Higher education students: identifying categories of analysis

Authors

  • Carlos Antonio de Souza Moraes Universidade Federal Fluminense
  • Thaynara Moreira Botelho
  • Thuanny Alves Fonseca
  • Danielle de Oliveira Almeida
  • Joelma Candido Bastos

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110034

Keywords:

Education, Students, Higher education, Profile, Student assistance

Abstract

Through literature review, this study aims to identify categories that contribute to analyze the present situation of students in Brazilian higher education. The relevance of this proposal is justified by its considerations on Brazilian education and contribution to discussions on curriculum reformulation in graduate courses. The study uses national indicators, though not ignoring international reality. At local level, it presents a proposal being implemented at UFF/camps. Results show that work, family, student assistance, in addition to the general characteristics of the student (socioeconomic background, profile, and relationship with the university, among others) are essential categories for the analysis of such reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Antonio de Souza Moraes, Universidade Federal Fluminense
    Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense, Membro do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Cotidiano e Saúde. Professor Assistente do Departamento de Serviço Social de Campos/ Universidade Federal Fluminense/ Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Thaynara Moreira Botelho
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Thuanny Alves Fonseca
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Danielle de Oliveira Almeida
    Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil
  • Joelma Candido Bastos
    Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense em Campos dos Goytacazes/RJ, Brasil

References

BAPTISTA, D. M. T. O debate sobre o uso de técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa. In: São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. O uso de abordagens qualitativas na pesquisa em Serviço Social: um instigante desafio. São Paulo, 1994, p. 19-26.

BISSERET, N. Les inégaux ou La sélection universitaire. Paris: Presses universiaires de France, 1974.

BRASIL. Lei n. 10.172/2001. Plano Nacional de Educação.

FINATTI, B. E. Perfil sócio, econômico e cultural dos estudantes da Universidade Estadual de Londrina-UEL- Indicadores para implantação de uma política de assistência estudantil. Libertas, Juiz de Fora, v.2, n.1, p. 188–206, dez. 2007.

FOGAÇA, A. A educação e reestruturação produtiva. In: FOGAÇA, A. (Org.). Políticas de emprego no Brasil. Campinas: Instituto de Economia Unicamp, 1998. p. 30-45.

GONDIM, S. M. G. Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Estudos de psicologia, Natal, v. 7, n.2, jul/dez, 2002.

GOUVEIA, A. J. Democratização do ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 50, n. 122, p. 232-244, out./dez. 1968.

GRIGNON, C.; GRUEL, L. La vie étudiante. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.

HOGGART, R. La culture du pauvre. Paris: Minuit, 1970.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo de educação superior. Brasília: INEP, 2004.

LAHIRE, B. Les manieres d’etudier. Equete 1994. Cahiers de Love, Paris, n. 2, 1997.

MUZZETE, L. R. Trajetória social, dote escolar e mercado matrimonial: um estudo de normalistas formadas em São Carlos nos anos 40. Tese (Doutorado em Educação)- Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1997.

PORTES, É. A. Algumas dimensões culturais da trajetória de estudantes pobres no ensino superior público: o caso da UFMG. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v.87, n. 216, p. 220 – 235, maio/ago, 2006.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; MADEIRA, F. R.; FRANCO, M. L. P. B. (Orgs.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 151-68.

SOUZA, S. J. “Por quê uns e não outros?” Caminhada de estudantes de maré para a universidade. Tese (Doutorado em educação)- Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1999.

VIANA, M. J. B. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. 1998. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.

ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Bras. de educação, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MORAES, Carlos Antonio de Souza; BOTELHO, Thaynara Moreira; FONSECA, Thuanny Alves; ALMEIDA, Danielle de Oliveira; BASTOS, Joelma Candido. Higher education students: identifying categories of analysis. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 205–218, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110034. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110034.. Acesso em: 22 nov. 2024.