Distance Education: Computer-Supported Learning

Authors

  • Suélly Lima Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
  • Marco Antonio G. T. da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
  • Suzana da Hora Macedo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120030

Keywords:

Distance Education, Internet, Technology, Virtual Environments

Abstract

The growth of the internet and the emergence of new educational technologies such as mobile devices, among others, have expanded the boundaries of the classroom, and produced virtual environments aimed to public education. The increased interactivity through technology has brought forth access ways that has made Distance Education (DE) available to students. The aim of this work is to discuss the progress of the use of technological networks in computers and/or mobile devices used in distance education. As a result, changes of information in virtual environments have proved o to be a valuable asset to the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Suélly Lima Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
    Tecnica em Telecomunicaçoes. Tecnologa em Sistemas de telecomunicações. Graduanda em Produçao e Sistemas. Mestre em Inteligencia Computacional e Pesquisa Operacional. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense – Campos dos Goytacazes/RJ –Brasil. E-mail: suelsster@gmail.com.
  • Marco Antonio G. T. da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
    Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense – Campos dos Goytacazes/RJ –Brasil. E-mail: marcoagts@gmail.com.
  • Suzana da Hora Macedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
    Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense – Campos dos Goytacazes/RJ –Brasil. E-mail: shmacedo@iff.edu.br.

References

ALAVA, Séraphin (Org.). Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais?. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ARETIO, Lorenzo Garcia. Educación a distancia hoy. Madrid: UNED, 1994.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação à distância. Porto Alegre: ArtMed, 2009.

BOLZANI, Caio Augustus Morais. Residências Inteligentes. São Paulo: Ed Livraria Física, 2004.

BORNIA, Antonio Cesar et al. Custos na educação a distância da UFSC: um estudo referente ao curso de graduação em Ciências Contábeis. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA. 8., 2008. Disponível em: <http://www.aedb.br/seget/artigos08/49_Custos%20na%20educacao%20a%20distancia%20da%20UFSC_Seget.pdf>. Acesso em: 29 ago. 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96.

COELHO, Marly de Oliveira; MIRANDA, Alair dos Anjos. Ensino/aprendizagem:uma análise da prática docente. Disponível em: <http://www.dialogica.ufam.edu.br/PDF/no2/ensinoaprendizagem_marly.pdf> Acesso em: 10 out. 2011.

CUNHA, P. C.; NEVES, A. M.; PINTO; R. C. O Projeto Virtus e a Construção de Ambientes Virtuais de Estudo Cooperativo. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2000.

DEMO, Pedro. Habilidades do Século XXI. Boletim Técnico - SENAC, Rio de Janeiro, v. 34, n.2, maio/ago. 2008.

LUCENA, Carlos; FUKS, Hugo. A educação na era da internet. Rio de Janeiro: Clube do Futuro, 2000.

LUCENA, Marisa. Um modelo de escola aberta na Internet: kidlink no Brasil. Rio de Janeiro: Brasport, 1997.

MAIA, Marta de Campos; MEIRELLES, Fernando de Souza. Tecnologia de Informação e Comunicação aplicada à Educação. 2009. TIC aplicada à Educação. In: ACORNREDECOM Conference, 3., Set 04-05rd 2009, Mexico City. Proceedings…

MAIA, M. Educação a Distância. Revista GV-Executivo, v.6, n. 5, set./out. 2007.

MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues. Comunidades em rede de computadores: abordagem para a Educação a Distância - EAD acessível a todos. Revista eletrônica da Abed, 30 abr. 2003. Disponível em: <http://www.abed.org.br/revistacientifica/revista_pdf_doc/2003_comunidades_rede_computadores_alfredo_matta.pdf>. Acesso em: 24 abr. 2010.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Distance Education: A systems view. Boston: Wadsworth Publishing Company, 1996.

MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos. Campinas / SP: Papirus Editora. 2007.

NISKIER, Arnaldo. Educação à distância: a tecnologia da esperança; políticas e estratégias a implantação de um sistema nacional de educação aberta e a distância. São Paulo: Loyola, 1999.

PALLOFF, Rena M.; PRATT, K. O Aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on line. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RNP, Rede Nacional de Ensino e Pesquisas. Novidades sobre a Educação a Distância (EaD). Publicado em: 30/02/2002. Disponível em: <http://www.rnp.br/noticias/imprensa/2002/not-imp-021030.html> Acesso em: 15 abr. 2010.

SANCHO, Juana M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SARLO, Lino da Silva. Virtual Private Network. São Paulo: Novatec, 2003.

SILVA, Marcos (Org.). Educação On-line: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.

SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.

SILVA, Daniel da; FRANCO, Carla E. de Castro; AVELINO, Diogo Florenzano. Aplicação da tecnologia de acesso remoto no Ensino à distância. Disponível em: <http://www.aedb.br/seget/artigos06/342_Artigo_SeGET_EAD.pdf> Acesso em: 19 set. 2011.

SOARES, Luiz Fernado et al. Redes de computadores: Das LANs, MANs e WANs às redes ATM. Rio de Janeiro: Ed Campus, 1995.

Published

29-11-2012

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SANTOS, Suélly Lima; SILVA, Marco Antonio G. T. da; MACEDO, Suzana da Hora. Distance Education: Computer-Supported Learning. Revista Vértices, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 35–45, 2012. DOI: 10.5935/1809-2667.20120030. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20120030.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)