Distance education as a tool for academic probation and reinforcement in College-level Courses at CEFET Campos: an experiment in question

Authors

  • Maria Lúcia Moreira Gomes CEFET Campos
  • Nelma Nelma Vilaça Paes Barreto CEFET Campos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20070006

Keywords:

Distance education, Internet, Academic probation and reinforcement, Collaborative learning environments

Abstract

This article describes the design of a Distance-Learning project which involved different strategies such as the effective participation of a multidisciplinary team and the use of a virtual collaborative learning environment (E-proinfo/MEC). The project offered a course in Basic Mathematics and Differential Calculus for students on academic probation or needing reinforcement in the Cursos Superiores de Tecnologia at CEFET Campos. This pilot project in Distance Learning implemented an innovative methodology based on problem-solving questions enriched by the construction of learning objects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Lúcia Moreira Gomes, CEFET Campos
    Professora do curso de Letras da Universidade Salgado de Oliveira, Campos dos Goytacazes/RJ. Mestre em Cognição e Linguagem – UENF. Especialista em Educação a Distância e Língua Portuguesa. Técnica em Assuntos Educacionais do CEFET Campos. Coordenadora de Projetos da Escola Técnica Agrícola Antonio Sarlo da rede FAETEC de Educação.
  • Nelma Nelma Vilaça Paes Barreto, CEFET Campos
    Professora de Língua Portuguesa. Especialista em Educação a Distância e Educação Continuada/ UnB, em Psicopedagogia na Educação/ UNESA e em Planejamento Educacional. Técnica em Assuntos Educacionais do CEFET Campos.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

BELLONI, Maria Luiza. A mundialização da cultura. Revista Sociedade e Estado, n. 1/2, v. IX, 1994.

CECHINEL, José Carlos. Manual do Tutor. Florianópolis, SC: UDESC, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Distance Education: a systems view. Belmont: Wadsworth, 1996.

KEEGAN, S. D. et al. Distance Education International Perspectives. London: Routllege, 1991.

How to Cite

GOMES, Maria Lúcia Moreira; BARRETO, Nelma Nelma Vilaça Paes. Distance education as a tool for academic probation and reinforcement in College-level Courses at CEFET Campos: an experiment in question. Revista Vértices, [S. l.], v. 9, n. 1/3, p. 61–72, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20070006. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20070006.. Acesso em: 22 nov. 2024.