A musical path: from lundus to Buarque’s sonority
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110015Keywords:
Brazilian Popular Music, Chico Buarque, Melodious CompositionsAbstract
This article deals with the social and historical route taken by Brazilian Popular Music – MPB – up to the appearing of Chico Buarque de Hollanda in the music scene. The importance of the theme is due to the fact that it reviews many musical moments and how these relate to Brazilian identity. His melodious compositions are characterized by classic aesthetic aspects – aimed at a vertical reading of his poetry and melody, as well as by popular features, such as rhythm polyphony aimed at establishing a dialogue with the audience.Downloads
References
ANDRADE, Mario de. Modinhas imperiais. São Paulo: Editora Martins, 1964.
BABO, Lamartine. História do Brasil. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/lamartine-babo>. Acesso em: 4 abr. 2011.
BATISTA, Wilson. Biografia. Disponível em: http://www.letras.com.br/biografia/wilson-batista. Acesso em: 29 mar. 2011.
BATISTA, Wilson. Chico Brito. Disponível em: http://www. letras.com.br/wilson-batista/chico-brito. Acesso em: 29 mar. 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Trad. de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 2008.
CARLOS JOBIM, Antonio. Matita Perê. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/tom-jobim>. Acesso em: 29 mar. 2011.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrado. Trad. de Pérola Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2008.
FERNANDES, Rinaldo de. (Org). Chico Buarque do Brasil: textos sobre as canções, o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. de Flávio Paulo Meurer. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
GALVÃO, Walnice Nogueira. Saco de gatos: ensaios críticos. São Paulo: Duas Cidades, 1976.
GILBERTO, João. Chega de Saudade. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/joao-gilberto>. Acesso em: 4 abr. 2011.
GONZAGA, Chiquinha. Ô Abre Alas. Disponível em: <http://www.letras.com.br/chiquinha- gonzaga/o - abre-alas>. Acesso em: 27 mar. 2011.
GUÉRIOS, Paulo Renato. Heitor Villa-Lobos e o ambiente artístico parisiense: convertendo-se em um músico brasileiro. Revista Mana [online], Rio de Janeiro, v.9, n.1, p. 81-108, 2003.
HOLANDA, Sergio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
HOMEM, Wagner. História de Canções. São Paulo: Leya, 2009.
MARTINS, Herivelto. Ave Maria no Morro. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/herivelto-martins>. Acesso em: 29 mar. 2011.
MORAES, Vinicius de. Antologia Poética. Rio de Janeiro: A Noite, 1960.
MOURA, Roberto. Tia Ciata e a Pequena África no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1983.
NESTROVSKI, Arthur. (Org). Lendo Música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007.
PERRONE, Charles A. Letras e letras da MPB. Rio de Janeiro: ELO, 1988.
ROCHA VIANA, Alfredo da. Carinhoso. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/pixinguinha>. Acesso em: 4 abr. 2011.
ROSA, Noel. Conversa de Botequim. Disponível em: <http://www.paixaoeromance.com/conversabotequim.htm>. Acesso em: 4 abr. 2011.
SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras, 2005.
SANTOS, Ernesto dos. Pelo Telefone. Disponível em: <http://letras.terra.com.br/donga>. Acesso em: 1 abr. 2011.
SENDRA, Arlete Parrilha. Embornal – de ensaios literários para leituras a granel. Campos dos Goytacazes: Academia Campista de Letras, 2010.
SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira: das origens à modernidade. São Paulo: Ed. 34, 2008.
SILVA, Anazildo Vasconcelos da. Quem canta comigo: representações do social na poesia de Chico Buarque. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
SODRÉ, Muniz. Samba, o dono no corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.
SOUZA, Tárik de. O Som Nosso de Cada Dia. Porto Alegre: L&PM, 1983.
SOUZA, Tárik de. Melodias elaboradas em meio à folia carnavalesca. Disponível em: <http://cliquemusic.uol.com.br/materias/ver/marcharancho>. Acesso em: 29 mar. 2011.
SOUZA, Tárik de. O Som do Pasquim: grandes entrevistas com os astros da música popular brasileira. Rio de Janeiro: Codecri, 1976.
TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.
TATIT, Luiz. O Cancionista. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 2002.
TINHORÃO, José Ramos. História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Ed. 34, 1998.
TINHORÃO, José Ramos. Os Sons dos Negros no Brasil. São Paulo: Art Editora, 1988.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).