The conceptions of creativity in the National Common Curricular Base of Portuguese Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p425-436

Keywords:

Creativity, BNCC, Portuguese Language

Abstract

The objective of this paper is to analyze the concepts of creativity that underlie the propositions given by the National Common Curricular Base (BNCC) for the Portuguese Language curricular component. This study is justified by the growing social relevance attributed to creativity and its expression. It begins with the analysis of some concepts and perspectives on the phenomenon of creativity. Following, the occurrences of the term “creativity” and cognates in the BNCC are analyzed, relating its manifestations to the theoretical concepts discussed in the study. Finally, we emphasize that, despite the frequent use of terms such as “creative”, in the Portuguese Language sections of the BNCC, we do not find a systematic and critical approach to the theme, to the encouragement and development of creativity and creative expression. Creativity is linked, above all, to textual production, especially the construction of fictional narratives. In a socio-historical sense, it is treated in a pragmatic and immediate manner, being present only when demonstrated by results, that is, in the creation of processes and products that meet the demands. The research methodology is based on literature review.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Washington Elias Paes, Universidade Federal Fluminense
    Assistente em administração do Instituto Federal Fluminense Campus Quissamã. Aluno da Graduação em Letras da Universidade Federal Fluminense – Brasil. E-mail: wa.paes97@gmail.com.
  • Carlos Mágno Domás da Silva, Instituto Federal Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Aluno da Graduação em Letras do Instituto Federal Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: carlosdomass@gmail.com.

References

ALENCAR, E. M. L. S. Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. spe, p. 45-49, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722007000500008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 8 jan. 2021.

ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Criatividade: Múltiplas perspectivas. 3. ed. Brasília: Editora UnB, 2003a.

ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. de S. Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 19, n. 1, p. 1-8, abr. 2003b. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722003000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722003000100002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 8 jan. 2021.

ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Inventário de práticas docentes que favorecem a criatividade no ensino superior. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 105-110, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000100013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.

ALMEIDA, J. M. C. Em torno do aspecto criativo da linguagem. ALCEU [on-line], v. 3, n.4, p. 110-122, 2002. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/alceu_n4_Almeida.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.

ALVES, M. L. C. A.; CASTRO, P. F. C. Criatividade: histórico, definições e avaliação. Revista Educação [on-line], v. 10, n. 2, p. 47-58, 2015. Disponível em: http://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/2161/1611. Acesso em: 7 jan. 2021.

AQUINO, V.; SILVA JÚNIOR, J. M. Criatividade e escrita. Revista de Letras [on-line], v. 5, n. 2, p. 54-63, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RL/article/view/4705. Acesso em: 8 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Secretários de Educação. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, 2018.

DALVI, M. Criatividade na BNCC e em pesquisas atinentes à educação literária: indagações e desvelamentos. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 15, n. 2, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.5335/rdes.v15i2.9900. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/9900. Acesso em: 8 jan. 2021.

DIAS, C.; MORAIS, M. F.; BRAGA, A. Representações sobre clima criativo: uma perspectiva de alunos e de professores do ensino básico em escolas públicas e privadas de Portugal. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 1-21, jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n1p1-21. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/7285. Acesso em: 7 jan. 2021.

DUBOIS, J. et al. Dicionário de Linguística. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2014.

GONÇALVES, F. C.; FLEITH, D. S.; LIBORIO, A. C. O. Criatividade em aula: percepção de alunos de dois estados brasileiros. Arq. bras. Psicol. [on-line], v. 63, n. 1, p. 22-30, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672011000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 7 jan. 2021.

MORAES, G. M. L.; ALENCAR, E. M. L. S. Percepção de professores de Língua Portuguesa sobre criatividade em produções textuais discentes. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 743-753, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000400017. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000400743&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.

MUNIZ, L. S.; MARTINEZ, A. M. A expressão da criatividade na aprendizagem da leitura e da escrita: um estudo de caso. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1039-1054, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015041888. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022015000401039&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.

RIBEIRO, O. C.; MORAES, M. C. Criatividade em uma perspectiva transdisciplinar: rompendo crenças, mitos e concepções. Brasília: Liber Livro, 2014.

VIEIRA, C. N. M.; MAIA, M. V. C. M. Criatividade e Educação: possibilidades de um campo de pesquisa. Cadernos de Educação, São Luís, v. 25, n. 4, out./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v25n4p129-146. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/10445. Acesso em: 8 jan. 2021.

Published

01-06-2021

Issue

Section

Review articles

How to Cite

PAES, Washington Elias; SILVA, Carlos Mágno Domás da. The conceptions of creativity in the National Common Curricular Base of Portuguese Language. Revista Vértices, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 425–436, 2021. DOI: 10.19180/1809-2667.v23n22021p425-436. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15943.. Acesso em: 22 jul. 2024.