A musical path:  from lundus to Buarque’s sonority

Authors

  • Arlete Parrilha Sendra UENF
  • Luciana Ferreira Tavares Rede Estadual de Ensino

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110015

Keywords:

Brazilian Popular Music, Chico Buarque, Melodious Compositions

Abstract

This article deals with the social and historical route taken by Brazilian Popular Music – MPB – up to the appearing of Chico Buarque de Hollanda in the music scene. The importance of the theme is due to the fact that it reviews many musical moments and how these relate to Brazilian identity. His melodious compositions are characterized by classic aesthetic aspects – aimed at a vertical reading of his poetry and melody, as well as by popular features, such as rhythm polyphony aimed at establishing a dialogue with the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Arlete Parrilha Sendra, UENF
    Pós-doutora em semiótica, Doutora em Literatura de Língua Portuguesa, mestre em Literatura Brasileira e graduada em letras clássicas (português, latim e grego). Atualmente, é docente e pesquisadora da UENF e membro da Academia Campista de Letras.
  • Luciana Ferreira Tavares, Rede Estadual de Ensino
    Mestranda do Curso de Cognição e Linguagem (UENF), Pós-graduada em Administração Pública: Gestão Patrimonial e Diagnóstico de Instalações Escolares e graduada em letras (português e literatura de língua portuguesa). Professora da Rede Estadual de Ensino e do Curso Pró-Cefet

References

ANDRADE, Mario de. Modinhas imperiais. São Paulo: Editora Martins, 1964.

BABO, Lamartine. História do Brasil. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/lamartine-babo>. Acesso em: 4 abr. 2011.

BATISTA, Wilson. Biografia. Disponível em: http://www.letras.com.br/biografia/wilson-batista. Acesso em: 29 mar. 2011.

BATISTA, Wilson. Chico Brito. Disponível em: http://www. letras.com.br/wilson-batista/chico-brito. Acesso em: 29 mar. 2011.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Trad. de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CARLOS JOBIM, Antonio. Matita Perê. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/tom-jobim>. Acesso em: 29 mar. 2011.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrado. Trad. de Pérola Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2008.

FERNANDES, Rinaldo de. (Org). Chico Buarque do Brasil: textos sobre as canções, o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. de Flávio Paulo Meurer. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Saco de gatos: ensaios críticos. São Paulo: Duas Cidades, 1976.

GILBERTO, João. Chega de Saudade. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/joao-gilberto>. Acesso em: 4 abr. 2011.

GONZAGA, Chiquinha. Ô Abre Alas. Disponível em: <http://www.letras.com.br/chiquinha- gonzaga/o - abre-alas>. Acesso em: 27 mar. 2011.

GUÉRIOS, Paulo Renato. Heitor Villa-Lobos e o ambiente artístico parisiense: convertendo-se em um músico brasileiro. Revista Mana [online], Rio de Janeiro, v.9, n.1, p. 81-108, 2003.

HOLANDA, Sergio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HOMEM, Wagner. História de Canções. São Paulo: Leya, 2009.

MARTINS, Herivelto. Ave Maria no Morro. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/herivelto-martins>. Acesso em: 29 mar. 2011.

MORAES, Vinicius de. Antologia Poética. Rio de Janeiro: A Noite, 1960.

MOURA, Roberto. Tia Ciata e a Pequena África no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1983.

NESTROVSKI, Arthur. (Org). Lendo Música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007.

PERRONE, Charles A. Letras e letras da MPB. Rio de Janeiro: ELO, 1988.

ROCHA VIANA, Alfredo da. Carinhoso. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/pixinguinha>. Acesso em: 4 abr. 2011.

ROSA, Noel. Conversa de Botequim. Disponível em: <http://www.paixaoeromance.com/conversabotequim.htm>. Acesso em: 4 abr. 2011.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras, 2005.

SANTOS, Ernesto dos. Pelo Telefone. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/donga>. Acesso em: 1 abr. 2011.

SENDRA, Arlete Parrilha. Embornal – de ensaios literários para leituras a granel. Campos dos Goytacazes: Academia Campista de Letras, 2010.

SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira: das origens à modernidade. São Paulo: Ed. 34, 2008.

SILVA, Anazildo Vasconcelos da. Quem canta comigo: representações do social na poesia de Chico Buarque. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono no corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

SOUZA, Tárik de. O Som Nosso de Cada Dia. Porto Alegre: L&PM, 1983.

SOUZA, Tárik de. Melodias elaboradas em meio à folia carnavalesca. Disponível em: <http://cliquemusic.uol.com.br/materias/ver/marcharancho>. Acesso em: 29 mar. 2011.

SOUZA, Tárik de. O Som do Pasquim: grandes entrevistas com os astros da música popular brasileira. Rio de Janeiro: Codecri, 1976.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

TATIT, Luiz. O Cancionista. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 2002.

TINHORÃO, José Ramos. História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Ed. 34, 1998.

TINHORÃO, José Ramos. Os Sons dos Negros no Brasil. São Paulo: Art Editora, 1988.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

26-10-2011

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SENDRA, Arlete Parrilha; TAVARES, Luciana Ferreira. A musical path:  from lundus to Buarque’s sonority. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 79–100, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110015. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110015.. Acesso em: 22 jul. 2024.