Network between local government and universities: the formation of the Macaé Observatory in the interinstitutional and intersectoral collaborative context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n32020p412-428

Keywords:

Local Government, Universities, Cooperation, Macaé City Observatory

Abstract

One of the main arrangements that aim to guarantee the Universities social integration is through networks. In Macaé, a city in the interior of the Rio de Janeiro State, the local government encouraged the scientific potential with cooperation between the various Higher Education Institutions (HEIs) located in the region, through the implementation of the Macaé City Observatory. This article aims to discuss the creation of an interinstitutional and intersectoral study and research center, with shared spaces for analysis and reflection. For that were opted for a practical research on the history of the nucleus for the intervention purpose. It was possible to verify that the sharing of physical spaces and the production of knowledge about different points of view occur with political, ideological, varied knowledge clashes, with the possibility of advances, sometimes inherent in the dialogue between people and institutions. In this process, it was noticed the incorporation of several actors - municipal managers, public agents, professors, students, private institutions representatives and society - streamlining the production and dissemination of knowledge with an emphasis on Macaé and the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giuliano Alves Borges e Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Macaé/RJ
    Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Programa de Mestrado em Administração (PPGAd) da Universidade Federal Fluminense (UFF) e do Instituto de Ciências da Sociedade de Macaé (ICM/UFF) – Macaé/RJ – Brasil. E-mail: giulianoalves@id.uff.br.
  • Scheila Ribeiro de Abreu e Silva, Observatório da Cidade de Macaé, Macaé/RJ
    Mestra em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2013). Coordenadora do Observatório da Cidade de Macaé, na Secretaria Adjunta de Ensino Superior da Prefeitura de Macaé/RJ – Brasil. E-mail: abreu.scheila@gmail.com.
  • Inês Leoneza de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Campus UFRJ - Macaé Professor Aloísio Teixeira, Macaé/RJ
    Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEAN/ UFRJ). Professora Adjunta III em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro/Campus UFRJ - Macaé Professor Aloísio Teixeira, Macaé/RJ - Brasil. Email: ines.leoneza@gmail.com.
  • Luana Silva Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Campus UFRJ - Macaé Professor Aloísio Teixeira - Macaé/RJ
    Doutora em Ciências Nutricionais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Adjunto do curso de Nutrição da Universidade Federal do Rio de Janeiro/Campus UFRJ - Macaé Professor Aloísio Teixeira - Macaé/RJ – Brasil. Email: luananutrir@gmail.com.

References

ALBORNOZ, L. A.; HERSCHMANN, M. Os observatórios ibero americanos de informação, comunicação e cultura: balanço de uma breve trajetória. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, dez. 2006.

BAFFI, M. A. T. Modalidades de pesquisa: um estudo introdutório. 2002. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~clovia/pesq_bI/textos/texto02.pdf Acesso em: 10 nov. 2020.

BALESTRIN, A.; VERSCHOORE, J. R.; REYES-JUNIOR, E. O campo de estudo sobre redes de cooperação interorganizacional no Brasil. Revista de Administração Contemporânea (RAC), Curitiba, v. 14, n. 3, p. 458-477, 2010.

BAUMGARTNER, W. H. Small city and new University: Perspectives and conflicts after the establishment of new public Brazilian universities in small cities. In: CONFERENCE AT THE FRONTIERS OF URBAN, Jan. 2014, Avignon. Proceedings [...]. (Collection Actes Avignon).

BRASIL Lei 9.394/96: LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acesso em: 2020.

CARVALHO, J. Obra completa: história das instituições e pensamento político (1930-1957): Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989.

ÉSTHER, A. B. Universidade: uma “eterna” crise de identidade. 2007. 28f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2007.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

GONÇALVES, N. G. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229-1256, 2015.

GUO. GLOBAL URBAN OBSERVATORY. A Guide to Setting up an Urban Observatory. [S.l.]: United Nations, UN-Habitat, 2015.

HAILA, A. The University of Helsinki as a Developer. In: WIEWEL, W.; PERRY, D. C. (ed.). Global Universities and Urban Development: Case studies and analysis. Cambridge: Lincoln Institute, M.E.Sharpe, 2008.

HUMEREZ, D. C.; JANKEVICIUS, J. V. Evolução histórica do ensino superior no Brasil. Brasília: Conselho Federal de Enfermagem, 2015. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/enfermagem-e-formacao-artigos-cientificos_31492.html. Acesso em: 10 out. 2020.

INOJOSA, R. M. Intersetorialidade e a configuração de um novo paradigma organizacional. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro: FGV, v. 32, n. 2, p. 35-48, mar./abr. 1998.

LIVRO Macaé do caos ao conhecimento. MACAÉ News, 2019. Disponível em: http://macaenews.com.br/noticia/36925-livro-macae-do-caos-ao-conhecimento-esta-disponivel-no-formato-digital. Acesso em: 2020.

LUNDBERG, H.; ANDRESEN, E. Cooperation among companies, universities and local government in a Swedish context. Industrial Marketing Management, v. 41, n. 3, p. 429-437, 2012.

MACAÉ. Prefeitura Municipal de Macaé. Projeto de Criação do Núcleo de Estudo e Pesquisa “Observatório da Cidade”. Macaé: PMM, 2017. p. 03.

MACAÉ. Prefeitura Municipal de Macaé. Projeto de pesquisa “Retrogressão do processo de industrialização da Cadeia Produtiva de Petróleo e Gás”. Macaé: PMM, 2018a. p. 01.

MACAÉ. Prefeitura Municipal de Macaé. Portaria 09/2018: Dispõe sobre a institucionalização do Observatório da Cidade de Macaé. Macaé: PMM, 2018b.

MACDOUGALL, T. Towards Political Inclusiveness: the changing role of local government. In: MURAMATSU, M.; IQBAL, F.; KUME, I. Local government development in Post-War Japan. Oxford: Oxford University Press, 2001.

MALMEGRIN, M. L. Redes públicas de cooperação local. Brasília: Editora UAB/CA, 2010.

MASCARENHAS, C.; FERREIRA, J. J.; MARQUES, C. University–industry cooperation: A systematic literature review and research agenda. Science and Public Policy, v. 45, n. 5, p. 708-718, Oct. 2020. DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scy003.

MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. de. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, p. 269-39, 2009.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à Educação do Futuro. Brasília: Cortez, 2000.

PORTELLA, O. Vocabulário etimológico básico do acadêmico de letras. Letras, Curitiba, v. 33, p. 103-119, 1984.

ROCHA, J. M. C. Universidade como organização: Espaço de pesquisa e formação em crise. Saberes revista eletrônica, v. 2, p. 1-10, 2014.

SAMPAIO, H. Evolução do ensino superior brasileiro, 1808-1990. São Paulo: PMM, Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior, 1991.

SATTERTHWAITE, D. Successful, Safe and Sustainable Cities: Towards a New Urban Agenda. Commonwealth Journal of Local Governance, n. 19, p. 3-18, 2017. DOI: https://doi.org/10.5130/cjlg.v0i19.5446.

SILVA, S. R. A.; FARIA, T. J. P. Migração em Macaé: Impactos da Industrialização no Processo de Urbanização. Vértices/Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 14, n. Especial, p. 112, 2012

SIMON, D. et al. Developing and Testing the Urban Sustainable Development Goal’s Targets and Indicators–a Five-city Study. Environment and Urbanization, v. 28, n. 1, p. 49-63, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/0956247815619865.

SLEUTJES, M. H. S. C. Refletindo sobre os três pilares de sustentação das universidades: ensino-pesquisa-extensão. RAP, Rio de Janeiro, v. 3, n. 33, p. 99-111, 1999.

SOUZA-SANTOS, B. A universidade no século XXI: Para uma Reforma Democrática e Emancipatória da Universidade. Educação, Sociedade & Culturas, n. 23, p. 137-202, 2005.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Desenvolvimento, aprimoramento e consolidação de uma educação nacional de qualidade. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2017-pdf/72071-produto-2-estudo-sobre-organizacao-academica-da-pesquisa-novas-formas- de-ordenamento-e-organizacao-institucional-pdf-1/file. Acesso em: 10 out. 2020.

VIRGINIO, A. S. Conhecimento e sociedade: diálogos impertinentes. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, p. 88-135, 2006.

WASHBOURNE, C.-L. et al. Mobilising knowledge for urban governance: the case of the Gauteng City-region observatory. Urban Research & Practice, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/17535069.2019.1651899.

WUSTEN, H. van der. A warehouse of precious goods. The university in its urban context. In: WUSTEN, H. van der (ed.). The urban university and its identity: Roots, locations, roles. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1998.

Published

27-11-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: “Pensar e Fazer a Cidade: Educação e Desenvolvimento Local”

How to Cite

SILVA, Giuliano Alves Borges e; SILVA, Scheila Ribeiro de Abreu e; SOUZA, Inês Leoneza de; MONTEIRO, Luana Silva. Network between local government and universities: the formation of the Macaé Observatory in the interinstitutional and intersectoral collaborative context. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 412–428, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n32020p412-428. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15920.. Acesso em: 22 nov. 2024.