The reconfiguration of learning ahead of the new world-wide order

Authors

  • Maria Lúcia Moreira Gomes CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20070002

Keywords:

Technological innovation, Society of the knowledge, Educacion in distance

Abstract

Deep transformation that suffers the society, motivated for a revolution from technological order, is a irreversible process that demands new position in attainment of information and in the construction of the knowledge. The manipulation not linear of information, the use of nets of communication and the resources multimedia they make possible the acquisition of the knowledge, as well as the development of different ways of representation and interpretation of the reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Lúcia Moreira Gomes, CEFET Campos
    Mestra em Cognição e Linguagem pela UENF. Professora; Coordenadora do Curso de Letras da Universo/Campos. Professora do Ensino Fundamental e Médio da rede pública estadual (FAETEC). Especialista em Língua Portuguesa e Educação a Distância. Técnica em Assuntos Educacionais do CEFET Campos.

References

ANTUNES, Celso. Como transformar informações em conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus, 1994.

BAUDRILLARD, Jean. A troca impossível. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

BAUDRILLARD, Jean. Da sedução. Campinas, SP: São Paulo: Papirus, 1991.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Editora 34, 1990.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LÉVY, P. O que é o virtual?. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

NEGROPONTE, Nicholas. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

PARENTE, A. O virtual e o hipertextual. Rio de Janeiro: Pazulin, 1999.

PERRIAULT, J. La communication du savoir à distance. Paris: L’Harmattan, 1996.

RAMAL, Andréa Cecília. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

WIENER, N. Cibernética e sociedade: o uso humano dos seres humanos. São Paulo: Cultrix, 1954.

How to Cite

GOMES, Maria Lúcia Moreira. The reconfiguration of learning ahead of the new world-wide order. Revista Vértices, [S. l.], v. 9, n. 1/3, p. 21–30, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20070002. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20070002.. Acesso em: 3 jul. 2024.