Distance Education: Computer-Supported Learning
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120030Keywords:
Distance Education, Internet, Technology, Virtual EnvironmentsAbstract
The growth of the internet and the emergence of new educational technologies such as mobile devices, among others, have expanded the boundaries of the classroom, and produced virtual environments aimed to public education. The increased interactivity through technology has brought forth access ways that has made Distance Education (DE) available to students. The aim of this work is to discuss the progress of the use of technological networks in computers and/or mobile devices used in distance education. As a result, changes of information in virtual environments have proved o to be a valuable asset to the teaching-learning process.Downloads
References
ALAVA, Séraphin (Org.). Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais?. Porto Alegre: Artmed, 2002.
ARETIO, Lorenzo Garcia. Educación a distancia hoy. Madrid: UNED, 1994.
BEHAR, Patrícia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: ArtMed, 2009.
BOLZANI, Caio Augustus Morais. Residências Inteligentes. São Paulo: Ed Livraria Física, 2004.
BORNIA, Antonio Cesar et al. Custos na educação a distância da UFSC: um estudo referente ao curso de graduação em Ciências Contábeis. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA. 8., 2008. Disponível em: <http://www.aedb.br/seget/artigos08/49_Custos%20na%20educacao%20a%20distancia%20da%20UFSC_Seget.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2011.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96.
COELHO, Marly de Oliveira; MIRANDA, Alair dos Anjos. Ensino/aprendizagem:uma análise da prática docente. Disponível em: <http://www.dialogica.ufam.edu.br/PDF/no2/ensinoaprendizagem_marly.pdf> Acesso em: 10 out. 2011.
CUNHA, P. C.; NEVES, A. M.; PINTO; R. C. O Projeto Virtus e a Construção de Ambientes Virtuais de Estudo Cooperativo. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2000.
DEMO, Pedro. Habilidades do Século XXI. Boletim Técnico - SENAC, Rio de Janeiro, v. 34, n.2, maio/ago. 2008.
LUCENA, Carlos; FUKS, Hugo. A educação na era da internet. Rio de Janeiro: Clube do Futuro, 2000.
LUCENA, Marisa. Um modelo de escola aberta na Internet: kidlink no Brasil. Rio de Janeiro: Brasport, 1997.
MAIA, Marta de Campos; MEIRELLES, Fernando de Souza. Tecnologia de Informação e Comunicação aplicada à Educação. 2009. TIC aplicada à Educação. In: ACORNREDECOM Conference, 3., Set 04-05rd 2009, Mexico City. Proceedings…
MAIA, M. Educação a Distância. Revista GV-Executivo, v.6, n. 5, set./out. 2007.
MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues. Comunidades em rede de computadores: abordagem para a Educação a Distância - EAD acessível a todos. Revista eletrônica da Abed, 30 abr. 2003. Disponível em: <http://www.abed.org.br/revistacientifica/revista_pdf_doc/2003_comunidades_rede_computadores_alfredo_matta.pdf>. Acesso em: 24 abr. 2010.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Distance Education: A systems view. Boston: Wadsworth Publishing Company, 1996.
MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos. Campinas / SP: Papirus Editora. 2007.
NISKIER, Arnaldo. Educação à distância: a tecnologia da esperança; políticas e estratégias a implantação de um sistema nacional de educação aberta e a distância. São Paulo: Loyola, 1999.
PALLOFF, Rena M.; PRATT, K. O Aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on line. Porto Alegre: Artmed, 2004.
RNP, Rede Nacional de Ensino e Pesquisas. Novidades sobre a Educação a Distância (EaD). Publicado em: 30/02/2002. Disponível em: <http://www.rnp.br/noticias/imprensa/2002/not-imp-021030.html> Acesso em: 15 abr. 2010.
SANCHO, Juana M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
SARLO, Lino da Silva. Virtual Private Network. São Paulo: Novatec, 2003.
SILVA, Marcos (Org.). Educação On-line: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.
SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.
SILVA, Daniel da; FRANCO, Carla E. de Castro; AVELINO, Diogo Florenzano. Aplicação da tecnologia de acesso remoto no Ensino à distância. Disponível em: <http://www.aedb.br/seget/artigos06/342_Artigo_SeGET_EAD.pdf> Acesso em: 19 set. 2011.
SOARES, Luiz Fernado et al. Redes de computadores: Das LANs, MANs e WANs às redes ATM. Rio de Janeiro: Ed Campus, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).