Higher education students: identifying categories of analysis

Authors

  • Carlos Antonio de Souza Moraes Universidade Federal Fluminense
  • Thaynara Moreira Botelho
  • Thuanny Alves Fonseca
  • Danielle de Oliveira Almeida
  • Joelma Candido Bastos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110034

Keywords:

Education, Students, Higher education, Profile, Student assistance

Abstract

Through literature review, this study aims to identify categories that contribute to analyze the present situation of students in Brazilian higher education. The relevance of this proposal is justified by its considerations on Brazilian education and contribution to discussions on curriculum reformulation in graduate courses. The study uses national indicators, though not ignoring international reality. At local level, it presents a proposal being implemented at UFF/camps. Results show that work, family, student assistance, in addition to the general characteristics of the student (socioeconomic background, profile, and relationship with the university, among others) are essential categories for the analysis of such reality.

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Author Biographies

  • Carlos Antonio de Souza Moraes, Universidade Federal Fluminense
    Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense, Membro do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Cotidiano e Saúde. Professor Assistente do Departamento de Serviço Social de Campos/ Universidade Federal Fluminense/ Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Thaynara Moreira Botelho
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Thuanny Alves Fonseca
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Danielle de Oliveira Almeida
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Joelma Candido Bastos
    Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil

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Original articles

How to Cite

MORAES, Carlos Antonio de Souza; BOTELHO, Thaynara Moreira; FONSECA, Thuanny Alves; ALMEIDA, Danielle de Oliveira; BASTOS, Joelma Candido. Higher education students: identifying categories of analysis. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 205–218, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110034. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110034.. Acesso em: 3 jul. 2024.