Professional Education in the State Education Network of Rio Grande do Norte: from the Law number 5.692/1971 to the Professionalized Brazil Program
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v24n22022p295-315Keywords:
Technical and Vocational Education and Training (TVET), State Education Network of Rio Grande do Norte, Professionalized Brazil ProgramAbstract
The text presents a reflection about the professional education in the State Education Network of Rio Grande do Norte. The objective is to analyze the offer of this kind of education, since Law number 5.692/1971 since the Professionalized Brazil Program (PBP), in order to consider the development of professional education in the mentioned Network. Methodologically, the research is qualitative, supported by bibliographic research (authors who discuss the theme) and documentary research (laws, decrees, resolutions, reports etc.), having dialectics as the main thread of analysis. The offer of professional education was historicized in the light of the Law number 5.692/1971 and the Law number 9.394/1996 in the State Education Network of Rio Grande do Norte, identifying its specificities. Additionally, we discussed the contribution of the PBP as an inducer of the expansion of enrollment in professional education in the Network. The results point out that since the 1970s the state actions in the epistemic field have been timid; the PBP was decisive in the resumption and expansion of professional education in the Network; and that the State Government has been carrying out actions toward the implementation of a state professional education policy.Downloads
References
ALMEIDA. M. D. O ensino de 2º grau no Rio Grande do Norte: democratização ou estagnação? Rev. Educação em Questão, Natal, v. 2, n. 2, p. 50-62, 1989. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11527. Acesso em: 29 jul. 2022.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L4024.htm. Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Reforma do ensino de 1º e 2º graus. Brasília, 1971. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jan. 2021.
BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1997. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm. Acesso em: 14 fev. 2020.
BRASIL. Decreto 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os Arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília, 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5154.htm. Acesso em: 14 fev. 2020.
BRASIL. Decreto nº 6.302, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6302.htm. Acesso em: 14 fev. 2020.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Bookman, Artmed, 2006.
FELIPE, J. L. A.; CARVALHO, E. A. de. Atlas Escolar do Rio Grande do Norte: espaço geo-histórico e cultural. João Pessoa: Grafset, 2004.
FRIGOTTO, G. Formação Profissional no 2.º Grau: em busca do horizonte da educação politécnica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, p. 435-445, out./dez. 1988. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1988000400012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/XPgPfsD5v7xSn8fZ9qBt6ys/?lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2022.
GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1976. 229 p.
KUENZER, A. Z. Ensino médio e profissional: as políticas do Estado neoliberal. São Paulo: Cortez, 1997.
KUENZER, A. Z. Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
MEDEIROS, D. V. et al. O ensino de 2º grau no Rio Grande do Norte: caracterização e perspectivas. Rev. Educação em Questão, Natal, v. 1, n. 2, p. 171-174, 1988. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/11915. Acesso em: 29 jul. 2022.
PACHECO, E. M. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal, RN: Editora do IFRN, 2010.
RAMOS, M. N. A educação profissional pela pedagogia das competências e a superfície dos documentos oficiais. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 80, p. 401-422, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008000020.
RAMOS, M. N. Educação profissional: história e legislação. Curitiba: IFPR, 2011.
RIO GRANDE DO NORTE. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 02/2002-CEE/RN, de 19 de julho de 2002. Fixa normas complementares para implementação da Educação Profissional em Nível Técnico no Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte. Natal, 2002a.
RIO GRANDE DO NORTE. Governo do Estado. Decreto n.º 16.592, de 18 de dezembro de 2002. Cria o Centro Estadual de Educação Profissional Senador Jessé Pinto Freire, em Natal. Natal, 2002b.
RIO GRANDE DO NORTE. Conselho Estadual de Educação. Resolução n.º 01/2015-CEE/CEB/RN, de 11 de fevereiro de 2015. Estabelece normas para a educação profissional técnica de nível médio e qualificação profissional, inclusive formação inicial e continuada para o Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte. Natal, 2015.
SILVA, J. M. N. Concepções de formação profissional técnica de nível médio adotadas pelo IFRN: especificidades e (des)continuidades. 2014. 196 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-Graduação em Educação, Natal, 2014. Disponível em: http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1814. Acesso em: 28 jul. 2022.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Moisés Nunes da Silva, Suerda Maria Nogueira do Nascimento, José Flavio de Freitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).