Da Materialidade do Texto à Constituição do Leitor: A prática interacionista da leitura como ponto de partida para a instigação sócio-cognitiva
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20030020Keywords:
Leitura interacionista, Letramento, Linguagem, Liberdade, IdeologiaAbstract
Ler e escrever têm constituído atividades sobre as quais deitam olhos o professor e a educação como um todo, atribuindo-se a estas atividades importância primeira no que diz respeito à educação. No entanto, vemos perpetuar práticas de leitura cujo único objetivo tem sido a decodificação de sinais com pouca ou nenhuma preocupação com o aspecto interacionista na relação texto/leitor. Perde-se, portanto, aí sim, o foco maior da educação que é a formação de um leitor que consiga associar a leitura imposta à leitura de mundo, suscitando reflexões permanentes que possam imprimir mudança de comportamento.Downloads
References
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998. (Coleção Linguagem e Educação).
ORLANDI, Eni P. “A leitura proposta e os leitores possíveis” In: _______ (org.). A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, 1998.
LUFT, Celso Pedro. Língua e Liberdade. São Paulo: Ática, 2003
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo : Ática, 1997.
KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1997.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados/Cortez, 1987.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).