Science and Technology, through Law No. 11,892 / 2008, discussing the social, political and economic aspects related to its creation and establishment in the municipality, as well as its impacts on the local and adjacent communities. This approach aims to bring elements related to institutional and regional identity to the academic community, encouraging future work on the theme. The research takes place through the retrieval of information related to the theme, using as source articles, information from the institution itself and some news from the local newspaper “O Debate”.Downloads
References
ALVES, H. B. et al. A construção do Instituto Federal Fluminense campus Macaé e sua relação com a história macaense. Cadernos de Extensão do Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ, v. 2, p. 81-109, 2016.
BRASIL. Lei n° 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 30 dez. 2008.
BRASIL. Lei n° 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 jul. 2004.
BRASIL. Lei n° 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Official, [s. l.], 26 set. 1909.
CARVALHO, M. S.; SANTO, A. O. C. Educação profissional na década de 1990: institucionalidades e interfaces com a reforma do ensino médio de 2017. In: COLÓQUIO NACIONAL, 4.; COLÓQUIO INTERNACIONAL, 2017, Natal. Anais […]. Natal: IFRN, 2017.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (Campus Macaé). Histórico. Macaé, RJ, 2015a. Disponível em: http://portal1.iff.edu.br/nossos-campi/macae/apresentacao-1. Acesso em: 5 abr. 2020.
INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. [IFF em números. Campos dos Goytacazes, 2020]. Disponível em: http://iffemnumeros.iff.edu.br/. Acesso em: 6 abr. 2020.
INSTITUTO Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Reitoria. Assessoria de Comunicação. Apresentação [dos campi do IFFluminense]. Campos dos Goytacazes, RJ, 2015b. Disponível em: http://portal1.iff.edu.br/conheca-o-iffluminense/apresentacao. Acesso em: 5 abr. 2020.
LOBO JUNIOR, D. T. et al. Macaé: síntese geo-histórica. Rio de Janeiro: 100 Artes Publicações, 1990.
O DEBATE. Macaé: Jornal o Debate, 1983-1996.
OMETTO, A. M. H.; FURTUOSO, M. C. O.; SILVA, M. V. da. Economia brasileira na década de oitenta e seus reflexos nas condições de vida da população. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 29, n. 5, p. 403-414, Oct. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101995000500011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jun. 2020.
PACHECO, E. Os Institutos Federais uma revolução na educação profissional e tecnológica. [S. l.: s. n.: 2008?]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/insti_evolucao.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.
SANTAFÉ, M. Escola Técnica Federal, um presente de US$ 3,6 milhões da Petrobrás para Macaé. O Debate, Macaé, 29 jul. 1993a. Suplemento Especial.
SANTAFÉ, M. Macaé comemora 180 anos inaugurando Escola Técnica. O Debate, Macaé, 30 jul. 1993b. p. 2.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Henrique Barreiros Alves, Juliana Gomes da Rocha Barreiros Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).