Characterization of Biology questions in the Rio de Janeiro State and the National High School Entrance Exam
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p461-483Keywords:
Biology, Natural Science, National High School Exam, Rio de Janeiro State Entrance TestAbstract
This study aimed to characterize Biology questions on the National High School Exam and the Rio de Janeiro State University Entrance Test. The topics analyzed in this study were: Introduction to Life, Biochemistry, Cell Biology, Animal Tissues, Living Beings, Compared Anatomy and Physiology, Genetics, Evolution, Ecology and Environmental Sciences, Morphology and Physiology of Vegetables. As a result, we have found 320 Biology questions in the Rio de Janeiro State Entrance Test, between the years 1997 and 2020, and 396 in the National High School Entrance Exam, between the years 1998 and 2019. The Rio de Janeiro State Entrance Test was characterized by the predominance of questions related to the structure and function of the human body, while the National High School Exam was characterized by the predominance of Ecology and Environment issues. As a result, it is expected that this study be useful as a basis for better understanding of the differences between these two higher education assessment tests.Downloads
References
ALMEIDA, M. S. N.; WEBERING, F. I.; SILVA, V. O.; OLIVEIRA, M. C. Acessibilidade e permanência no ensino superior: uma análise sobre inclusão, interculturalidade e inovação pedagógica na UERJ e na UFRJ. Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, MS, v. 8, n. 22, p. 147-159, jan./abr. 2018.
AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia Moderna: Ensino Médio 1. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016a.
AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia Moderna: Ensino Médio 2. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016b.
AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia Moderna: Ensino Médio 3. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016c.
ANDRADE, J. A.; SOUZA, R. D. Análise das questões de Biologia Celular nos vestibulares da UEPG entre 2010 a 2016: implicações para a educação em Ciências e Biologia. Revista Insignare Scientia, v. 1, n. 3, p. 1-14, set./dez. 2018.
ANDRIOLA, W. B. Doze motivos favoráveis à adoção do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) pelas Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 107-126, jan./mar. 2011.
BARROS, A. S. X. Vestibular e ENEM: um debate contemporâneo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 85, p. 1057-1090, out./dez. 2014.
BATISTA, L. N.; ARAÚJO, J. N. A Botânica sob o olhar dos alunos do Ensino Médio. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 8, n. 15, p. 109-120, 2015.
BERNARDO, G.; RODRIGUES, I. C.; DEUSDARÁ, B. A prova de redação como um desafio ético: o caso do vestibular da UERJ. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 45, p. 173-187, maio/ago. 2018.
BORGES, R. M. R.; LIMA, V. M. R. Tendências contemporâneas do ensino de Biologia no Brasil. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 1, p. 165-175, 2007.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, Secretaria de Editoração e Publicações, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 25 mar. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM). Brasília, DF, 2000. 58 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: 24 maio 2020.
BRAZIL. Estados Unidos do. Decreto nº 8.659, de 5 de abril de 1911. Approva a lei Organica do Ensino Superior e do Fundamental na Republica. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-8659-5-abril-1911-517247-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 23 maio 2020.
BRITO, B. R.; GEBARA, M. J. F. Concepções alternativas em Biologia: Uma análise do Exame Nacional do Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindoia, SP. Anais […]. Águas de Lindoia: ABRAPEC, 2015.
CAMARGO, F. P.; SILVA, A. F. G.; SANTOS, A. C. A. A Microbiologia no caderno do aluno e em livros didáticos: análise documental. Revista Iberoamericana de Educación, v. 78, n. 2, p. 41-58, 2018.
CORTEZ, P. A.; SILVA, D. C.; CHAVES, A. L. F. Manual Prático de Morfologia e Anatomia Vegetal. Ilhéus, BA: Editora da UESC, 2016. 92 p.
DIAS, A. C. O. Desembaralhando a Histologia: o jogo como proposta para contribuir com a aprendizagem significativa no ensino de Biologia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., Paraíba, PB, 2020. Anais […]. João Pessoa, PB: UEPB, 2020.
DIAS, L. S. et al. Vestibular e adolescência: perspectivas teóricas e implicações sociopsicológicas. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 18, n. 7/8, p. 625-636, jul./ago. 2008.
DIAS, M. A. S.; NÚÑEZ, I. B.; RAMOS, I. C. O. Dificuldades na aprendizagem dos conteúdos: uma leitura a partir dos resultados das provas de Biologia do vestibular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001 a 2008). Revista Educação em Questão, Natal, v. 37, n. 23, p. 219-243, jan./abr. 2010.
EL-FANI, C. N.; ROQUE, N.; ROCHA, P. L. B. Livros didáticos de Biologia do Ensino Médio: resultados do PNLEM/2007. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 211-240, abr. 2011.
FERREIRA, M. C.; BATISTA, E. S. Os conteúdos de Biologia Celular segundo as provas do ENEM. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 11, p. 88962-88966, nov. 2020.
GOMES, B. M. S. et al. Análise do conteúdo de Genética solicitado no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) de 2009 a 2017. In: OLIVEIRA-JÚNIOR, J. M. B. (org.). Análise Críticas das Ciências Biológicas e da Natureza. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 169-174.
GOMES, N. F. et al. A Botânica nos vestibulares da UECE e no ENEM de 2004-2013. In: EDSON-CHAVES, B.; MENDES, R. M. S.; BOLILLA, O. H.; LUCENA, E. M. P. (org.). Contextualizando e ensino de Botânica e Ecologia. Ponta Grossa: Atena Editora, 2021. p. 27-37.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Provas e Gabaritos. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/provas-e-gabaritos. Acesso em: 3 out. 2019.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Provas e gabaritos. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/provas-e-gabaritos. Acesso em: 22 maio 2020.
LEAL, C. A.; BARBOSA, J. V.; ROÇAS, G. A Genética e seus conteúdos estruturantes na investigação de livros do PNLD 2015. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 6, n. 3, p. 66-91, set. 2016.
LEAL, C. A.; MEIRELLES, R. M. S.; ROÇAS, G. O que estudantes do ensino médio pensam sobre Genética? Concepções discentes baseada na análise de conteúdo. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 5, n. 13, p. 71-86, fev. 2019.
LINHARES, S.; GEWANDSZNAJDER, F. Biologia Hoje: Citologia, Reprodução e Desenvolvimento, Histologia e Origem da Vida. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013a.
LINHARES, S.; GEWANDSZNAJDER, F. Biologia Hoje: Os Seres Vivos. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013b.
LINHARES, S.; GEWANDSZNAJDER, F. Biologia Hoje: Genética, Evolução e Ecologia. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013c.
MACHADO, I. A.; PAURA, S. G. A atuação do assistente social junto aos alunos oriundos do sistema de cotas na UERJ. Revista Ágora: Políticas Públicas e Serviço Social, v. 3, n. 6, p. 1-17, abr. 2007.
MALIMPENSA, G. C.; RINK, J. Conteúdos de Genética nas provas do ENEM: uma análise de dez anos de exame (2005 - 2014). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017.
MANCINI, G. V.; MARQUES-JÚNIOR, A. C.; CINTRA, E. P. Análise dos itens de Biologia presentes no ENEM. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 10., 2017, Sevilla. Anais […]. Sevilla: Universitat Autònoma de Barcelona y la Universitat de València, 2017.
MANCINI, G. V.; MARQUES-JÚNIOR, A. C.; CINTRA, E. P. Caracterização dos itens de Biologia do ENEM de acordo com a Taxonomia de Bloom Revisada: uma experiência com professores do ensino médio. In: MONTEIRO, S. A. S. (org.). Formação Docente: Princípios e Fundamentos 3. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 152-164.
MANZANO, M. E.; LOPES, S. B. C. Conteúdos de Biologia em vestibulares seriados. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p.199-211, jan./abr. 2010.
MIRANDA, L. A. S.; FERREIRA, A. C. F.; DIAS, G. R. M. Análise de conteúdo das questões de Fisiologia Humana da prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias do Exame Nacional do Ensino Médio (1998-2016). Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 2, p. 375-393, 2019.
MONTANARI, T. Histologia: Texto, atlas e roteiro de aulas práticas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016. 229 p.
MOTOKANE, M. T.; TRIVELATO, S. L. F. Reflexões sobre o ensino de ecologia no Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2., 1999, Valinhos, SP. Anais […]. Valinhos, SP: ABRAPEC, 1999.
NASCIMENTO, J. F. M. A Genética se faz presente no vestibular da Universidade Federal de Santa Catarina. 2003. 148 p. Dissertação (Mestrado) - UFSC, Florianópolis, 2003.
PACHECO, R. G.; SOARES, A. M. Acompanhamento temporal dos indicadores da educação básica do município de Arraial do Cabo, Brasil. Vértices, Campos dos Goytacazes/RJ, v. 22, n. 1, p. 18-45, jan./abr. 2020.
PEIXOTO, C. P. (org.). Curso de Fisiologia Vegetal. Cruz das Almas, BA: UFRB, 2020. 218 p.
PORTO, P. R. A.; FALCÃO, E. B. M. Teorias da origem e evolução da vida: dilemas e desafios no Ensino Médio. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 13-30, set./dez. 2010.
RIO DE JANEIRO (Estado). Lei Estadual n° 3.524, de 28 de dezembro de 2000. Dispõe sobre os critérios de seleção e admissão de estudantes da rede pública estadual de ensino em universidades públicas estaduais. Disponível em: https://gov-rj.jusbrasil.com.br/legislacao/90839/lei-3524-00. Acesso em: 25 maio 2020.
RIO DE JANEIRO (Estado). Lei Estadual n° 3.708, de 9 de novembro de 2001. Institui cota de até 40% para as populações negra e parda no acesso à Universidade do Estado do Rio de Janeiro e à Universidade Estadual do Norte Fluminense. Disponível em: https://gov-rj.jusbrasil.com.br/legislacao/90840/lei-3708-01. Acesso em: 25 maio 2020.
ROCHA, F. B.; PLÁCIDO, T. P.; CALDEIRA, A. Proposta didática para o ensino de Ecologia. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN LA DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS Y DE LAS MATEMÁTICAS, 8., 2009, Barcelona. Anais […]. Barcelona: UAB, 2009.
SANTOS, J. M. C. T. Exame Nacional do Ensino Médio: entre a regulação da qualidade do Ensino Médio e o vestibular. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 40, p. 195-205, abr./jun. 2011.
SANTOS, J. S.; CORTELAZZO, A. L. Os conteúdos de Biologia Celular no Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM. Avaliação, Campinas, Sorocaba, SP, v. 18, n. 3, p. 591-612, nov. 2013.
SILVA, D. G.; SILVA, L. A. M. Abordagem dos conteúdos zoológicos numa perspectiva contextualizada, interdisciplinar e multidisciplinar no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Revista Ciência & Ideias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 176-190, jan./abr. 2020.
SILVA, E. S.; ABREU, M. C. Conteúdos de Botânica em provas de ingresso ao ensino superior. Caderno de Pesquisa, série Biologia, v. 25, n. 3. p. 77-85, 2014.
SILVA, L. A. S.; SOUSA, T. T.; CARVALHO, C. V. M. Categorização das temáticas de biologia no ENEM no período de 2012 a 2016. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais […]. Natal: ABRAPEC, 2019.
SILVEIRA, F. L.; BARBOSA, M. C. B.; SILVA, R. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): Uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 1, p. 1-5, 2015.
SODRÉ-NETO, L.; MEDEIROS, A. D. Considerações sobre contextualização e interdisciplinaridade na abordagem da Microbiologia no novo Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Revista Ciência & Ideias, v. 9, n. 1, p. 88-100, 2018.
SOLNER, T. B.; FERNANDES, L. S.; FANTINEL, L. O ensino de Bioquímica: uma investigação com professores da rede pública e privada de ensino. Revista Thema, v. 17, n. 4, p. 899-911, 2020.
STADLER, J. P.; HUSSEIN, F. R. G. S. O perfil das questões de Ciências Naturais do novo ENEM: interdisciplinaridade ou contextualização? Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 391-402, 2017.
UERJ. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Plano de Desenvolvimento Institucional. Rio de Janeiro, RJ, 2014. 181 p. Disponível em: https://www.uerj.br/wp-content/uploads/2017/10/PDI_UERJ_25_ MARCO2015.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.
UERJ. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Projeto Pedagógico Institucional. Rio de Janeiro, RJ, 2015. 8 p. Disponível em: https://www.uerj.br/wp-content/uploads/2017/10/PPI_Uerj2015.pdf. Acesso em: 24 maio 2020.
UERJ. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Vestibular UERJ. Disponível em: https://www.vestibular.uerj.br/. Acesso em: 22 maio 2020a.
UERJ. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Vestibular Estadual: Provas, Gabaritos e Padrões de Resposta. Disponível em: http://www.vestibular.dsea.uerj.br/portal_vestibular_uerj/busca_rapida/provas _e_gabaritos.html. Acesso em: 23 maio 2020b.
UNICAMP. UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Leonardo da Vinci, o desbravador do corpo humano. Jornal da Unicamp, Campinas, ano 2013, n. 568, p. 4, 29 jul. a 4 ago. 2013. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/sites/default/files/jornal/paginas/ju_568_pagina_04_0.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.
VIEIRA, F. S.; ZUCON, M. H.; SANTANA, W. S. Análise dos conteúdos de paleontologia nos livros didáticos de Biologia e nas provas de vestibular da UFS e do ENEM. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 4., 2010, Sergipe. Anais […]. Sergipe: ALB, 2010.
VIGGIANO, E.; MATTOS, C. O desempenho de estudantes no ENEM 2010 em diferentes regiões brasileiras. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 237, p. 417-438, maio/ago. 2013.
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).