The conceptions of creativity in the National Common Curricular Base of Portuguese Language
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p425-436Keywords:
Creativity, BNCC, Portuguese LanguageAbstract
The objective of this paper is to analyze the concepts of creativity that underlie the propositions given by the National Common Curricular Base (BNCC) for the Portuguese Language curricular component. This study is justified by the growing social relevance attributed to creativity and its expression. It begins with the analysis of some concepts and perspectives on the phenomenon of creativity. Following, the occurrences of the term “creativity” and cognates in the BNCC are analyzed, relating its manifestations to the theoretical concepts discussed in the study. Finally, we emphasize that, despite the frequent use of terms such as “creative”, in the Portuguese Language sections of the BNCC, we do not find a systematic and critical approach to the theme, to the encouragement and development of creativity and creative expression. Creativity is linked, above all, to textual production, especially the construction of fictional narratives. In a socio-historical sense, it is treated in a pragmatic and immediate manner, being present only when demonstrated by results, that is, in the creation of processes and products that meet the demands. The research methodology is based on literature review.Downloads
References
ALENCAR, E. M. L. S. Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. spe, p. 45-49, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722007000500008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 8 jan. 2021.
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Criatividade: Múltiplas perspectivas. 3. ed. Brasília: Editora UnB, 2003a.
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. de S. Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 19, n. 1, p. 1-8, abr. 2003b. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722003000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722003000100002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 8 jan. 2021.
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Inventário de práticas docentes que favorecem a criatividade no ensino superior. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 105-110, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000100013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.
ALMEIDA, J. M. C. Em torno do aspecto criativo da linguagem. ALCEU [on-line], v. 3, n.4, p. 110-122, 2002. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/alceu_n4_Almeida.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
ALVES, M. L. C. A.; CASTRO, P. F. C. Criatividade: histórico, definições e avaliação. Revista Educação [on-line], v. 10, n. 2, p. 47-58, 2015. Disponível em: http://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/2161/1611. Acesso em: 7 jan. 2021.
AQUINO, V.; SILVA JÚNIOR, J. M. Criatividade e escrita. Revista de Letras [on-line], v. 5, n. 2, p. 54-63, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RL/article/view/4705. Acesso em: 8 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Secretários de Educação. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, 2018.
DALVI, M. Criatividade na BNCC e em pesquisas atinentes à educação literária: indagações e desvelamentos. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 15, n. 2, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.5335/rdes.v15i2.9900. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/9900. Acesso em: 8 jan. 2021.
DIAS, C.; MORAIS, M. F.; BRAGA, A. Representações sobre clima criativo: uma perspectiva de alunos e de professores do ensino básico em escolas públicas e privadas de Portugal. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 1-21, jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n1p1-21. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/7285. Acesso em: 7 jan. 2021.
DUBOIS, J. et al. Dicionário de Linguística. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2014.
GONÇALVES, F. C.; FLEITH, D. S.; LIBORIO, A. C. O. Criatividade em aula: percepção de alunos de dois estados brasileiros. Arq. bras. Psicol. [on-line], v. 63, n. 1, p. 22-30, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672011000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 7 jan. 2021.
MORAES, G. M. L.; ALENCAR, E. M. L. S. Percepção de professores de Língua Portuguesa sobre criatividade em produções textuais discentes. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 743-753, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000400017. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000400743&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.
MUNIZ, L. S.; MARTINEZ, A. M. A expressão da criatividade na aprendizagem da leitura e da escrita: um estudo de caso. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 4, p. 1039-1054, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015041888. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022015000401039&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 7 jan. 2021.
RIBEIRO, O. C.; MORAES, M. C. Criatividade em uma perspectiva transdisciplinar: rompendo crenças, mitos e concepções. Brasília: Liber Livro, 2014.
VIEIRA, C. N. M.; MAIA, M. V. C. M. Criatividade e Educação: possibilidades de um campo de pesquisa. Cadernos de Educação, São Luís, v. 25, n. 4, out./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v25n4p129-146. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/10445. Acesso em: 8 jan. 2021.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).