Higher education students: identifying categories of analysis
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110034Keywords:
Education, Students, Higher education, Profile, Student assistanceAbstract
Through literature review, this study aims to identify categories that contribute to analyze the present situation of students in Brazilian higher education. The relevance of this proposal is justified by its considerations on Brazilian education and contribution to discussions on curriculum reformulation in graduate courses. The study uses national indicators, though not ignoring international reality. At local level, it presents a proposal being implemented at UFF/camps. Results show that work, family, student assistance, in addition to the general characteristics of the student (socioeconomic background, profile, and relationship with the university, among others) are essential categories for the analysis of such reality.Downloads
References
BAPTISTA, D. M. T. O debate sobre o uso de técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa. In: São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. O uso de abordagens qualitativas na pesquisa em Serviço Social: um instigante desafio. São Paulo, 1994, p. 19-26.
BISSERET, N. Les inégaux ou La sélection universitaire. Paris: Presses universiaires de France, 1974.
BRASIL. Lei n. 10.172/2001. Plano Nacional de Educação.
FINATTI, B. E. Perfil sócio, econômico e cultural dos estudantes da Universidade Estadual de Londrina-UEL- Indicadores para implantação de uma política de assistência estudantil. Libertas, Juiz de Fora, v.2, n.1, p. 188–206, dez. 2007.
FOGAÇA, A. A educação e reestruturação produtiva. In: FOGAÇA, A. (Org.). Políticas de emprego no Brasil. Campinas: Instituto de Economia Unicamp, 1998. p. 30-45.
GONDIM, S. M. G. Perfil profissional e mercado de trabalho: relação com formação acadêmica pela perspectiva de estudantes universitários. Estudos de psicologia, Natal, v. 7, n.2, jul/dez, 2002.
GOUVEIA, A. J. Democratização do ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 50, n. 122, p. 232-244, out./dez. 1968.
GRIGNON, C.; GRUEL, L. La vie étudiante. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.
HOGGART, R. La culture du pauvre. Paris: Minuit, 1970.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo de educação superior. Brasília: INEP, 2004.
LAHIRE, B. Les manieres d’etudier. Equete 1994. Cahiers de Love, Paris, n. 2, 1997.
MUZZETE, L. R. Trajetória social, dote escolar e mercado matrimonial: um estudo de normalistas formadas em São Carlos nos anos 40. Tese (Doutorado em Educação)- Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1997.
PORTES, É. A. Algumas dimensões culturais da trajetória de estudantes pobres no ensino superior público: o caso da UFMG. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v.87, n. 216, p. 220 – 235, maio/ago, 2006.
SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; MADEIRA, F. R.; FRANCO, M. L. P. B. (Orgs.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 151-68.
SOUZA, S. J. “Por quê uns e não outros?” Caminhada de estudantes de maré para a universidade. Tese (Doutorado em educação)- Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1999.
VIANA, M. J. B. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. 1998. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.
ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Bras. de educação, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).